Gjest Frøken Vable Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Leser ofte om folk som har angst. De får hjertebank osv. og mange trur de har fått problemer med hjertet og får øket angst av det. Vet du/dere hvorfor det skjer? At man tror det er noe alvorlig feil med hjertet.? (for de fleste med angst kjenner vel til hjertebank og de symptomene der?!) Hjertebank aleine, er det smertefullt eller er det bare intens banking?? Hvis det er smertefullt også - hvorfor ser mange fagfolk(leger) på journal(psykiske prob) og sier det er angst - uten å sjekke det nærmere? Jeg ble sendt på sykehus og hele pakka, men det er jo veldig mange som blir avfeid med at det er psykisk. Hva om det skulle være noe da.?! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329992-angstnhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hjertebank er ikke vondt, det kjennes som hjertet banker ekstra hardt og ekstra fort. Å tro at det er noe alvorlig feil med hjertet virker ganske naturlig, i alle fall i starten. Da vet man ikke noe særlig om hvordan angsten arter seg. Hvorfor noen (mange?) ikke slår seg til ro med at det er "bare" angst kan det være mange grunner til. En årsak kan være at de aldri har fått noen ordentlig forklaring på hvordan angstens fysiske symptomer arter seg og hvilke mekanismer som ligger bak, gjerne kombinert med at de ikke vet noe særlig om hvordan hjerteproblemer viser seg. Noen opplever også at de fysiske symptomene er mest fremtredende ved angsten, og tror angsten er en følge av det. Og hvem ville ikke blitt redd hvis de trodde det var noe alvorlig i veien med hjertet? Det kan rett og slett være vanskelig å stole 100% på at noe som oppleves som så fysisk egentlig er psykisk. Og siden konsekvensen av å ta feil er så store kan det være vanskelig å slå seg til ro med den usikkerheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329992-angstnhd/#findComment-2761211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frøken Vable Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Hjertebank er ikke vondt, det kjennes som hjertet banker ekstra hardt og ekstra fort. Å tro at det er noe alvorlig feil med hjertet virker ganske naturlig, i alle fall i starten. Da vet man ikke noe særlig om hvordan angsten arter seg. Hvorfor noen (mange?) ikke slår seg til ro med at det er "bare" angst kan det være mange grunner til. En årsak kan være at de aldri har fått noen ordentlig forklaring på hvordan angstens fysiske symptomer arter seg og hvilke mekanismer som ligger bak, gjerne kombinert med at de ikke vet noe særlig om hvordan hjerteproblemer viser seg. Noen opplever også at de fysiske symptomene er mest fremtredende ved angsten, og tror angsten er en følge av det. Og hvem ville ikke blitt redd hvis de trodde det var noe alvorlig i veien med hjertet? Det kan rett og slett være vanskelig å stole 100% på at noe som oppleves som så fysisk egentlig er psykisk. Og siden konsekvensen av å ta feil er så store kan det være vanskelig å slå seg til ro med den usikkerheten. Skjønner det med om en ikke vet hvordan det arter seg osv. Jeg så bare hvordan det var for meg som hadde hatt angst i vet ikke hvor mange år, men plutselig få masse smerter på venstre side av brystkassa og hjertet slo urytmisk(ut av det blå). De sa på sykehuset at det bare var psykisk-angst. det var litt derfor jeg lurte. Jeg ble tatt på alvor(undersøkt litt), tenkte bare på alle de andre som ikke blir det i en sånn situasjon. Nei, vet ikke jeg - du kom med et veldig godt svar :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/329992-angstnhd/#findComment-2761288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.