Gjest Sandi Skrevet 9. august 2001 Del Skrevet 9. august 2001 Er gravid i uke 32 og har hatt en jevn vektøkning hele svangerskapet. Men de siste 14 dagene (mellom to kontroller) har jeg gått opp hele 2,5 kilo. Har litt vann i kroppen, urinen var fin nå (hadde blod og litt eggehvite sist). Total har jeg nå gått opp fra 55 kilo til 66. Er det noen grunn til bekymring og kva kan jeg gjøre for å bremse denne utviklingen?? Spiser sunt, men MYE mat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33021-pluselig-vekt%C3%B8kning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Jeg kan ikke se at du har noen grunn til bekymring, så lenge du ikke har så mye ødemer/vannansamlinger at det i seg selv er et problem. At urinen din er fin, er en fordel, helt klart. Noen ganger kan man se en voldsom vektøkning over kort tid, og dette kan ha sammenheng med at kroppen lagrer opp alt for mye vann, og hvis dette skjer i tillegg med et stigende blodtrykk og evt. eggehvitte/proteiner oppstår i urinen, kan dette være urovekkende. Hvis du nå totalt har lagt på deg 11 kg, er det greit. Du er tydeligvis slank i utgangspunktet, og du kan nok regne med å legge på deg mye mer før noen anser det som "i meste laget". Du vet kanskje årsaken til den større vektøkningen? Skyldes det ekstra mye god sommermat, grilling, fete dressinger og mye iskrem, så er det noe du kanskje ikke har tenkt å fortsette med utover høsten. Du finner sikkert ut av hvordan du kan forholde deg i forhold til det du spiser, hvis du tenker på ditt vanlige spisemønster. Som gravid kan du godt spise litt mer enn vanlig, men å spise for to, som man gjerne fikk høre at man skulle gjøre før i tiden, anses ikke som helt korrekt i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33021-pluselig-vekt%C3%B8kning/#findComment-129032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.