Gå til innhold

Avhengig av Nicotinell

Anbefalte innlegg

Gjest Nicotinella

Jeg vil gjerne vite litt om Nicotinell. Det er nesten for flaut, men jeg er altså helt avhengig av Nicotinell. Jeg var superstolt av å klare å slutte å røyke, men ble altså avhengig av tyggisen istedet. Jeg har brukt det i over 4 år nå, 2 mg, omtrent 2 brett pr. døgn, noen ganger 3 brett. Min mann mener at man kan bli forgiftet av en slik dose over så lang tid, og han er redd for at noen av symptomene jeg sliter med kommer fra tyggegummien. Jeg har også M.E og er sengeliggende mesteparten av døgnet, så alle symptomene kommer derfra.. mener jeg. Men min mann er altså redd for at noen av plagene mine kommer fra tyggegummien. Vi har lest pakningsvedlegget, og beskrivelsen i felleskatalogen, og mange av bivirkningene som står der er også lik symtomer fra M.E, så det er nesten umulig å vite hva som er hva. Jeg har også depresjon og angst, noe som kom etter jeg ble sengeliggende, rett og slett som en følge av at jeg ble deprimert over tapet av 'det daglige livet'. Blir behandlet med Cipramil for dette, og det fungerer fint. Men dette spørsmålet gjelder alstå denne tyggegummien, og om den virkelig er farlig for meg. Jeg har ikke tatt det opp med min lege ennå, rett og slett fordi jeg synes det er flaut... men hvis dette virkelig er så 'farlig' som min mann sier, så vil jeg selvsagt gjøre noe med det og ta det opp med min fastlege. Da tør jeg ikke la vær. Så - jeg vil gjerne ha din formening om hvor farlig denne tyggisen er, og event HVA som kan være faren i dette. Tusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329858-avhengig-av-nicotinell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Nikotin er et av de mest avhengighets-skapende stoffer vi kjenner til. Bivirknigene av Nicotinell har du lest om i felles-katalogen. Som "overordnet" dette kan jeg si at såpass høyt nicotin-forbruk utgjør en stor stress-reaksjon på kroppen. Hvilepulsen kan være ca 10 pulsslag høyere enn normalen din. Man har også holdepunkter for at kreftfaren; både i urinblære, magesekk og bukspyttkjertel kan være forhøyet. Forbruk av Nikotin-tyggegummi går også hardt utover lommeboken. Prøv å sett deg ned sammen med din mann og regn på hvor mange fine ferier dere kunne ha hatt; eller kan få dersom du kutter ut bruken. Dette bør kunne være en motivasjon, noe å glede seg til når du blir frisk. Jeg har tro på at dine ME-symptomer blir bedre uten Nikotin; siden du skal ha mest mulig hvile. Dette oppnår du ikke med en rask hvilepuls. Det er en kjensgjerning at deprimerte persone er mer nikotin-avhengige enn andre. Jeg synes du skal være helt åpen med fastlegen din om dette. Problemet er ikke ukjent i allmennpraksis. Kanskje bør behandlingen av din depresjon intensiveres. Behandling av din nikotin-avhengighet kan gjerne skje ved hjelp av din ektemann. Mange har god hjelp av motiverende støttesamtaler underveis. Du må ha andre ting å kose deg med i verdagen; kjøp ny musikk, gode bøker etc. Det må ikke bli slik at det eneste ritualet du har for deg selv er ved hjelp av Nikotin. .

Gjest Hoggormen

Ville bare si at jeg kjenner en som ble hekta på den tyggegummien. Han fikk råd av legen sin om å dele opp bitene med nikotingyggis, og blande det sammen med vanlig tyggis. Han trappet ned ved å ha stadig mindre nikotinholdig tyggis i "klysa," og etter hvert klarte han seg med bare vanlig tyggis.

Jeg slutta å røyke bare ved å lese boka til Allen Carr... Jeg torde ikke bruke tyggegummien fordi jeg dessverre tror at de som produserer den spekulerer litt i å få folk avhengige! Det koster skjorta, nesten mer enn å røyke (i alle fall iforhold til hvor mye jeg røykte). Og hvorfor frigi disse greiene fra resept? Nikotin er likevanedannende i tyggis som i tobakk, så jeg synes faktisk man burde ha oppfølging når man bruker slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...