Gå til innhold

Depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest 1975jenta

Hei Grunnen til at jeg tar kontakt , er at jeg nå føler jeg har en vanskelig hverdag. Jeg har alltid hatt vanskeligheter med å si nei, noe som har resultert i en megde dårlige valg opp igjennom årene. Jeg er også livredd for å såre noen og kan gjøre nesten hva som helst for å unngå det (inkludert det å ikke fortelle sannheten), selvom det er jeg som sitter igjen med anger og blir fryktelig sliten. Resultatet av mine forsøk er alikevel til syvende og sist går det galt og jeg sårer de rundt meg verre enn hvis jeg hadde klart å stå imot. Det ender som oftest med at jeg sitter igjen med en selvtillit som ikke er stort verdt, samt skam og mye skyldfølelse. Selvtillit er forøvrig noe jeg har slitt med så lenge jeg kan huske. Jeg har i en tid vært tiltaksløs og legger på meg et "skall" som jeg ikke klarer å slippe noen inn i. Orker mindre og er veldig mye trøtt. Jeg har også mistet apetitten, noe som har resultert i et vekttap på 4 kilo over en periode på 2 uker. Som 9-10 åring var jeg på ferie med endel i familien. En natt våknet jeg av at jeg ble befølt av bestefaren til min kusine. Selvsagt ble jeg livredd og klarte på en eller annen måte å presse meg ned bak sengen og veggen. Han stoppet da og det skjedde aldri noe mer heldigvis. Opp igjennom årene har jeg sett på dette som en liten "greie". For det er jo så mange som har opplevd mye, mye verre enn det!! Men jeg merker jeg tenker mer og mer på det og det plager meg mye. Mine spørsmål er da: Kan det være en depresjon jeg har fått? Kan denne episoden jeg skrev være noe av årsaken til noe av den skyldfølelsen og skammen jeg ofte kjenner? Burde jeg oppsøke profesjonell hjelp nå? Jeg ser nå at det ble et rotete innlegg. Det gjenspeiler seg nok bare i hvordan jeg føler meg innvendig. Håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330215-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...