marimy Skrevet 9. august 2001 Del Skrevet 9. august 2001 Jeg er i uke 32, og har så smått begynt å tenke på fødselen. Jeg er andregangsfødende, og født ei jente for litt over to år siden. Den gang hadde jeg ikke smertestillende, men fødselen var veldig lang og jeg ble veldig sliten. Jeg vurderer nå epidural-muligheten, men har hørt en del negativt om den, så jeg vet ikke helt. Da jeg fikk jenta mi tok jeg en varm dusj oppi det hele, noe som var utrolig deilig. Men det virket som om riene stoppet litt opp etterpå, og jeg fikk inntrykk av at det var det varme vannet sin "skyld". Stemmer det? For hvis det er fakta, vil jeg nødig gjøre det igjen. Håper fødselen vil gå litt raskere denne gangen. Heller litt mere vondt over kortere tid! En annen ting: Ved forige fødsel ble jeg veldig kvalm og kastet opp hele tiden. Hva er årsaken til det, og hvordan unngå det neste gang? Det var også en av årsakene til at jeg ble så sliten, tipper jeg. Takker for svar!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33012-vann-som-smertelindring-under-f%C3%B8dselkvalme-under-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Varmt vann kan være veldig gunstig som smertelindring under fødselen , og sammenlignet med epidural er jo dette en metode som overhodet ikke legger begrensninger på deg. Du kan være i aktivitet samtidig som det ikke trengs noe mer overvåkning enn normalt. Du vil kjenne smerter, men føle at du har en viss kontroll. Hvis du setter det på spissen, kan du si at epidural representerer den styrte fødselen, mens et varmt bad hører inn under den myke fødselsvarianten, hvor mor ikke fratas noen kontroll. Man anbefaler ikke den fødende å gå i badekaret før hun er godt i gang med fødselen, og har etablert kraftige, effektive rier. Åpningen er gjerne minst 5 cm. Går man i karet, eller i dusjen før dette, kan man se en tendens til at riene blir dårliger. Hvis man derimot tar et bad når man er godt i gang, vil man gjerne se at riene kan bli enda mer effektive, akkurat som om mormunnen åpner seg enda litt raskere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33012-vann-som-smertelindring-under-f%C3%B8dselkvalme-under-f%C3%B8dsel/#findComment-129030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.