Gå til innhold

Ble fratatt våpen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Lurer på om du vet eller har hørt noe om hvilke regler som gjelder hos personer som er psykisk syk i forhold til å oppbevare våpen. Dette gjelder en eldre mann som har vært alkoholiker i over 30 år og har de siste 20 årene bodd alene. Han har drevet med jakt tidligere og har derfor 4 gevær innelåst i skap. Han er stadig i psykisk ubalanse og kan true med å ta livet av seg i perioder. Sånn har han holdt på i flere år. Den siste uka har han hatt hjemmesykepleie til å se om seg, de gjorde kort prosess og ringte politiet for å melde om våpen. Politiet har tatt med seg våpnene og sier han får dem tilbake når han har fått kontroll på livet sitt! En mann som har vært alkoholisert i så mange år, kan vel umulig klare å få skikk på livet sitt? Han innser ikke problemet med alkohol selv så det å søke hjelp er uaktuelt. Dvs at han ikke får våpnene sine? Kan de virkelig gå inn hos han å bare ta med seg våpnene? Våpnene er noe av det kjæreste han har og han sitter jo der for seg selv og ser på disse, av og til pussar han på dem. Det er jo mye man kan avslutte livet sitt med så jeg skjønner ikke poenget med å ta ifra han våpnene? Hva mener du om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330028-ble-fratatt-v%C3%A5pen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at politiet tok våpnene. Det har vært nok av saker i media der politiet har fått kritikk fordi de _ikke_ fikk tatt alle våpnene etter å ha mottatt bekymringsmeldinger. En person i psykisk ubalanse + rusproblemer bør ikke ha tilgang på våpen syns jeg. Han kan være til fare for andre enn seg selv også, og bare tenk på hjemmesykepleien som skal gå inn i dette hjemmet til daglig, de har også krav på å føle seg trygge når de er på jobb.

Trusler om å ta selvmord er grunn nok til at politiet kan ta våpnene. Det er jo slik at man må innvilges en bæretillatelse for å ha våpen, det er ikke noen rettighet man har. Denne bæretillatelsen har politiet rett til å inndra.

Jeg syns det er bedre at politiet inndrar litt for mange våpen, enn litt for få. Det er tryggere.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om dette har jeg en helt klar mening:

Det var helt korrekt av Politiet å inndra mannens våpen. Han oppfyller ikke lenger kravene for å ha våpen. Jfr. Våpenloven §10

http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-002.html#10

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...