Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest utgått?

Jeg er en kvinne som nettopp har rundet 41 år. Jeg traff minn mann sent i livet og tidlig dukket spm om barn opp. Svaret kom uniddelbart da jeg ble gravid med en gang. Men dette endte dessverre i SA i uke 13. Gyn und har ikke vist noe unormalt. Dette er åtte måneder siden og jeg har ikke blitt gravid igjen. Utifra prognoser for min alder, er jo ikke det underlig. Jeg aksepterer at alderen jobber imot meg. Men jeg vi tenker at hvis det det er noe som kan gjøres, så er det nå det gjelder. Vi har begge en sunn livsstil og er i god form. Hva kan fastlegen gjøre? Hormoner? Hva kan evt en privatklinikk bidra med? Jeg liker ikke tanken på å tukle for mye med naturens gang. Likevel ønsker jeg å få vite mulighetene, slik at vi evt. tar et valg om dette i tide. De siste periodene har jeg opplevd svak farget utflod fra en uke etter eggløsning fram til mens, med tiltakende farge rett før. Når det dukker opp innbiller jeg meg at løpet er kjørt den måneden. Er dette noe som øker med alder og som tyder på mindre sjans for befruktning, eller? Godt å få spurt om dette her :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329806-for-sent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre gjør alderen seg sterkt gjeldende med hensyn til å være fruktbar. Det skyldes at eggene ikke er fornyet siden fosterlivet. Det er kanskje de dårligste eggene som er tilbake, og de har vært påvirket av miljøet. Det tar lengre tid å oppnå graviditet og risiko for abort er øket (50 % ?) Men ikke gi opp, du kan være heldig at et godt egg løsner og lar seg befrukte. Det er ikke noe du kan gjøre for å påvirke prosessen ut over å ha samleie på rett tidspunkt. Det er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før menstruasjonen. Fastlegen kan vel ikke gjøre så mye. Hvis du søker spesialistsenter i barnløshet, kan de ta noen hormonprøver som kan si noe om sjansen for å lykkes.

Men ikke gi opp, spesielt i dag føder mange kvinner barn etter fylte 40 år.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329806-for-sent/#findComment-2759073
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...