Gjest Hildegunn Sølvi Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei, jeg har lest på nettet en artikkel, som du har skrevet, om Endometriose. Den inspirerte meg og fikk meg til å stille meg selv spørsmål om jeg kan ha Endometriose. Da jeg føler at jeg ikke blir tatt alvorlig nok knyttet til mine ekstreme menssmerter, er jeg så frimodig at jeg henvender meg til deg. Kort historie og info: Jeg er nå 46 1/2 år. Hadde sterke smerter under mensen som ung. Ble bedre etter at jeg fikk barn, 1. fødsel 1986, 2. fødsel 1988 og noen år med svært beskjedne smerter. Fikk plutselig svært sterke smerter høsten 2005, ved en utenlandsreise. Ble undersøkt på akuttavd og av gynekolog (i Italia), da jeg kom til sykehuset med mistanke om noe alvorlig siden smertene var så sterke. Ingen funn ved vaginal ultralyd og undersøkelse. Gynekolog spurte meg ut og forklarte at slike ekstreme smerter kunne oppstå som enkelttilfeller, ved stress olign. Smertene kom tilbake ved neste mens og har kommet mer eller mindre hver mensperiode siden. Varighet med intense smerter er fra 12-48 timer. Selve mensen er regelmessig med hovedblødning hver 25. dag og normal mengde mensvæske. Men i tillegg er jeg plaget med småblødninger i 7-10 dager i forkant hver gang. Gynekolog i Norge fant heller ikke noe galt, (sist undersøkt for ca 8 mndr siden,) men gynekologen informerte om at småblødningene kunne skyldes at jeg hadde mye av en vevstype i skjedens øverste del, som blør lettere. Nå i natt har jeg igjen hatt uutholdelige smerter; Kraftige "rier" hvert 20. sekund. Jeg rev meg i håret og visste ikke min arme råd. Smertene likner de verste riene jeg hadde da jeg fødte mine barn, men er lokalisert foran, vesentlig nederst og ikke så mye i korsryggen. Smertene døyves lite av medisiner, dette tok jeg samtidig: 500 mg Paracet, 400 mg Ibux og 250 mg Naproxen. Noen få timer før tok jeg Paralgin forte sammen med 400 mg Ibux. Har også tatt 800 mg Ibux og 500 mg Paracet samtidig og motsatt 1000 mg Paracet og 400 mg Ibux. Ingen av disse kombinasjonene har gitt særlig lindring. Min mor ble operert akutt da hun var i 30 årene og måtte fjerne eggstokkene pga betennelse, tror jeg. Min søster ble operert i 30 årsalderen med store syster og endeometriose. Vet ikke om dette kan være av noen som helst interesse ifht mine underlivsplager/smerter, men jeg nevner dem likevel: I 1997 ble jeg utsatt for en ballulykke og fikk nakkeskade. Ble frisk etter noen måneder. I 1998 hadde jeg først Hyperthyriose og noen måneder senere Hypothyriose, normaliserte seg selv. Er plaget av skjeggvekst Har normalt blodtrykk, men har ofte vært litt lavt. Plaget med lite energi og tretthet. Har i alle år strevet med søvn. God effekt av Melatonin, som jeg har gått fast på nå i 8 mndr. I tillegg har jeg hatt perioder med mange ulike andre symptomer. Finnes det noe håp for meg knyttet til disse voldsomme smertene de siste årene før mensen forsvinner for godt? Jeg holder de nesten ikke ut! Er det mulig å få time hos deg? Eller, dersom du ikke tar imot pasienter, kan du anbefale en klinikk på Østlandet, som har like god kompetanse på dette området og hvor jeg kan få hjelp? Må alle slike konsultasjoner gå gjennom fastlegen? Håper på svar og takker ydmykt for at du tok deg tid til å lese dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329885-kan-jeg-ha-endometriose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.