Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde time hos jordmor i dag og vi tok opp temaet amming. Jeg fortalte at jeg gruet for ammingen. Grunnen er at jeg er brystoperert og vet at veldig mange får problemer av den grunn. Det var en av de første tingene jordmor sa til meg på kontroll i uke 13. Hun ville ikke ta fra meg gleden som hun sa, men hun mente det var riktig å si det.

I dag hadde jeg en ny jordmor og hun sa forsåvidt det samme. På føden der hun jobber har de veldig dårlig erfaring med brystopererte og amming, det går som regel ikke, melken kommer ikke ut. Dette fører til mye psykisk stress hos mor, som også smitter over på barnet. Hun mente at jeg burde vurdere og begynne på medisiner rett etter fødsel som skal stoppe melken.

Jeg har silikonproteser i begge bryst + reduksjon på det ene. Jeg har også "kramper" i brystvortene. Vet ikke helt hva dette er, men har lest om det i boka til Gro Nylander. Kvinner som har disse krampene kan få ammeproblemer i følge Nylander. Det er kanskje ikke så rart at jeg er pessimistisk til ammingen, jeg har dårlige odds. Ikke nok med at jeg er brystoperest, men det er disse "krampene" i tilegg....

Jeg skal ha planlagt keisersnitt om 14 dager og skal tenke på dette frem til da. Jeg har hele tiden ønsket å amme, men nå vet jeg ærlig talt ikke.

Hvordan blir det for babyen å få morsmelk-erstatning fra dag en...? Jeg hadde jo ikke tenkt meg det på denne måten....

Hilsen hewa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32987-jordmor-frar%C3%A5det-meg-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er nesten "slemt" av jordmor og "fraråde" eller i det hele tatt råde deg til ikke en gang å prøve!

En venninde av meg har også operert inn silikonproteser og hun bestemte seg for å i alle fall prøve og det har gått kjempebra!

Tenk om det gjør det med deg også? Så mye enklere enn å drive med denne morsmelkerstatningen!

Prøv å ikke ta "sorgene på forskudd" det kan jo tenkes at det går helt strålende med deg også! Og skulle det ikke gå så vet du at du har prøvd og da har du muligheten til morsmelkerstatning!

Jeg håper at du prøver, og at det går bra med deg!!!

Skal krysse alt jeg kan får at det går bra : )

Lykke lykke til !!!!

Trine Endsjø, jordmor

Jeg er nok enig med de jordmødrene som du allerede har vært i kontakt med. Spesielt ved brystreduksjon vet man at man kan ha kuttet av melkegangene så melken ikke vil komme ut, selv om alt det hormonelle er i orden. Du får nesten finne ut selv hvordan du vil forholde deg etter fødselen, om du vil begynne på en pillekur som vil stoppe melkeproduksjonen eller om du vil prøve deg fram litt, la barnet suge, i det minste for å ha opplevd følelsen.

Det er faktisk endel kvinner som ikke kan amme, av ulike årsaker, og det har liten hensikt ovenfor disse å fokusere på alt barn og mor går glipp av ved å satse på morsmelkstillegg i stedet. Barnet får masse god næring av tillegg og det er ingen grunn til å tenke at barnet tar skade av dette. Du kan selvfølgelig sørge for å få hudkontakt med barnet likevel. Mens du gir tåteflaske, kan du kle av deg litt på overkroppen, så vil barnet fort assosiere dine lukter med mat, noe barna som får amme opplever.

Har du lyst til å amme så synes jeg du så absolutt burde prøve. De aller fleste av oss må jobbe en del for og få til ammingen, så det skader ikke å prøve.

Går det ikke så går det ikke, men da har du ihvertfall prøvd. Det viktigste er at du vil og har lyst til å amme, uten går det ikke.

Hvis du sender meg en mail så kan du få telefon nummer til to ammehjelper som har spesialkunnskaper om amming hos brystopererte.

[email protected]

Har du lyst til å amme, skader det ikke å forsøke selv om odsen ikke er riktig på din side. Da slipper du i allefall å angre på at du ikke forsøkte.

Går det ikke så går det ikke. Det er vel muligens lurt å ikke ha alt for store forhåpninger, så slipper du den veldig store skuffelsen. Jeg har selv ammet på bare en side, da den ene siden var svært vanskelig å tømme. Etter en stund ville lillegutt rett og slett ikke ha venstre puppen. For uten at jeg ser litt skakk ut når det er lenge siden han har spist, har det vært helt uproblematisk å amme på bare en side. Siden du ikke har gjort brystreduksjon på mere enn det ene brystet er det jo mulig du kan få til ammingen på det andre. Det er i alle fall verd et forsøk. Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...