Gå til innhold

Hvor mye Serequel er vanlig å bruke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vanligste dose ved bipolar lidelse (når ikke manisk) er 300 mg.

Det er i hvert fall ufarlig å forsøke en økning. Om du mener at totalsituasjonen blir verre ved økning, er det bare å gå tilbake til tidligere dose.

Gjest Hoggormen

NHD har nok de riktige tallene, men vi er individueller. Jeg har bipolar lidelse, men tar hele 650mg Seroquel daglig. Dette er litt fordi jeg har en tendens til å trenge litt store doser på en del medisiner - de sier jeg er en rapid metabolizer eller noe sånt. I alle fall er dette beregnet ut i fra hvor mye virkestoff jeg har hatt i blodet. Dette lar seg sjekke med en enkel blodprøve, og man har et klart referanseområde man skal holde seg inni.

Jeg kunne nok gått noe ned i dose - men da blir jeg veldig urolig. Etter at jeg hadde en hypomani som omtrent tippet over i full mani valgte jeg å stå på en litt sånn kompromissdose for å forebygge.

Så hør med din lege som kjenner deg. Dosen er jo avhengig av hvordan du reagerer, hva du tar det mot, om du får bivirkninger osv. Seroquel er etter hva jeg har oppfattet ansett som en "snill" medisn hvor man ikke har mage alvorlige bivirkninger. For meg har det eneste vært trøtthet. Men jeg tar største dosen om kvelden, og da kommer trøttheten meg til gode.

Det jeg egentlig prøver å si er vel at du ikke skal være så redd for Seroquel. 100mg er en liten dose. Sist jeg var manisk gikk jeg opprinnelig på 400mg, og ble fyra opp i det dobbelte til slutt. Så endte jeg på den "kompromissdosen" jeg står på nå. Får du bivirkninger, så finnes andre alternativer. Hva som funker for en funker neppe like bra for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...