Gå til innhold

Hva avgjør om man får et traume?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bokmålsordboken om traume: Enkeltstående opplevelse som har psykiske skadevirkninger.

Sårbarhet og mestringsevne er svært forskjellig fra person til person. Noen har en sterkere psyke som tåler større belastninger uten at en blir syk og/eller får nesdatt sin funksjon.

Gjest activia

Bokmålsordboken om traume: Enkeltstående opplevelse som har psykiske skadevirkninger.

Sårbarhet og mestringsevne er svært forskjellig fra person til person. Noen har en sterkere psyke som tåler større belastninger uten at en blir syk og/eller får nesdatt sin funksjon.

Den forklaringen får jeg ikke helt til å stemme. jeg er svært sårbar av meg, og sliter mye med angst. Jeg har likevel ikke fått noen traumer av det jeg har opplevd. Kan det være mestringsevnen min som er god?

Gjest ZZZZZFFAAAAAAAAAAAAAAEN

Hvor sterk psyke tror du man må ha for å ikke få traumer av voldtekt når man er 10 år?

Hvor sterk psyke må man ha når den man elsker og ser mest opp til på denne jord dør når man er 10 år? Og når man i tillegg opplever å ha ingen omsorg og grenser i hjemmet?

Kanskje skulle jeg ha hatt sterk nok psyke? Jeg har vond samvittighet.

Gjest activia

Hvor sterk psyke tror du man må ha for å ikke få traumer av voldtekt når man er 10 år?

Hvor sterk psyke må man ha når den man elsker og ser mest opp til på denne jord dør når man er 10 år? Og når man i tillegg opplever å ha ingen omsorg og grenser i hjemmet?

Ut fra det du beskriver så ville det nesten være unormalt om man ikke fikk en sterk psykisk reaksjon ut fra dette. Men kanskje man kunne unngått traume hvis man ellers hadde et stort sosialt nettverk? Det er jo ikke noe man kan bestemme selv.

Melba1365380968

Tror du må ta det NHD skrev på en relativ måte. Det er ingen som beskylder deg for å ikke ha vært sterk nok dersom det du skrev hendte med deg.

Jeg ser hvorfor du reagerte på skrivemåten, men det er altså fordi et traume for en person ikke trenger være et traume for en annen, ut ifra f.eks. hva de har opplevd tidligere i livet. Jeg ble sterkt traumatisert av en hendelse som kameraten min ikke ble mer enn kortvarig satt ut av fatning av. Han har levd et langt liv og opplevd mye rart, det hadde ikke jeg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...