Gjest heltidsengasjert mor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hei Vi har en datter på 15, snart 16, som var pasient hos deg på Humana når hun var liten. Vi hadde såkalt bloduforlikhet ved hennes fødsel. Hun ble etter et døgn kjørt fra Bærum til Riksen med altfor høye blodverdier. Det var snakk om at hun måtte skifte blod et døgns tid. Det er jo slik at etter to døgn tåler de høyere konsentrasjon av bilrubin og faren gikk fort over. Vi lå der i 3 dager. I etterkant har det vist seg at hun har store konsentrasjonproblemer, nonverbale lærevansker, auditive prosesseringsvansker, nedsatt hørsel på det ene øret, dysleksi( dog i liten grad) og dyskalkuli. De store diagnosene fikk hun i 8. klasse. Jeg var på kurs på Torshov kompetansesenter og der så de ikke bort i fra at forhøyet bilrubin kunne være en årsak til mange av hennes plager. Nå er jo dette ikke noe vi kan gjøre med det nå, men vi ble for noen år siden spurt fra Riksen fra en forsker,om hun hadde fått noen problemer i etterkant. Da viste ikke vi om alt dette. Bare om kronisk bronkitt, astma og motoriske problemer og lesevansker. Vet du hva forskningen sier om dette og om dette kan ha vært en årsak? Vi har jobbet masse med integrering av reflekser og sensomotorisk integreirng. Det har hjulpet veldig. Men det skal ikke skjules under en stol at hun har store plager og utfordringer. Selv om hun i dag er en velfungerende ung jente som får til mye, men strever og er veldig mye sliten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 For å kunne svare på ditt spørsmål har jeg tatt kontakt med en psykolog som tok doktorgraden på spørsmålet om sammenhengen mellom bilirubin og lærevansker for flere ti-år siden. Han fulgte opp en gruppe barn der mange hadde høye bilirubinnivå, tildels mye høyere enn man idag tillater. Disse barna ble fulgt frem til ungdomsskolen. Resultatet var at barn med høy bilirubin i snitt gjorde det litt svakere faglig enn barn med lave verdier, men uten at han kunne påvise at det var noen større forekomst av den typen spesifikk lærevansker som din datter har. Nå fortalte han at et finsk forskningsarbeide noen år senere hadde vist det samme, men at denne forskningen etterhvert var blitt mindre aktuell, fordi barn ikke lenger fikk høye bilirubinkonsentrasjoner på grunn av god oppfølgning og tidlig behandling. Så noen nyere forskning på området ser det ikke ut til å være. Min egen erfaring med barn med denne type problemer er slik at man som regel ikke klarer å finne noen spesifikk årsak til sammensatte og spesifikke lærevansker. Av og til dreier det seg om sterkt premature barn, gjerne dem under 1000 g, andre ganger om en familiær tilstand, f.eks. dysleksi. Mange barn med hjerneskader, som cerebral parese, har alle de vanskene din datter sliter med. Dette er skader som er oppstått før eller etter fødselen. Årsaken til at det blir en så omfattende hjerneskade vil som regel være ukjent. Slik er situasjonen også ved den typen funksjonsforstyrrelser i hjernen som du forteller om. Mest sansynlig dreier det seg om forandringer som er oppstått under hjernens utvikling en gang i fosterlivet. Jeg er redd for at den egentlige og tilgrunnliggende årsak ikke vil bli påvist. Det oppmuntrende i det du forteller er at det faktisk nytter å trene, og at det derfor ofte går mye bedre enn man kunne tenke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.