Gå til innhold

Omfangsrike par har det best sammen

Anbefalte innlegg

Gjest Enig med løvinne71

''Fikk du med deg at jeg _har_vært_overvektig_? Så jeg _vet_ litt om hva overvektige bedriver tiden med, ja. ''

Feil: Du vet hva DU bedrev tida med, da du var overvektig. Du kan ikke generalisere dette til å gjelde resten av verdens overvektige.

Når det er sagt: De fleste som er overvektige vet hvorfor de er det, og ja, for mange har det med livsstil å gjøre. Men overvektige er en like forskjellig gruppe som resten av samfunnet. Noen er late, noen liker god mat, noen er aktive, noen spiser veldig sundt, noen springer på fjelltoppene, andre koser seg med cola og potetgull i sofaen.

Beklager at jeg tråkker på noen ømme tær her, men ikke kom å si at jeg var den eneste overvektige som ble feit av å sitte rolig hjemme og spise/kose meg med ulike ting på kveldstid. Jeg har da venner jeg også, trenger faktisk bare å se ut av vinduet her i nabolaget for å se overvektige - som tilbringer mye av tiden sin ved kjøleskapet.

Som Ulvinnen sier: Det er ikke på fjelltoppene man møter de overvektige.

Nå er det riktignok en annen diskusjon, da, om hvorfor man blir overvektig.

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

5

• løvinne71

5

• morsan

4

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg må si jeg lurer litt her. Hvis man spiser veldig sunt og springer på fjelltoppene, hvorfor er man da overvektig?

Jeg kan ikke si jeg har sett så mange overvektige på fjelltoppene heller, selv om de kan være aktive på andre områder.

Ikke? Her springer det feite mennesker på fjelltoppene overalt :-). Bl.a. meg selv :-).

Tror det er mange som tenker "feit og lat." Jeg har lært at mange sliter med overvekt pga en eller annen sykdom som gjør at de ikke greier å bevege seg like mye som slanke gjør.

Jeg var en gang slank jeg også, så ble jeg syk og inaktiv i en lang periode. Nå kan jeg ikke "se" på maten før vekta går opp. Men selvsagt må også jeg da tenke på at det jeg putter inn i munnen inneholder energi, jeg må tenke på dette i forholde til hvor aktiv jeg greier å være. I tillegg er det viktig at man ikke bruker mat som trøst og finner andre ting å "henge fingrene" i når man ikke greier å trene som før.

Gjest sitter ikke bare og eter

Fikk du med deg at jeg _har_vært_overvektig_? Så jeg _vet_ litt om hva overvektige bedriver tiden med, ja. Du vet, det er gjerne en grunn til at man havner i overvektigklassen, og selv om du veldig gjerne vil overdrive det jeg skriver, så har jeg aldri sagt noe om absolutt hele ettermiddagen/kvelden.

Men jeg er veldig klar på at overvektige er flinke til å finne på noe godt å kose seg med på kveldstid.

Flott at du er på treiningssenter 4 dager i uka, da vil du neppe forbli overvektig særlig lenge siden du også tydeligvis spiser riktig i tillegg. Kjempebra.

Jeg har trent 4 dager i uka, økter av 1,5 time i godt over 2 år. Jo, jeg er fortsatt overvektig, omtrent like mye som jeg var for over 2 år sida. Jeg spiser riktig også, i følge både min lege og overlegen på avdelinga jeg har vært til utredning på.

Jeg har aldri funnet fram noe godt å kose meg med på kveldstid, hverken god mat eller godis, bortsett fra på lørdag. Da unner jeg meg også å kose meg litt.

Og ja, du vet hva du bedrev tida med når du var overvektig. Ikke hva alle andre bedriver tida med. I tillegg til egen trening har jeg to barn å følge opp på fotball og skitrening. Så mye fritid har jeg ikke, som jeg kan sitte og spise meg god og mett.

Beklager at jeg tråkker på noen ømme tær her, men ikke kom å si at jeg var den eneste overvektige som ble feit av å sitte rolig hjemme og spise/kose meg med ulike ting på kveldstid. Jeg har da venner jeg også, trenger faktisk bare å se ut av vinduet her i nabolaget for å se overvektige - som tilbringer mye av tiden sin ved kjøleskapet.

Som Ulvinnen sier: Det er ikke på fjelltoppene man møter de overvektige.

Nå er det riktignok en annen diskusjon, da, om hvorfor man blir overvektig.

Jeg er ikke uenig med deg i at mange overvektige blir akkurat det på grunn av livsstilen sin - som jeg skriver:

''De fleste som er overvektige vet hvorfor de er det, og ja, for mange har det med livsstil å gjøre.''

Mitt poeng er at selv om mange overvektige blir det pga av stillesitting og dårlig kosthold, så er det overvektige som både spiser sundt og trenger, men likevel er overvektige (på samme måte som det er skinnmagre personer som spiser som hester og sløver foran tv'en - uten å legge på seg). Mitt poeng er ganske enkelt: Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU ble overvektig - og selv om mange andre overvektige har blitt det på samme måte - så betyr ikke det at ALLE overvektige er "late og glade i mat".

Det jeg begynte å lure på etter denne undersøkelsen, er hvordan par der den ene er omfangsrik og den andre er slank, har det. Må omfangsrike finne en av "samme kaliber" for å bli lykkelig, eller kan de også få det bra sammen med slanke?

Jeg er overvektig, har dessverre vært det i for mange år.

Minn mann er og har hele tiden vi har vært gift/samboere vært svært slank.

Vi har vært samboere i 10 år, og gift 8 av dem. Vi har det veldig godt sammen.

Gjest Ulvinnen

Ikke? Her springer det feite mennesker på fjelltoppene overalt :-). Bl.a. meg selv :-).

Tror det er mange som tenker "feit og lat." Jeg har lært at mange sliter med overvekt pga en eller annen sykdom som gjør at de ikke greier å bevege seg like mye som slanke gjør.

Jeg var en gang slank jeg også, så ble jeg syk og inaktiv i en lang periode. Nå kan jeg ikke "se" på maten før vekta går opp. Men selvsagt må også jeg da tenke på at det jeg putter inn i munnen inneholder energi, jeg må tenke på dette i forholde til hvor aktiv jeg greier å være. I tillegg er det viktig at man ikke bruker mat som trøst og finner andre ting å "henge fingrene" i når man ikke greier å trene som før.

Jeg tenker ikke "feit og lat". Siden begge mine foreldre er overvektige, vet jeg at man kan være aktiv selv om man er glad i store matmengder. Men ingen av dem klarer å komme seg på fjelltopper.

Annonse

Gjest mimi le clown

Det er ikke så overraskende. Nesten hver eneste undersøkelse (og doltråd)jeg har sett tyder på at de noe overvektige også er lykkeligst, mest harmoniske og best i senga, så da må det jo bli det reneste lykkeland når de kommer sammen:)

Gjest lavkarbodama

Dette er vel ikke så rart egentlig?

Etter dagens samfunnsidealer så oppfattes fete mennesker generellt som mindre attraktive enn de slanke.

Og jo mindre attraktiv man er, desto dårligere er mulighetene for å kunne "velge og vrake" blant det motsatte kjønn.

Siden like barn leker best, føler de seg komfortable med å ha funnet en passende partner som også er overvektig.

Av den grunn kan det hende at fete mennesker er flinkere til å slå seg til ro med den partneren man har funnet?

Mens de "slanke og attraktive" har lettere for å tenke at de kan finne seg et bedre alternativ, hvis partneren ikke innfrir forventningene.

"Fete par" er kanskje heller ikke så utsatt for fristelser og tilbud "utenifra," og unngår oftere problematikken med sjalusi og utroskap?

For et nedlatende og lite nyansert og til tider direkte slemt innlegg!

Gjest Enig med løvinne71

Jeg har trent 4 dager i uka, økter av 1,5 time i godt over 2 år. Jo, jeg er fortsatt overvektig, omtrent like mye som jeg var for over 2 år sida. Jeg spiser riktig også, i følge både min lege og overlegen på avdelinga jeg har vært til utredning på.

Jeg har aldri funnet fram noe godt å kose meg med på kveldstid, hverken god mat eller godis, bortsett fra på lørdag. Da unner jeg meg også å kose meg litt.

Og ja, du vet hva du bedrev tida med når du var overvektig. Ikke hva alle andre bedriver tida med. I tillegg til egen trening har jeg to barn å følge opp på fotball og skitrening. Så mye fritid har jeg ikke, som jeg kan sitte og spise meg god og mett.

Jøss, som du angriper meg, da? Hvis du spiser riktig, trener riktig og er aktiv ellers, så er vel du av den vesle promillen som er uforklarlig overvektig. Og hvorfor føler du deg så truffet da???

Gjest Enig med løvinne71

Jeg er ikke uenig med deg i at mange overvektige blir akkurat det på grunn av livsstilen sin - som jeg skriver:

''De fleste som er overvektige vet hvorfor de er det, og ja, for mange har det med livsstil å gjøre.''

Mitt poeng er at selv om mange overvektige blir det pga av stillesitting og dårlig kosthold, så er det overvektige som både spiser sundt og trenger, men likevel er overvektige (på samme måte som det er skinnmagre personer som spiser som hester og sløver foran tv'en - uten å legge på seg). Mitt poeng er ganske enkelt: Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU ble overvektig - og selv om mange andre overvektige har blitt det på samme måte - så betyr ikke det at ALLE overvektige er "late og glade i mat".

''Mitt poeng er ganske enkelt: Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU ble overvektig - og selv om mange andre overvektige har blitt det på samme måte - så betyr ikke det at ALLE overvektige er "late og glade i mat".''

Den kan jo lett snus på hodet, da, og jeg kan si at "Mitt poeng er ganske enkelt: Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU er overvektig selv om du trener og spiser sunt, men det betyr ikke at alle andre overvektige er spreke og sunne."

Og hvor har jeg sagt at overvektige er late?

Tror absolutt ikke Brad Pitt er blant de dummeste eller mest kunnskapsløse skuespillere, men tror likevel neppe han når opp mot M.K. når det gjelder kunnskaper om politikk.

Innspillet mitt var bare en reaksjon på at enkelte syntes å mene MK var uinteressant som partner ene og alene på grunn av fremtoningen. Enkelte andre synes sikkert andre egenskaper er vel så viktige.

Enig med deg.

Jøss, som du angriper meg, da? Hvis du spiser riktig, trener riktig og er aktiv ellers, så er vel du av den vesle promillen som er uforklarlig overvektig. Og hvorfor føler du deg så truffet da???

Har ikke angrepet deg i det hele tatt jeg.

Men jeg har vel like stor rett til å skrive min mening som det du har??

Ha en flott kveld! Uten godis ;)

Annonse

''Mitt poeng er ganske enkelt: Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU ble overvektig - og selv om mange andre overvektige har blitt det på samme måte - så betyr ikke det at ALLE overvektige er "late og glade i mat".''

Den kan jo lett snus på hodet, da, og jeg kan si at "Mitt poeng er ganske enkelt: Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU er overvektig selv om du trener og spiser sunt, men det betyr ikke at alle andre overvektige er spreke og sunne."

Og hvor har jeg sagt at overvektige er late?

''Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU er overvektig selv om du trener og spiser sunt, men det betyr ikke at alle andre overvektige er spreke og sunne''

Har jeg sagt at jeg er overvektig? Jeg har ikke nevnt min egen kroppsfasong med et ord i denne tråden, fordi den er knakende irrelevant!

Jeg har heller ikke påstått at alle overvektige er sunne og spreke. Jeg påpekte generaliseringen din, intet annet.

Det jeg begynte å lure på etter denne undersøkelsen, er hvordan par der den ene er omfangsrik og den andre er slank, har det. Må omfangsrike finne en av "samme kaliber" for å bli lykkelig, eller kan de også få det bra sammen med slanke?

Har det falt deg inn at noen kan være relativt slanke og normalvektige når et forhold starter, men bli "omfangsrike" etter hvert som årene går? Ikke nødvendigvis begge i forholdet, men den ene?

Gjest Ulvinnen

Har det falt deg inn at noen kan være relativt slanke og normalvektige når et forhold starter, men bli "omfangsrike" etter hvert som årene går? Ikke nødvendigvis begge i forholdet, men den ene?

Hva med det? Det sies ikke noe i undersøkelsen om de omfangsrike var det når de ble sammen eller ikke, ei heller i par der begge er "store".

Folk forandrer seg når de har vært sammen i en årrekke. Det gjelder alle områder, ikke bare fysisk størrelse. Om man så finner ut at man ikke lenger passer sammen, går man fra hverandre. Omfangsrike eller ei.

Mrs. Wallace

''- Men det er et morsomt funn. Og det kan være noe i det Narum sier, at tungvekterne ser på andre verdier enn det ytre som inngangsbilletten til et lykkelig liv, sier Gran.

- Det vi vet er at det er en der for alle. Man må ikke være modellvakker og superslank for å bli lykkelig, mener hun.''

I tillegg til å være enig med løvinne71 i det meste av det hun sier (og jeg _har_ vært overvektig selv og forstår tankegangen), så påpeker Gran noen viktige poeng: som overvektig er man langt forbi punktet hvor man higer etter filmstjernekropp.

Jeg tror også at overvektige profiterer endel på at de ikke orker å være så aktive, altså at de ikke bruker så mye av livet sitt i andres selskap, men i større grad koser seg hjemme. Gjerne med god mat.

''Jeg tror også at overvektige profiterer endel på at de ikke orker å være så aktive, altså at de ikke bruker så mye av livet sitt i andres selskap, men i større grad koser seg hjemme.''

Mener du virkelig at overvektige er mindre sosiale enn andre, altså? Jøss, det var nytt for meg. Da må jeg visst endre vanene mine, for jeg er veldig mye sammen med folk om ettermiddagene og helgene, både i organiserte aktiviteter, frivillig arbeid og spontane lag.

hidi, the scorpion

Hva med det? Det sies ikke noe i undersøkelsen om de omfangsrike var det når de ble sammen eller ikke, ei heller i par der begge er "store".

Folk forandrer seg når de har vært sammen i en årrekke. Det gjelder alle områder, ikke bare fysisk størrelse. Om man så finner ut at man ikke lenger passer sammen, går man fra hverandre. Omfangsrike eller ei.

Jeg tror at "like barn leker best", rike treffer rike, pene treffer pene, vanlige treffer vanlige etc. Ingenting galt i det, vi trives jo best sammen med mennesker vi har noe til felles med;)

Så kommer jo regelen inn:"Ingen regel uten untak"!

Gjest Enig med løvinne71

''Du er ekspert på hvordan/hvorfor DU er overvektig selv om du trener og spiser sunt, men det betyr ikke at alle andre overvektige er spreke og sunne''

Har jeg sagt at jeg er overvektig? Jeg har ikke nevnt min egen kroppsfasong med et ord i denne tråden, fordi den er knakende irrelevant!

Jeg har heller ikke påstått at alle overvektige er sunne og spreke. Jeg påpekte generaliseringen din, intet annet.

Poenget mitt var å snu din setning på hodet, for å vise at den ikke ble noe særlig bedre selv da.

Gjest Enig med løvinne71

''Jeg tror også at overvektige profiterer endel på at de ikke orker å være så aktive, altså at de ikke bruker så mye av livet sitt i andres selskap, men i større grad koser seg hjemme.''

Mener du virkelig at overvektige er mindre sosiale enn andre, altså? Jøss, det var nytt for meg. Da må jeg visst endre vanene mine, for jeg er veldig mye sammen med folk om ettermiddagene og helgene, både i organiserte aktiviteter, frivillig arbeid og spontane lag.

''Mener du virkelig at overvektige er mindre sosiale enn andre, altså?''

Når man er overvektig, orker man mindre. Og det sosiale er gjerne det første det går ut over.

Men dette gjelder ikke deg, da, bare veldig mange andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...