Gjest Hilsen en som er vettskremt. Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei! Jeg er en kvinne på 48 år. Gynekologen min vil at jeg skal fjerne livmoren p.g.a. en hurtigvoksende muskelknute, men jeg er vettskremt. Har aldri hatt narkose, og aldri vært operert. Kan du skrive litt om hvordan operasjonen foregår? Er så redd for narkosen. På et sted på nettet leste jeg at:"Muskelavlappende medisin er ikke alltid påkrevd, men det gis ved inngrep i brysthulen og bukhulen. Det lammer alle muskler, også pustemusklene." Jeg er så redd! Puster man ikke når man ligger i narkose? Blir operasjonen smertefull hvis jeg heller blir bedøvd med epidural eller spinal? Er narkose dyp søvn eller koma? Kommer jeg til å miste mye blod under operasjonen? Er risikoen for blodpropp stor under/etter operasjonen? Hvor lang tid varer vanligvis en slik operasjon? MÅ jeg opereres? Hva skjer hvis jeg ikke opereres? Kan muskelknuten da utvikle seg til kreft, eller kan den komme til å skrumpe inn og forsvinne av seg selv? Jeg er så redd at jeg er kvalm og klarer ikke tenke på noe annet. Har fått innkallelese til forundersøkelse på sykehuset 17.juni. Er takknemlig om du svarer meg så fort du kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329873-fjerning-av-livmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvis du ikke har plager fra den store livmor (trykk og/eller rikelige blødninger), er det ikke absolutt nødvendig å fjerne den. At den vokser hurtig er ikke bekymringsfullt, det er ikke tegn på noe ondartet, men det kan teknisk sett være vanskeligere å fjerne en stor livmor da det må gjøres ved en åpen bukoperasjon. En mindre livmor kan fjernes ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) eller fra skjeden, så man unngår snitt på magen. Uansett må det brukes muskelavslappende medisin, og narkoselege og -sykepleier overtar respirasjonen via en tube i luftrøret. Det sikrer konstant og tilstrekkelig oxygentilførsel under operasjonen. Man kan vanligvis ikke operere med epidural eller spinal ved fjerning av livmor. Man bruker ikke ordet koma ved narkose, men det er en dyp søvn man ikke kan vekke pasienten av. Det er sjelden aktuelt med blodoverføring, blodtapet er vanligvis under 400 ml. Mange operative inngrep øker risiko for blodpropp, og ved inngrep over 30 minutter gis rutinemessig blodfortynningsmedisin i form av en sprøyte. Operasjonen tar ca en time. Det er et rutineinngrep som utføres på ca 3.000 kvinner årlig. Som sagt, du behøver ikke bli operert. Livmoren vil vokse frem til overgangsalderen, så vil den krympe, hvis du ikke bruker hormoner. Den forsvinner ikke helt. Muskelknuter utvikler seg ikke til kreft. Et alternativ til operasjon er ’embolisering’ hvor man via et kateter i blodårene i lysken stopper blodforsyningen til muskelknuten så den krymper. Det gjøres i lokalbedøvelse. Det kan være smertefullt som sterke menstruasjonssmerter, men hvis det er narkosen du er mest bekymret for, kan det være et godt alternativ. Du bør drøfte dem med gynekologen om to uker. Jeg håper dere finner en løsning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329873-fjerning-av-livmor/#findComment-2759858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.