Gå til innhold

Asperger / bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Gjest Greta80

Hei!! Jeg er gift med en mann som i ungdomsårene sine fikk diagnosen Manisk depresiv (nå bipolar lidelse) og Asperger syndrom. Jeg prøver å sette meg inn i begge diagnosene. Jeg føler ikke jeg blir helt klok på hva som stemmer og ikke. Min mann er en oppegående mann på snart 30 år , til vanlig er han en fantastisk mann ,men har noen fikse ideer ,hehe ,men de er så små at man kan lett leve med de. Men i perioder med mye stress eller forandringer i hverdagen blir han veldig sliten ,og kan bli ugrunnet veldig sint og ha vansker med å roe seg igjen, men han ser ofte i etterkant at han sa mye dumt osv. Han er sta. Han skifter i perioder lett mellom å være "sint" og glad. Han takler dårlig uforudsette endringer i ting. Han vil ha ting gjort på sin måte ,og blir dermed pirkete. Han trenger mye søvn. Vet ikke i det hele tatt om jeg får fram hva jeg mener med dette innlegget ,høres det ut som han har noe diagnose eller?? Han har tidligere gått på Lithium ,men egentlig var han helt lik da altså ,men han sier selv han følte seg monoton da. Han er en snill og god mann!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330308-asperger-bipolar-lidelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Mennesker med diagnosen asberger har behov for faste opplegg, rutiner o.l. Med en gang noe går utenfor dette, rutinen brytes eller uforutsette ting oppstår så er det helt noramalt at de reagerer med sinne (kan gjerne virke overdrevent sinne på andre). Det er en del av diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Finnes det noe medisiner han kan ta i perioder han sliter med dette??

Eller er det ikke noe å gjøre med ,hva gjør man liksom??

Jeg har begrenset erfaring med dette, men så langt har jeg aldri opplevd at medisiner hjelper personer med Asperger.

Annonse

Gjest studentetenten

Hans teori blir jo ikke støttet av forskningen generelt. Hvorfor synes du det er viktig å vite om han tåler melk og gluten?

Noen har veldig troen på det der. Vi hadde en forelesning om det og greier (studerer vernepleier).

Melk og brød er sååå fy fy for autister og personer med psykiske lidelser. Særlig bipolare lidelser, der var foreleseren sååå spent på hva resultatene vil vise om man slutter drikke og melk og spise brød...

Vel det lot være rekke hånda i været og fortelle at jeg selv er bipolar og drikker melk hver eneste dag, og masser brød spiser jeg, og jeg er frisk som en fisk, stabil som det bare er mulig å være, det som funker for meg er litium, ikke kutte ut melk og brød lol...

Vi fikk se bilder av avføringen til autister og slik, var tydelig de ikke hadde det bra, med en slik avføring. Så ja kanskje det funker for en del, hvem vet.

Personlig elsker jeg melk, men så er jeg ikke autist heller, så har ikke noe behov for å teste det ut.

Gjest MayLynn

Hans teori blir jo ikke støttet av forskningen generelt. Hvorfor synes du det er viktig å vite om han tåler melk og gluten?

Det er da forskning som beviser dette? Ihvertfall at melke- og glutenfri diett kan hjelpe ved asberger, adhd etc. Søk på Magne Nødland...

Gjest biplarinnen

Det er da forskning som beviser dette? Ihvertfall at melke- og glutenfri diett kan hjelpe ved asberger, adhd etc. Søk på Magne Nødland...

Det er vel ikke bevist? Det er vel å ta litt hardt i? Det er vel heller slik at det er en svak tendens til at barn med autisme kan få det bedre ved en slik diett. jeg tenker at det også kan være slik at melk og gluten, spesielt hvete er ganske tungt for tarmene å fordøye. Autister har ofte problemer med tarmsystemet, derfor kan de reagere ved inntak av disse matvarene.

Gjest kosten

Nei det blir jo et valg en må ta selv. Jeg kommer fra en familie med en del psykiatriproblemer og de som har problemene tåler ikke melk . En av de tåler heller ikke gluten. Det å kutte ut melken har gjort de bedre derfor har jeg god tro på denne teorien.

Noen har veldig troen på det der. Vi hadde en forelesning om det og greier (studerer vernepleier).

Melk og brød er sååå fy fy for autister og personer med psykiske lidelser. Særlig bipolare lidelser, der var foreleseren sååå spent på hva resultatene vil vise om man slutter drikke og melk og spise brød...

Vel det lot være rekke hånda i været og fortelle at jeg selv er bipolar og drikker melk hver eneste dag, og masser brød spiser jeg, og jeg er frisk som en fisk, stabil som det bare er mulig å være, det som funker for meg er litium, ikke kutte ut melk og brød lol...

Vi fikk se bilder av avføringen til autister og slik, var tydelig de ikke hadde det bra, med en slik avføring. Så ja kanskje det funker for en del, hvem vet.

Personlig elsker jeg melk, men så er jeg ikke autist heller, så har ikke noe behov for å teste det ut.

Lurer på hvor mye forskningsbelegg som fins for å hevde at gluten og kaseinfri kost kan kurere autisme? Jeg har også fått høre at dette skal være så bra, men jeg har ikke så veldig tro på det. Det er et voldsomt styr å legge om kosten, dyrt blir det også, og så er det stor sannsynlighet for at det bare er tull og det blir ikke noe resultat.

Det er betenkelig å anbefale folk å sette i gang så omfattende tiltak som å kutte ut melk og gluten hvis det ikke er _bevist_ at det hjelper. Det er da vanskelig nok i seg selv å leve med en diagnose.

Jeg har selv et diagnosebarn, og jeg har ikke tenkt å sette i gang med noe som helst hvis ikke det støttes av forskning.

Gjest MayLynn

Det er vel ikke bevist? Det er vel å ta litt hardt i? Det er vel heller slik at det er en svak tendens til at barn med autisme kan få det bedre ved en slik diett. jeg tenker at det også kan være slik at melk og gluten, spesielt hvete er ganske tungt for tarmene å fordøye. Autister har ofte problemer med tarmsystemet, derfor kan de reagere ved inntak av disse matvarene.

Jeg kjenner et par som har en gutt med Asperger. Han har ihvertfall mye mer enn "en svak" forbedring... Og i den forskningen jeg viser til så er det bevist at det har en bra effekt. (Men da var de mest snakk om ADHD)

Men klart - det er ikke sikkert at alle har samme erfaring.

Annonse

Gjest biplarinnen

Jeg har litt problemer med å forstå at en mann som har en så alvorlig samspillsdiagnose som AS faktisk finner seg en kone. Jeg ser for meg at det må være mange problemer i et slikt forhold. Ser han dine behov feks? Hvordan er kommunikasjonen dere i mellom? Hva gjør at dere har et forhold?

ikke fordømmende, bare litt nysgjerrig

Gjest MayLynn

Lurer på hvor mye forskningsbelegg som fins for å hevde at gluten og kaseinfri kost kan kurere autisme? Jeg har også fått høre at dette skal være så bra, men jeg har ikke så veldig tro på det. Det er et voldsomt styr å legge om kosten, dyrt blir det også, og så er det stor sannsynlighet for at det bare er tull og det blir ikke noe resultat.

Det er betenkelig å anbefale folk å sette i gang så omfattende tiltak som å kutte ut melk og gluten hvis det ikke er _bevist_ at det hjelper. Det er da vanskelig nok i seg selv å leve med en diagnose.

Jeg har selv et diagnosebarn, og jeg har ikke tenkt å sette i gang med noe som helst hvis ikke det støttes av forskning.

Se på www.npif.no eller www.neurozym.no.

Jeg hadde ihvertfall forsøkt om det var mitt barn. Hadde tatt den urinprøve testen og hvis den ga utslag så hadde jeg forsøkt diett en periode for å se hvordan det gikk.

De har hatt forskning på dette i Stavanger med positivt resultat på ADHD barn. Kjenner noen som har et barn med asberger og det har hjulpet enormt sier de.

Se på www.npif.no eller www.neurozym.no.

Jeg hadde ihvertfall forsøkt om det var mitt barn. Hadde tatt den urinprøve testen og hvis den ga utslag så hadde jeg forsøkt diett en periode for å se hvordan det gikk.

De har hatt forskning på dette i Stavanger med positivt resultat på ADHD barn. Kjenner noen som har et barn med asberger og det har hjulpet enormt sier de.

Jeg har vært inne på disse sidene, og jeg ble ikke overbevist. Leste om Dr Reichelt som holdt på med dette. Oppfattet det som eksperimentelt.

Hvis dette virkelig hadde hatt noe for seg ville selvfølgelig BUP hatt det som en del av utredningen. Grunnen til at BUP ikke gjør dette? Fordi det ikke er forskningsmessig belegg for å si at gluten og kaseinfri kost kurerer ADHD.

Hvis det en dag blir forsket på og man finner at dette stemmer, så skal jeg vurdere det, men da vil jeg uansett at en lege skal følge oss opp og ikke en eller annen postordredoktor.

Men det er selvfølgelig lov å ha ulike meninger om dette :-)

Jeg kjenner et par som har en gutt med Asperger. Han har ihvertfall mye mer enn "en svak" forbedring... Og i den forskningen jeg viser til så er det bevist at det har en bra effekt. (Men da var de mest snakk om ADHD)

Men klart - det er ikke sikkert at alle har samme erfaring.

Hvis en ikke tåler laktose og/eller gluten vil en selvsagt merke stor bedring på den del områder når en går på laktose/gluten fri diett.

Men det er altså symptomene fra f.eks laktoseintoleransen som blir borte, ikke symptomptomene på asperger/autisme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...