FL350 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 I det siste har jeg utviklet en frykt for jordskjelv som arter seg som en skrekk for å bli begravd levende. Jeg arbeider som flyger og har derfor relativt ofte overnattinger i jordskjelvutsatte områder i (Sør-Italia, Hellas, Tyrika). Frykten melder seg når jeg skal sove, jeg blir liggende og se for meg at et jordskjelv får hotellet til å rase sammen og at jeg blir begravd levende. På dagtid er ikke bekymringen der i særlig grad. Denne angsten ødelegger nattesøvnen og gjør at jeg fungerer dårlig på dagtid i disse situasjonene. Angsten er bare til stede hvis jeg faktisk befinner meg i et jorskjelvutsatt område. Jeg ser ellers på meg selv som en rimelig robust person og har ikke andre nevneverdige fobier. Er dette en enkel fobi? Gjennom yrket mitt er jeg trent i å vurdere risikoer rasjonelt. Hvis man setter opp risiko gjennom den kjente formelen Alvorlighetsgrad x Sannsynlighet x Eksponeringstid = Total risko, så vet jeg at sannsynligheten for at jordskjelv skal inntreffe er liten, det er bare at alvorlighetsgraden for meg blir så stor. Jeg kan virkelig ikke tenke meg en mer skrekkelig måte å dø på. Jeg lurer på hva jeg kan gjøre med dette. Fins det noen psykologisk behandling jeg kan forsøke? Jeg vet også at noen flygere bruker lettere sovemidler som Ambien (vet ikke hva de heter på norsk) og at det anses som greit av flyleger hvis man tar dem minst 10 timer før første flytur, men jeg er usikker på om slike piller vil kunne døyve angsten. Håper psykiateren her har noen anbefalinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330322-frykt-for-jordskjelv-enkel-fobi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest signegurinaen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Håper du får faglig svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330322-frykt-for-jordskjelv-enkel-fobi/#findComment-2765025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Per def er nok dette en enkel fobi. Du har selv brukt teknikker som ved kognitiv terapi: Funnet ut hvor liten risikoen er osv osv. Mange ganger fører ikke det frem - bla som du sier fordi alvorlighetsgraden er så stor. Jeg mener at du her bør søke hjelp hos en terapeut som er ompetent på metakognitiv terapi. Det bruker vi ofte på folk som har flyskrekk (ikke piloter). Spørsmålet er: Livet kan aldri få risiko=0. (Livet er et usikkert prosjekt, og risiko for død over tid = 1). Hvorfor skal du bruke tiden din på å bekymre deg for noe som er helt ukontrollerbart/upåvirkelig av deg? Det finnes en hel del slike situasjoner som du ikke har den minste kontroll over - vogntog kommer i feil kjørebane rundt neste sving, du blir begravd i et jordskjelv. Du har bare et liv. Bruk det til å leve, ikke til å bekymre deg for det du ikke kan påvirke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330322-frykt-for-jordskjelv-enkel-fobi/#findComment-2765220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.