Gå til innhold

NHD - Minner om traume

Anbefalte innlegg

Jeg har lest gjennom mange innlegg her for å finne ut av det jeg lurer på, men sitter bare igjen som et spørsmålstegn. Jeg har noen få minner av et overgrep. I tillegg har jeg mange flashbacks både i form av bilder og følelser i kroppen.. Bildene jeg ser passer ikke overens med det overgrepet jeg vet om og jeg lurer på om det kan være snakk om flere overgrep.

Jeg kjenner ofte mange følelser i kroppen, det er akkurat som om det pågår overgrep mens jeg f.eks sitter i sofaen. Men igjen, disse følelsene stemmer ikke overens med det jeg har minner om.

Kan kroppen huske noe hjernen har fortrengt? Jeg leste et sted her at dette ikke var mulig, og da lurer jeg veldig på hva jeg kjenner i kroppen. Det er ihvertfall ikke innbilling. Det er helt forferdelig når det pågår .

Noen som har noen formeninger om dette? Om dere i det hele tatt har forstått det jeg prøver å forklare...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tyona

Jeg har prata med spesialister innen overgrep og fått klar beskjed om at kroppen fint kan huske det hjernen har fortrengt.

Vet hvor jævlig det kan være å føle at nå skjer det på nytt, uten at det egentlig skjer noe. Man bare føler det i hele kroppen.

Min erfaring er at noen ganger husker kroppen noe og noen ganger husker man ting i form av bilder og flashback. Men det trenger ikke å ha noen sammeheng.. Det kommer bare litt her og der alt ettersom.

Forstår veldig godt hva du mener, så er det noe mer du lurer på så bare å spørre.

Satt lenge alene med disse følelsene og var redd for å ikke bli trodd. Oppsøkte til slutt ett støttesenter og det ga meg utrolig mye, ingen ventetid og for første gang i mitt følte jeg meg trodd og forstått.

Det har ivertfall hjulpet meg til å se en sammenheng og få satt ting på plass.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763395
Del på andre sider

Gjest slik jeg ser det

Jeg har prata med spesialister innen overgrep og fått klar beskjed om at kroppen fint kan huske det hjernen har fortrengt.

Vet hvor jævlig det kan være å føle at nå skjer det på nytt, uten at det egentlig skjer noe. Man bare føler det i hele kroppen.

Min erfaring er at noen ganger husker kroppen noe og noen ganger husker man ting i form av bilder og flashback. Men det trenger ikke å ha noen sammeheng.. Det kommer bare litt her og der alt ettersom.

Forstår veldig godt hva du mener, så er det noe mer du lurer på så bare å spørre.

Satt lenge alene med disse følelsene og var redd for å ikke bli trodd. Oppsøkte til slutt ett støttesenter og det ga meg utrolig mye, ingen ventetid og for første gang i mitt følte jeg meg trodd og forstått.

"Jeg har prata med spesialister innen overgrep og fått klar beskjed om at kroppen fint kan huske det hjernen har fortrengt."

Det er slik det kjennes ut, men uansett er det vel signaler som kommer fra hjernen. Slik at det kjennes ut som om kroppen husker. Alt som sendes til kroppen fra hjernen vår, har vi ikke et bevisst forhold til. At "kroppen husker" er en talemåte, fordi det er slik det kjennes ut når vi ikke har bevisst tilgang hjernen sender ut til kroppen vår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763397
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Men du husker ingen overgrep?

Du hart bare en følelse av det? Forstår jeg rett?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763400
Del på andre sider

Men du husker ingen overgrep?

Du hart bare en følelse av det? Forstår jeg rett?

Jeg husker et overgrep hvor en mann hadde hendene sine over det meste av meg da jeg var i tidlig tenårene. Mens minnene kroppen "formidler" dreier seg om noe som trenger inn i meg (veldig bokstavlig og direkte her), rått og brutalt. Det passer ikke inn i den settingen jeg husker i det hele tatt. Jeg kan ikke utelate at det har skjedd mer der enn hva jeg husker, men stedet hvor det skjedde gjør at jeg ikke tror dette er tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763423
Del på andre sider

Tusen takk for svar Tyona. Det er godt å føle seg forstått og trodd. Jeg sliter mye med at jeg ikke skal bli trodd. Går i terapi, men terapeuten ønsker jeg skal bli mer stabil før vi går inn på traume, og det igjen gjør at jeg føler at jeg ikke blir trodd...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763425
Del på andre sider

Annonse

Gjest slik jeg ser det

Jeg husker et overgrep hvor en mann hadde hendene sine over det meste av meg da jeg var i tidlig tenårene. Mens minnene kroppen "formidler" dreier seg om noe som trenger inn i meg (veldig bokstavlig og direkte her), rått og brutalt. Det passer ikke inn i den settingen jeg husker i det hele tatt. Jeg kan ikke utelate at det har skjedd mer der enn hva jeg husker, men stedet hvor det skjedde gjør at jeg ikke tror dette er tilfelle.

Det er slik at vi kan danne oss forestillinger som ikke trenger ikke være 100 % riktige i forhold til hvordan realiteten var, og sende disse ut til kroppen. Jeg har også følelser i kroppen på å bli mer invadert enn jeg ble rent fysisk sett. Det var slik det kjentes ut for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763428
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Ok...men jeg spurte Tyona :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763446
Del på andre sider

"Jeg har prata med spesialister innen overgrep og fått klar beskjed om at kroppen fint kan huske det hjernen har fortrengt."

Det er slik det kjennes ut, men uansett er det vel signaler som kommer fra hjernen. Slik at det kjennes ut som om kroppen husker. Alt som sendes til kroppen fra hjernen vår, har vi ikke et bevisst forhold til. At "kroppen husker" er en talemåte, fordi det er slik det kjennes ut når vi ikke har bevisst tilgang hjernen sender ut til kroppen vår.

Du er inne på noe der. Vi sier ofte at kroppen gir beskjed hva den trenger, men alt styres via hjernen. Ingen ting gåt uten om den. Så hvis hjernen har glemt noe, så skulle jeg mene at kroppen ellers ikke skulle huske noe. Hvor ligger hukommelsessenteret til. kroppen, hvis det ikke er i hjernen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763458
Del på andre sider

Annonse

Gjest rattahhhh

Jeg deltok i en debatt en gang hvor vi diskuterte hva som var verst av å huske eller ikke huske... Ikke godt å si. Jeg har overgrep som sitter som klister i hodet. Å noen som er vage... husker feks. aldri hvordan det startet eller at jeg mistet jomfruhinnen. Men i forbindelse med minnene av et fotografi vet jeg at jeg var utsatt for overgrep da jeg var allerede tre år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330181-nhd-minner-om-traume/#findComment-2763635
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...