Gjest natteravnen Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hei Sliter veldig med søvnproblemer. Både med at jeg ikke for sove (og det gjelder samme hvor trøtt jeg er, om jeg er overtrøtt, og t.o.m hvis jeg ikke har sovet på flere døgn), og med at jeg vokner flere ganger om natten og våkner altfor tidlig. Våkner 5-6 tiden selv om jeg kanskje ikke har sovnet før 3-4 om natten. Så jeg har brukt Imovane daglig i flere år. den får meg til å sovne (vel og merke med høye doser, dvs 1,5 tablett av 7,5 mg. Fikk sist gang av legen min Mogadon istedet, men føler ikke at den er så mye bedre. kanskje jeg sover litt lenger av den når jeg først har sovnet, men den får meg ikke lett til å sovne om kvelden. Kjøpte noen tabletter når jeg var i Spania, som de sa ikke var vanedannende og uten bivirkninger. De heter Donormyl. Virkestoffet heter Doxylamine Succinate 25 mg. Disse gjør faktisk at jeg får sove ganske lenge om morgenen. Spørsmålet mitt er hva dette er for noe. Finner det ikke i noe oppslagsverk, utenom at jeg leste en plass at dette faktisk var et slags antihistamin.. Jeg lurer på om disse er helt ufarlige å bruke (jeg har jo lysst å trappe ned på disse andre vanedannende medisinene) så lurer jeg på om det går an å kombinere disse med Imovane el Mogadon. Og hva maksdose er. det står 1 tablett om kvelden, jeg tar 2... Og om det er skadelig å bruke de over tid. Så vil jeg legge til at jeg ikke har noen spesiell grunn til å ikke få sove. Ingenting som plager meg eller som jeg sliter med. Selv om det skal nevnes at legen har skrevet ut Cipralex til meg som jeg bruker daglig. Uten at jeg føler meg noe deprimert, blir bare sliten og grinete av å ikke sove.Håper du kan svare meg på dette, på forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330207-sovemedisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ville nok vært litt forsiktig med det man kjøper utenlands... Selv om det sikkert ikke er farlig. Antihistaminer blir jo brukt. Vallergan er et vanlig et. Mange sover godt på det, men dessverre er det vanlig å få hangover dagen etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330207-sovemedisin/#findComment-2764180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattteravnen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ville nok vært litt forsiktig med det man kjøper utenlands... Selv om det sikkert ikke er farlig. Antihistaminer blir jo brukt. Vallergan er et vanlig et. Mange sover godt på det, men dessverre er det vanlig å få hangover dagen etterpå. Fikk ikke svar på det jeg spurte om, syns jeg burde få det etter å ha blitt belastet med kr 149,-! Jeg spurte om hva disse medisinene var og maksdose, og om det var skadelig å kombinere dem med andre sovemedisiner (b-preparater 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330207-sovemedisin/#findComment-2764330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Det er viktig at det gjøres noe grunnleggende for å endre søvnmønsteret ditt. Synes du bør ha som mål å slutte helt med tabletter; kanskje inkludert Cipralex. Mange blir våkne av denne. Sistnevnte skal kun brukes ved en reell depresjons- eller angstlidelse. Varighet av behandling er oftest 6-9måneder. Den skal fjærnes om ikke klar effekt. Dersom du virkelig er deprimert ( lege bør utføre bestemte spørre-skjema-tester ) kan det være aktuelt å prøve en anti-depresjonsmedisin som samtidig gir trøtthet, f.eks Remeron. Alle sovetabletter vil ha den virkning at man blir ekstra våken første uken etter at man slutter med de. Denne perioden MÅ du gjennom. Ferietiden kan være et bra tidspunkt. Noen kan få deltids sykmelding denne uken. Noen er ikke særlig trøtte selvom man sover urolig. Ofte sover man mye mer enn det man tror per natt. Noen må ha støtte av psykolog i avvenningsfasen. Noen har også svært god nytte av å lese litteratur om søvnproblemer. du kan f.eks starte med "den lille søvnboken". Regner med at den medisinen du har fått i Spania er ganske lik den vi kaller Vallergan. Den har som bivirkning at man er døsig hele døgnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330207-sovemedisin/#findComment-2765596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.