Gå til innhold

Til dere som ikke har bipolar lidelse.

Anbefalte innlegg

Hvilket "syn" har du på oss med denne diagnosen? Er det bare jeg som mener jeg merker en annen tone i måten folk snakker, og skriver, til meg på når jeg forteller at jeg har denne lidelsen?

Mener jeg blir barnslig behandlet og folk snakker enklere til meg når de "vet" ? Er det mange som mener vi er litt mindre begavet eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330092-til-dere-som-ikke-har-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en venninne som hadde bipolar lidelse, og jeg oppførte meg ikke noe annerledes overfor henne etter at jeg fikk vite at hun hadde den diagnosen, annet enn at jeg tok hensyn til svigningene og humøret hennes, men det hadde jeg gjort med hvem som helst annen også.

Kanske du burde spurt på Åpent? De fleste av oss som leser på psykiatri vet kanskje mer om psykiske lidelser enn "folk flest"

Det kunne ikke falle meg inn å tnk på en bipolar som mindre begavet (fordi vedkommende var bipolar)

De som ikke har bipolar lidelse og holder til på åpent, kan også gjerne få lov til å innom psykiatri en tur. Så mye fordommer håper jeg da ikke finnes blant folk :-).

Men det handler kanskje mere om at de ikke titter innom her.

Gjest bølger

Jeg tror nok at enkelte av dem som ikke vet så mye om psykiske lidelser kan bli usikre på hvordan de skal takle dem med bipolar lidelse. De har som regel også problemer med å takle andre psykiske lidelser.

Før jeg selv ble psykisk syk og fikk mer innblikk i de forkjellige lidelsene opplevde jeg nok bipolare som en litt uforstålig lidelse.

For meg med tilbakevendende depressiv lidelse med til tider mye svingninger har jeg ofte tenkt på at med en bipolar lidelse ville jeg lettere forstått hvorfor jeg er som jeg er.

Annonse

Gjest bulla buff

De som ikke har bipolar lidelse og holder til på åpent, kan også gjerne få lov til å innom psykiatri en tur. Så mye fordommer håper jeg da ikke finnes blant folk :-).

Men det handler kanskje mere om at de ikke titter innom her.

''Men det handler kanskje mere om at de ikke titter innom her.''

Ja, det var nå mest det jeg tenkte på i alle fall :)

Frøkenbekymra

Ønsker foresten ærlige svar, ikke sånn "stakkars meg" og "trøstesvar."

Husker jeg var en del sammen med ei som fikk en slik diagnose. Så egentlig på henne som ganske ressurssterk med mye energi og stort pågangsmot. Tenkte aldri at hun var mindre begavet enn andre. Egentlig tenkte jeg allerede da at hun liknet litt på meg.

Nå viser det seg imidlertid at jeg med stor sannsynlighet er bipolar jeg også :)

Gjest kahloli

Husker jeg var en del sammen med ei som fikk en slik diagnose. Så egentlig på henne som ganske ressurssterk med mye energi og stort pågangsmot. Tenkte aldri at hun var mindre begavet enn andre. Egentlig tenkte jeg allerede da at hun liknet litt på meg.

Nå viser det seg imidlertid at jeg med stor sannsynlighet er bipolar jeg også :)

Jeg tenker faktisk det motsatte jeg!

At folk med bipolar lidelse ofte er svært ressurssterke mennesker.

Kanskje fordi jeg har studert kunst og musikk, og vet at det var mange av de største kunstnerne som sannsynligvis hadde en slik lidelse.

Nei, jeg tenker ikke at folk med bipolar lidelse er mindre begavet! Derimot kan jeg nok komme til å bli overtydelig dersom jeg får inntrykk av at en jeg kjenner med bipolar lidelse virker hypoman eller manisk. Jeg er ikke villig til å være med på luftige diskusjoner dersom jeg har en tydelig oppfatning av at vedkommende er syk og trenger å søke behandling. Det handler om at jeg ikke vil bidra til ytterligere forverring. I en slik situasjon kan mitt forsøk på å være tydelig kanskje oppleves som nedlatende av en annen?

Jeg har bipolar lidelse, og jeg har aldri opplevd at folk har sett på meg som mindre begavet. Høres litt snålt ut.

Jeg er snål :-). Neida, jeg er veldig mistenksom, men jeg mener at folk forandrer seg når de får vite om dette og at jeg sliter psykisk. Mulig jeg tuller.

Gjest svarteste natta

har andre diagnoser innen psykiatri,så jeg bryr meg fint lite om selve diagnosen,hvis jeg kjenner personen.

når jeg vokste opp på sørlandet(en små-by) var selv en depresjon det samme som å være "gal":( falt lett utenfor,dessverre.

synd det finnes folk som fordømmer deg pga diagnose:(

Annonse

Jeg har jobbet sammen med en med bipolar lidelse og jeg mener bestemt at diagnosen hans ikke påvirket mitt syn på han. Men det er klart at oppførselen hans påvirket min oppførsel i en viss grad slik at i perioder med mani kan han kanskje ha fått inntrykk av å ikke bli tatt på alvor i alle sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...