Gjest Sjokoladeplaten Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei Har noen av dere gode råd til meg ang et møte hos familieterapeut? Jeg er separert fra min mann. Han vil ikke, og har problemer med å innse at jeg virkelig mener alvor. Han har vært (er?) psykisk syk (paranoid psykose, men tar medisiner nå og er i full jobb og fungerer ok, tror jeg). Han bor hos sin mor. Temaet må være: samvær med barna, boligsituasjonen, barnebidrag og annet økonomisk. Bør jeg varsle han på forhånd hva jeg mener vi skal snakke om? Vi kommuniserer dårlig nå, litt fordi jeg er engstelig for å hisse han opp, og for hvordan han vil reagere. Det er derfor jeg har tatt initiativ til å møtes på familiekontor, med en tredjepart til stede. Jeg er ikke direkte redd for han, men etter alt jeg opplevde med sykdommen hans ligger det nok endel engstelse i bunn hos meg. Hvordan bør jeg forberede meg (og han?) på dette møtet, slik at vi kan få ordnet opp på best mulig måte? Jeg har fått beskjed fra banken om at jeg har økonomi (så vidt) til å kjøpe han ut av vår felles bolig. Men jeg vurderer i stedet å kjøpe meg og barna en leilighet. Skal se på en på mandag. Det blir rimeligere for meg og barna. Hvordan er regelverket her: kan han i så fall nekte å være med på å selge vår bolig? Han må gjerne kjøpe meg ut, men jeg tviler på at han kommer til å få råd til det. Det er uaktuelt for meg å fortsette samlivet, da det er mange år siden vi hadde det bra sammen. Jeg føler at jeg nå går videre i livet mitt og tenker at jeg kanskje endelig kan bli litt glad i livet mitt igjen....skyldfølelsen kommer til å forfølge meg, men det må jeg bare leve med. Takker for råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 "Temaet må være: samvær med barna, boligsituasjonen, barnebidrag og annet økonomisk." Sett deg ned nå i helgen. skriv ned alle dine argumenter på hvorfor du vil ha det slik. Tenk over hvordan du vil ha det, og ikke minst hva som vil fungere best i fht barna. Tenk også over hva han evt kan komme til å svare og skriv ned motarumenter. "Bør jeg varsle han på forhånd hva jeg mener vi skal snakke om? " Nei, det syns jeg ikke du skal. Han er innkalt til time og bør vel selv skjønne hva dere skal snakke om. Ved ikke å snakke med ham på forhånd unngår du vel også situasjoner som evt kan trigge humøret hans, og som evt kan komme tilbake til ungene før denne timen. "Jeg har fått beskjed fra banken om at jeg har økonomi (så vidt) til å kjøpe han ut av vår felles bolig. Men jeg vurderer i stedet å kjøpe meg og barna en leilighet. Skal se på en på mandag. Det blir rimeligere for meg og barna. Hvordan er regelverket her: kan han i så fall nekte å være med på å selge vår bolig?" Nei, han kan ikke nekte å selge felles bolig, men han kan forlange (eller evt du) skjevdeling hvis en av dere har hatt betydelig mer med inn i ekteskapet enn den andre. F.eks skal arv etter foreldre f.eks unndras fra fellesskapet. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2761075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei, Jeg antar at dette betyr at dere allerede har vært til mekling, og at dere nå skal ha nye samtaler med noen fra familiekontoret? I utgangspunktet er det ikke meningen at familiekontorene skal bidra til avtale om det økonomiske oppgjøret mellom ektefellene. Kun det som har med bidrag og andre økonomiske konsekvenser av avtalen vedrørende barna ligger innenfor familiekontorets kompetanseområde. Delingen av boet (dvs. hva som skal skje med felles bolig etc. ) bør dere få bistand fra andre til. Dersom du har mailkontakt med din eks, så ville jeg informert på forhånd om hva du ønsker å ta opp. Da har han mulighet til å drøfte det med andre (f.eks. sin mor,) og kanskje vil han gjennom å være godt forberedt også bidra mer konstruktivt i samtalen. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2761085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg synes du bør kontakte familieterapeuten på forhånd og forhøre deg om råd der ang. hva du skal informere han om på forhånd. Evt. sende en kort mail dagen før og si at dette er ting du vil snakke om, og spørre om han har noe som du bør forberede deg på. Det er sikkert flott om du på forhånd vet om du vil beholde boligen eller om dere skal selge denne. Det synes jeg i såfall dere bør gjøre FØR dere deler slik at økonomien blir mest mulig rettferdig. (Man vet jo aldri hvor mye man får for et hus) En leilighet er jo ofte billigere, og ikke minst så er det ofte mindre ansvar med vedlikehold osv. Det kan jo være behagelig. Og samvittigheten er det jo lite å gjøre ved. Dersom du vet med deg selv at det ikke er liv laget for forholdet, så er det jo tross alt det beste (også for barna) å bryte ut. Vær trygg på at du tar det beste valget for deg og barna dine. Og lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2762058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokoladeplaten Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg synes du bør kontakte familieterapeuten på forhånd og forhøre deg om råd der ang. hva du skal informere han om på forhånd. Evt. sende en kort mail dagen før og si at dette er ting du vil snakke om, og spørre om han har noe som du bør forberede deg på. Det er sikkert flott om du på forhånd vet om du vil beholde boligen eller om dere skal selge denne. Det synes jeg i såfall dere bør gjøre FØR dere deler slik at økonomien blir mest mulig rettferdig. (Man vet jo aldri hvor mye man får for et hus) En leilighet er jo ofte billigere, og ikke minst så er det ofte mindre ansvar med vedlikehold osv. Det kan jo være behagelig. Og samvittigheten er det jo lite å gjøre ved. Dersom du vet med deg selv at det ikke er liv laget for forholdet, så er det jo tross alt det beste (også for barna) å bryte ut. Vær trygg på at du tar det beste valget for deg og barna dine. Og lykke til:-) Takk for alle rådene her. Jeg er ganske sikker på at jeg vil gå for å kjøpe egen leilighet. Det hjemmet vi har nå har også for mange slitsomme minner i seg. Har lyst til å begynne helt på nytt. Jeg tror at jeg går for å sende han en sms kvelden før vi skal møtes, og minne han på møtet og der kort nevne hva jeg vil snakke om. Tror du det er lurt...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2762103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokoladeplaten Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hei, Jeg antar at dette betyr at dere allerede har vært til mekling, og at dere nå skal ha nye samtaler med noen fra familiekontoret? I utgangspunktet er det ikke meningen at familiekontorene skal bidra til avtale om det økonomiske oppgjøret mellom ektefellene. Kun det som har med bidrag og andre økonomiske konsekvenser av avtalen vedrørende barna ligger innenfor familiekontorets kompetanseområde. Delingen av boet (dvs. hva som skal skje med felles bolig etc. ) bør dere få bistand fra andre til. Dersom du har mailkontakt med din eks, så ville jeg informert på forhånd om hva du ønsker å ta opp. Da har han mulighet til å drøfte det med andre (f.eks. sin mor,) og kanskje vil han gjennom å være godt forberedt også bidra mer konstruktivt i samtalen. Lykke til :-) Ja, vi har vært til mekling, men fikk ikke laget noen samværsavtale pga hans helsetilstand da. Han er bedre nå. Tenker at jeg kan sende han en sms dagen før møtet, og der skrive litt om hva jeg tenker vi må snakke om. Er det dumt, tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2762105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjokoladeplaten Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 "Temaet må være: samvær med barna, boligsituasjonen, barnebidrag og annet økonomisk." Sett deg ned nå i helgen. skriv ned alle dine argumenter på hvorfor du vil ha det slik. Tenk over hvordan du vil ha det, og ikke minst hva som vil fungere best i fht barna. Tenk også over hva han evt kan komme til å svare og skriv ned motarumenter. "Bør jeg varsle han på forhånd hva jeg mener vi skal snakke om? " Nei, det syns jeg ikke du skal. Han er innkalt til time og bør vel selv skjønne hva dere skal snakke om. Ved ikke å snakke med ham på forhånd unngår du vel også situasjoner som evt kan trigge humøret hans, og som evt kan komme tilbake til ungene før denne timen. "Jeg har fått beskjed fra banken om at jeg har økonomi (så vidt) til å kjøpe han ut av vår felles bolig. Men jeg vurderer i stedet å kjøpe meg og barna en leilighet. Skal se på en på mandag. Det blir rimeligere for meg og barna. Hvordan er regelverket her: kan han i så fall nekte å være med på å selge vår bolig?" Nei, han kan ikke nekte å selge felles bolig, men han kan forlange (eller evt du) skjevdeling hvis en av dere har hatt betydelig mer med inn i ekteskapet enn den andre. F.eks skal arv etter foreldre f.eks unndras fra fellesskapet. Lykke til. Takk for rådene. Jeg tror likevel jeg skal sende han en sms dagen før, for å minne han på timen. da kan jeg kanskje skrive noe om hva jeg ønsker å ta opp. Han er ikke helt intuitiv når det gjelder sånne ting, og han har vanskelighet for å forstå at jeg mener alvor. Jeg er redd for at han skal bli veldig sinna, men denne samtalen må vi bare ta nå. godt å ta den med en tredjepart tilstede.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2762113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Takk for alle rådene her. Jeg er ganske sikker på at jeg vil gå for å kjøpe egen leilighet. Det hjemmet vi har nå har også for mange slitsomme minner i seg. Har lyst til å begynne helt på nytt. Jeg tror at jeg går for å sende han en sms kvelden før vi skal møtes, og minne han på møtet og der kort nevne hva jeg vil snakke om. Tror du det er lurt...? Ja, det tror jeg går bra. Fatt deg i korthet. Kort og saklig er nok bra:-) Men jeg er usikker på hvor mye familievernkontoret kan hjelpe til med vedr. økonomi. Tror de ser mest på fordeling av barn slik at det blir orden på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2762138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ja, vi har vært til mekling, men fikk ikke laget noen samværsavtale pga hans helsetilstand da. Han er bedre nå. Tenker at jeg kan sende han en sms dagen før møtet, og der skrive litt om hva jeg tenker vi må snakke om. Er det dumt, tror du? Jeg tror det er lurt å forberede ham slik at han ikke blir unødvendig opprørt og frustrert over at ting kommer overraskende på ham. De temaene du nevner er i utgangspunktet helt opplagte, men siden det er noe vanskelig å vite hvordan hans virkelighetsoppfatning er for tiden, så synes jeg det er ekstra viktig å forberede ham. Det gir ham større mulighet til å fungere rasjonelt under møtet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2762238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladeplaten Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det gikk skikkelig dårlig på familievernkontoret. Han sa masse rart og forsøkte å sette meg i et dårlig lys, resultatet er at det var han som dummet seg ut. Han er såret og skuffet og sint. Det endte med at han gikk i sinne, og at vi ikke fikk laget noen avtaler overhode. Så nå er det advokat neste. Er så sliten av dette. Redd og lei meg og har masse ekkel skyldfølelse....drittliv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2764047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Det gikk skikkelig dårlig på familievernkontoret. Han sa masse rart og forsøkte å sette meg i et dårlig lys, resultatet er at det var han som dummet seg ut. Han er såret og skuffet og sint. Det endte med at han gikk i sinne, og at vi ikke fikk laget noen avtaler overhode. Så nå er det advokat neste. Er så sliten av dette. Redd og lei meg og har masse ekkel skyldfølelse....drittliv. Kjedelig at det ikke gikk så bra på familievernkontoret, men du bør uansett skaffe en advokat til å hjelpe deg med oppgjøret. Dette er ikke familievernkontoret sitt felt, de skal kun ta seg av mekling og det som dreier seg om samvær. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-2764601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Fant et gammelt innlegg fra deg. Husker hvordan du strevde i den tiden dere flyttet fra hverandre. Hvordan går det nå med deg og barna? Aner ikke om du er på DOL lenger (under et annet nick da...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329988-r%C3%A5d-til-familieveiledningstime-ang-samlivsbrudd/#findComment-3176757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.