Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det tungt å ha en deprimert samboer, men det gir da ikke den friske noen anledning til å legge seg ned?! Å være sin samboers støtte i en vanskelig tid skulle da jaggu bare mangle når man er frisk, selv om det selvfølgelig er _forståelse_ å hente fra omverdenen.

Bestekompisen vår har hatt ME i noen år nå, og kona har så og si hatt 3 barn hjemme. Vet du hva, hun har vært helt super, men i vinter trengte hun ett utkobling, og måtte sykemeldeseg. SKulle hun bare fortsatt ha "tatt seg sammen", eller tror du at hun kunne ha godt av denne pausen fra sitt eget liv?

Hun fikk støtte av sin familie, alle vennene, hans familie og mannen hennes.

Noen ganger er det viktig at man ikke lager syke mennesker av friske personer. Det må være lov å reagere.

Og du, min venninne er fortsatt en stor støtte for sin mann, og di har ett bra liv, tiltross for hans sykdom. Men om hun ikke fikk hensyn til seg selv i det hele tatt, tror jeg fort situasjonen ville vært en annen.

Fortsetter under...

• Svar 158
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

13

• BMS!

11

• black wealch

6

• også en mor

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest heifara

"Dere" er jo de som er mot meg i denne tråden, ja, deg inkludert. Og det er jo nettopp dette med å ta seg sammen som er selve saken her, jeg mener at han skal ta seg sammen, og dere mener hun ikke skal plage stakkarn.

Når du har en depresiv periode, hva gjør din partner da? Legger h*n seg ned og blir like psyk? Eller er det h*n som holder hjula i gang i heimen?

Jeg er enslig, så jeg må faktisk klare å holde hjulene igang på egen hånd uten noen partner å støtte meg til i det hele tatt.

Gjest Slike er da ikke supre samboere!

Bestekompisen vår har hatt ME i noen år nå, og kona har så og si hatt 3 barn hjemme. Vet du hva, hun har vært helt super, men i vinter trengte hun ett utkobling, og måtte sykemeldeseg. SKulle hun bare fortsatt ha "tatt seg sammen", eller tror du at hun kunne ha godt av denne pausen fra sitt eget liv?

Noen ganger er det viktig at man ikke lager syke mennesker av friske personer. Det må være lov å reagere.

Og du, min venninne er fortsatt en stor støtte for sin mann, og di har ett bra liv, tiltross for hans sykdom. Men om hun ikke fikk hensyn til seg selv i det hele tatt, tror jeg fort situasjonen ville vært en annen.

Nå blander du snørr og bart. Din venninne har stilt opp i årevis, her er det snakk om noen uker.

DET er gigantforskjell, ja.

Jeg er enslig, så jeg må faktisk klare å holde hjulene igang på egen hånd uten noen partner å støtte meg til i det hele tatt.

Akkurat, da er det kanskje ikke så lett å vite hva man skal kunne forvente av en partner heller, da.

Gjest heifara

'' Noen ganger er det viktig at man ikke lager syke mennesker av friske personer. Det må være lov å reagere. ''

Akkurat

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Hvor finner du ut at hun krever urimelig mye?

Det skinner gjennom og det at han konstant går rundt med dårlig samvittighet, sier en god del.

Hvem er det som gir han dårlig samvittighet? Hvorfor blir han også deprimert?

Kanskje du skal tenke litt over dette?

Du er ikke alene, nei. hvis hennes samboer ikke klarer "å la henne være syk ", HVA er det som gjør det? Hva er det som gjør at han også faller sammen på en måte? Hvis h*n hadde kreft/ brukket armer eller bein e.l. og trengte pleie hele tiden, tror du ikke den andre part ville stått på og hjulpet den syke? Når en er psyk, så kan en faktisk bli veldig hemmet. at den andre part ikke "klarer" dette fullt ut, og til om med har dårlig samvittighet, så tror jeg at han også sliter psykisk. hvilken annen forklaring er det? "i gode og onde dager ", heter det. jeg tror nok han bør ta en tur til legen han også, for normalt er det ikke å falle sammen pga den andre part er syk.

Jeg har minst 1 gang sagt at han bør ta en tur til legen, for i mitt hode oppfører ikke friske mennesker seg slik. Så ja, jeg er enig med deg i at han bør komme seg til legen.

Det skinner gjennom og det at han konstant går rundt med dårlig samvittighet, sier en god del.

Hvem er det som gir han dårlig samvittighet? Hvorfor blir han også deprimert?

Kanskje du skal tenke litt over dette?

Du trenger ikke ta en slik belærende tone overfor meg.

Jeg har flere ganger sagt at han bør ta seg en tur til legen, fordi jeg synes ikke det vitner om friskt menneske å oppføre seg slik han gjør.

Gjest heifara

Akkurat, da er det kanskje ikke så lett å vite hva man skal kunne forvente av en partner heller, da.

Jeg har da hatt folk og partnere rundt meg tidligere. Og vet nettopp derfor akkurat noe om det med hvor lett det er for mange å bli dratt med ned av en depresjon.

Som enslig i depresjon vet jeg også at det faktisk går an å klare seg på egen hånd. Selv om man ikke har en frisk og rask partner som skal holde en oppe. Som enslig må man ta et egetansvar. Og det går faktisk det også. Når man må.

Og jeg syns du har overdrevet fra innlegg nr. 1 du skrev, så da står vi likt :-)

Verden har gråsoner :-)

Som sagt, hvis en partner ikke kan stille opp og gjøre en ekstraordinær innsats i noen uker, da er det ikke mye å skryte av akkurat. Når vedkommende er frisk, altså.

Det kan ikke sammenlignes med å ha en kronisk syk partner over år.

Jeg har da hatt folk og partnere rundt meg tidligere. Og vet nettopp derfor akkurat noe om det med hvor lett det er for mange å bli dratt med ned av en depresjon.

Som enslig i depresjon vet jeg også at det faktisk går an å klare seg på egen hånd. Selv om man ikke har en frisk og rask partner som skal holde en oppe. Som enslig må man ta et egetansvar. Og det går faktisk det også. Når man må.

Så flott skrevet.

Det handler faktisk litt om å ta ansvar for sitt eget liv. Psyk, syk eller frisk.

Annonse

Selvfølgelig går det, men er det ikke støtte og hjelp man skal kunne forvente av den personen som tross alt skal elske en mest av alt på jord, da?!?!

Vi som er gift, har også lovet hverandre det i all offentlighet.

Nei, og det jeg skrev var heller ikke ett svar til deg, men mer på generelt grunnlag :-)

(ingen grunn til å hause seg opp der, altså, *smatt,smatt*)

Jeg gir meg nå, skjønner at saklighetsnivået synker, og jeg har ikke lyst til å være med ned på et slik nivå du legger opp til.

Gjest Ulvinnen

Nemlig, og da trenger han et spark bak og rett og slett beskjed om å ta seg sammen. Alternativt: gå til legen.

Gå til legen? Fordi han blir påvirket av en som er deprimert, kravstor og aldri gir positive tilbakemeldinger? Nei, vet du hva! Det er en helt normal reaksjon. Hvilken virkelighet er det du befinner deg i?

Gjest herminegrang

Gå til legen? Fordi han blir påvirket av en som er deprimert, kravstor og aldri gir positive tilbakemeldinger? Nei, vet du hva! Det er en helt normal reaksjon. Hvilken virkelighet er det du befinner deg i?

Nei, nå må du gi deg. Du har nok aldri vært hverken syk eller psyk, skjønner jeg. Hvis den friske i familien ikke klarer å hjelpe den syke, så er det ikke normalt. Selvfølgelig kan en bli lei av den syke, og alt stresset. Men hvis en ikke klarer å fungere lenger, så må en være psyk selv. Legen neste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...