kiramor Skrevet 8. august 2001 Del Skrevet 8. august 2001 Da jeg var ca 12-13 uker på vei, visste jeg ikke at sushi ikke var anbefalt for gravide. (ikke min mann heller) Vi gikk ut og spiste på en japansk restaurant, og jeg spiste en del sushi. Min mann spiste noe annet. Ca 1/2 time etter at vi gikk fra restauranten, fikk jeg FRYKTELIG mageknip, og måtte finne nærmeste toalett, der alt kom ut igjen i ekspressfart. Etterpå var jeg helt fin. Jeg har ikke tenkt mer på det siden, for jeg hørte at Toxoplasmose oppleves som en lett influensa, og det var ikke det jeg fikk etter måltidet, bare mageknip og maten kom altså ut igjen. Men nå snakket jeg med en venninne, som mente at en magesjau også kunne være symptom på Toxoplasmose. Jeg er skeptisk, men klarer allikevel ikke å fri meg fra tanken. Jeg er nå i uke 24. Jeg har vært på to UL, den siste i uke 20, da alt så helt fint ut. Har jeg grunn til å bekymre meg? At det var NOE galt med maten er jeg ikke i tvil om, siden jeg ble dårlig, men føler ikke det var så ille som en "vanlig" matforgiftning engang, siden det bare kom ut igjen, og så ferdig med det. Må ellers nevne at jeg i så godt som hele svangerskapet (men nå kan jeg selvsagt ikke huske om det også gjaldt før denne episoden)har hatt løs mage, opptil flere ganger uken kommer maten ut igjen ganske fort, og ellers går ting rimelig kjapt gjennom systemet. Jeg kan ikke si at jeg har kronisk diare, det er langt i fra så ille som det. (jeg hadde Salmonellaforgiftning for to år siden, og vet hvordan DET er!) Jeg har bare generell løs mage. Det hadde jeg ikke før graviditeten, da var jeg ganske normal. Jeg synes det er pussig, for "alle" sier jo at hard mage er typisk hos gravide. Men altså ikke hos meg. Jeg er ellers i helt fin form. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32989-d%C3%A5rlig-av-sushi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Tidlig i sommer hadde jeg en samtale med folk fra statens ernæringstilsyn ang. næringsmidler man anbefaler gravide å holde seg unna. Sushi ser man ingen grunn til å fraråde, selv om man vet at svenskene har gått ut med advarsler. Det er uansett ikke med tanke på toxoplasmose enkelte synes man bør holde seg unna sushi, men p.g.a. listheria-smitte. Årsaken til at du fikk magesjau rett etter et sushi-måltid, er ikke så lett å si, men hadde du en skikkelig matforgiftning, ville du blitt dårlig over litt lengre tid. Jeg synes ikke du har noen grunn til å bekymre deg. At du har mye løs mage, kan være et ganske vanlig problem i svangerskapet, selv om man vanligvis hører om de som har tendens til forstoppelse. Prøv evt. å finne ut hva slags matvarer magen din reagerer på. Er det fete sauser, eller er det visse typer grønnsaker, melkevarer e.l? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32989-d%C3%A5rlig-av-sushi/#findComment-129028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.