FL350 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 I det siste har jeg utviklet en frykt for jordskjelv som arter seg som en skrekk for å bli begravd levende. Jeg arbeider som flyger og har derfor relativt ofte overnattinger i jordskjelvutsatte områder i (Sør-Italia, Hellas, Tyrika). Frykten melder seg når jeg skal sove, jeg blir liggende og se for meg at et jordskjelv får hotellet til å rase sammen og at jeg blir begravd levende. På dagtid er ikke bekymringen der i særlig grad. Denne angsten ødelegger nattesøvnen og gjør at jeg fungerer dårlig på dagtid i disse situasjonene. Angsten er bare til stede hvis jeg faktisk befinner meg i et jorskjelvutsatt område. Jeg ser ellers på meg selv som en rimelig robust person og har ikke andre nevneverdige fobier. Er dette en enkel fobi? Gjennom yrket mitt er jeg trent i å vurdere risikoer rasjonelt. Hvis man setter opp risiko gjennom den kjente formelen Alvorlighetsgrad x Sannsynlighet x Eksponeringstid = Total risko, så vet jeg at sannsynligheten for at jordskjelv skal inntreffe er liten, det er bare at alvorlighetsgraden for meg blir så stor. Jeg kan virkelig ikke tenke meg en mer skrekkelig måte å dø på. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette. Fins det noen psykologisk behandling jeg kan forsøke? Jeg vet også at noen flygere bruker lettere sovemidler som Ambien (vet ikke hva de heter på norsk) og at det anses som greit av flyleger hvis man tar dem minst 10 timer før første flytur, men jeg er usikker på om slike piller vil kunne døyve angsten. Håper psykiateren her har noen anbefalinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330322-frykt-for-jordskjelv-enkel-fobi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest signegurinaen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Håper du får faglig svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330322-frykt-for-jordskjelv-enkel-fobi/#findComment-2765025 Del på andre sider Flere delingsvalg…