Gå til innhold

Fra uføretrygd til attføring

Anbefalte innlegg

Gjest Kimmie

Jeg lurer på hvordan det er å gå fra uføretrygd til attføring,er det noe problem eller går det greit?

Har fått beskjed om å "ta det med ro" og "å se det an",men jeg føler sletts ikke for å vente på å bli dårlig. Jeg vil gripe tak i de gode tingene nå,innser selv nå at jeg har vært svært syk men føler sterkt at det er over nå,det har bare gått fremover det siste året. Har nå mange positive tanker og ser lyst på fremtiden :)

Har etter mange års sykdom og diverse andre ting gått glipp av så mye,det er på tide å leve livet mitt slik jeg ønsker.

Jeg ønsker å ta utdannelse og få meg en jobb,det er vel ingen som kan stoppe meg i det?

Har prøvd mye før jeg ble uføretrygdet,men da var jeg ikke bra slik som nå,har mye større forutsetninger for å klare det nå.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330104-fra-uf%C3%B8retrygd-til-attf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Ok,det skal jeg. Gleder meg veldig til å komme igang med noe :)

Lykke til :)

Det er alltid hyggelig å lese om dere som blir friske og i stand til å ta tak på hverdagen igjen!

Jeg er selv uføretrygdet, og kjenner ikke helt regelverket for attføring etter trygd - med tanke på hva man får utbetalt og slikt. Dette må du høre med NAV om. NAV er jo også den instans som skal hjelpe deg tilbake i arbeid, så det er viktig at du har god kontakt der og en saksbehandler som kan sine ting.

Håper du finner ut av det!

Vet du hva slags utdannelse du ønsker å ta? Hvis det er mulig, så ville jeg ha prøvd å f.eks. ta første året av utdannelsen mens du fortsatt har uføretrygd. Hvis førsteåret går bra, så kan du søke om attføring for siste delen av utdannelsen.

det er en økonomisk fordel for de som har uføretrygd å få innvilget attføring også, enn å gå fra rehab til attføring, så er bare å go for it.

''det er en økonomisk fordel for de som har uføretrygd å få innvilget attføring også, enn å gå fra rehab til attføring, så er bare å go for it.''

Hva slags økonomisk fordel er det med et da?

Annonse

Gjest Kimmie

Vet du hva slags utdannelse du ønsker å ta? Hvis det er mulig, så ville jeg ha prøvd å f.eks. ta første året av utdannelsen mens du fortsatt har uføretrygd. Hvis førsteåret går bra, så kan du søke om attføring for siste delen av utdannelsen.

Vet hva jeg vil,ja kan jo prøve på det.

Gjest Kimmie

Lykke til :)

Det er alltid hyggelig å lese om dere som blir friske og i stand til å ta tak på hverdagen igjen!

Jeg er selv uføretrygdet, og kjenner ikke helt regelverket for attføring etter trygd - med tanke på hva man får utbetalt og slikt. Dette må du høre med NAV om. NAV er jo også den instans som skal hjelpe deg tilbake i arbeid, så det er viktig at du har god kontakt der og en saksbehandler som kan sine ting.

Håper du finner ut av det!

Tusen takk :)

Det er herlig å høre seg så bra.

Gjest imzedimze

''det er en økonomisk fordel for de som har uføretrygd å få innvilget attføring også, enn å gå fra rehab til attføring, så er bare å go for it.''

Hva slags økonomisk fordel er det med et da?

du kan beholde uføretrygden som gjerne er mer utbetalt enn attføring i utgangspunktet, og så få stønad til utdannelsen som attføring i tillegg til uføretrygden.

Iallfall to første årene av en f.eks tre-åring høyskoleutdannelse.

iallfall sier en venninne det er slik som er ufør og vurderer begynner på akupunktørutdanning.?

Gjest Lykke til :-)!

Det er mulig å studere på uføretrygd så vidt jeg vet. Det går an å sjekke opp det med trygdekontoret. Synes frosken sitt forslag var godt.

Det er kjempefint at du føler deg bedre og at du lukter på utdanning, ikke noe er bedre enn det. Jeg vil bare si at, det kan være lurt å være forberedt på at det kan være litt hardt i starten, å skulle komme "tilbake" til "livet" igjen, etter at man har hatt minimalt med belastninger. Kanskje vil det trigges en del ting som ikke har blitt trigget før, men det er bare bra, da får du jobbet med det. Selv om det er hardt, så er det absolutt verdt det.

Å skape seg et normalt liv, å klare det andre klarer, er fantastisk godt.

Nå som du føler at du har lyst, vil jeg bare si "go for it", men være klar over at det er hardt, særlig kanskje det første året. Så ikke gi opp om du får noen harde nedturer, du vil kunne modnes på det, og endre ting i deg selv som var problematisk. Hold det ut dersom det skjer.

Det er så absolutt verdt det! :-)

Jeg har gått fra ikke noe, ikke ufør da, men attføring, mange sykeperioder der jeg ikke maktet noenting, til nå å ha fullt studie og to deltidsjobber og et godt sosialt liv.

Det har vært knallhardt, men det er så deilig å føle at man deltar i livet igjen.

Gjest Kimmie

Det er mulig å studere på uføretrygd så vidt jeg vet. Det går an å sjekke opp det med trygdekontoret. Synes frosken sitt forslag var godt.

Det er kjempefint at du føler deg bedre og at du lukter på utdanning, ikke noe er bedre enn det. Jeg vil bare si at, det kan være lurt å være forberedt på at det kan være litt hardt i starten, å skulle komme "tilbake" til "livet" igjen, etter at man har hatt minimalt med belastninger. Kanskje vil det trigges en del ting som ikke har blitt trigget før, men det er bare bra, da får du jobbet med det. Selv om det er hardt, så er det absolutt verdt det.

Å skape seg et normalt liv, å klare det andre klarer, er fantastisk godt.

Nå som du føler at du har lyst, vil jeg bare si "go for it", men være klar over at det er hardt, særlig kanskje det første året. Så ikke gi opp om du får noen harde nedturer, du vil kunne modnes på det, og endre ting i deg selv som var problematisk. Hold det ut dersom det skjer.

Det er så absolutt verdt det! :-)

Jeg har gått fra ikke noe, ikke ufør da, men attføring, mange sykeperioder der jeg ikke maktet noenting, til nå å ha fullt studie og to deltidsjobber og et godt sosialt liv.

Det har vært knallhardt, men det er så deilig å føle at man deltar i livet igjen.

Og takk for et bra innlegg,din historie var positiv og viser at det nytter å stå på! Jeg er klar over at det kan bli tøft,men tror ikke det kan bli værre enn det har vært. Det er over nå og jeg ser lyst på fremtiden.

Gjest Lykke til :-)!

Og takk for et bra innlegg,din historie var positiv og viser at det nytter å stå på! Jeg er klar over at det kan bli tøft,men tror ikke det kan bli værre enn det har vært. Det er over nå og jeg ser lyst på fremtiden.

Den holdningen hadde jeg også; det kan ikke bli verre enn (en spesiell periode), jeg visste det inni meg, at jeg hadde nådd min personlige bunn. Det stemte.

Likevel har det vært mange tøffe tak, og er det periodevis fremdeles, men det går stadig lettere. Stadig mestrer jeg ting bedre og bedre og nedturene blir kortere og mindre dype.

Jeg vekslet mellom; hvor lenge skal jeg ha det sånn, og orker jeg dette? (dvs. det kunne ikke bli verre enn den perioden, men ting vil vekkes som ligner fordi det er en del av min personlighet å reagere på bestemte måter) og; herregud dette kan ikke sammenlignes med hvor ille det har vært.

Den siste måten å tenke på, har holdt meg gående, og så har det gått lettere og lettere.

Kjempefint at du kjenner på en endring og en bedring i deg selv, som gjør at du føler det klar for neste steg.

Det er vi som vet det, og kjenner det, at det har skjedd noe, som gjør en "klar".

Masse lykke til! Og ikke gi opp! :-)

Gjest Kimmie

Den holdningen hadde jeg også; det kan ikke bli verre enn (en spesiell periode), jeg visste det inni meg, at jeg hadde nådd min personlige bunn. Det stemte.

Likevel har det vært mange tøffe tak, og er det periodevis fremdeles, men det går stadig lettere. Stadig mestrer jeg ting bedre og bedre og nedturene blir kortere og mindre dype.

Jeg vekslet mellom; hvor lenge skal jeg ha det sånn, og orker jeg dette? (dvs. det kunne ikke bli verre enn den perioden, men ting vil vekkes som ligner fordi det er en del av min personlighet å reagere på bestemte måter) og; herregud dette kan ikke sammenlignes med hvor ille det har vært.

Den siste måten å tenke på, har holdt meg gående, og så har det gått lettere og lettere.

Kjempefint at du kjenner på en endring og en bedring i deg selv, som gjør at du føler det klar for neste steg.

Det er vi som vet det, og kjenner det, at det har skjedd noe, som gjør en "klar".

Masse lykke til! Og ikke gi opp! :-)

Tusen takk for fine og kloke ord :)

Godt å se at andre klarer det,selv om veien ikke er den letteste. Stå på videre du også!!!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...