Gjest togli Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg har alltid hatt lett for å få stive muskler i rygg og nakke, samt at jeg fortsatt, i perioder, er småplaget av bekkenløsningen jeg fikk første gang jeg var gravid for snart 13 år siden. Når minstejenta (5 år) var nyfødt opplevde jeg noe rart... Ca to uker etter fødselen fungerte ikke fingerleddene mine i det hele tatt når jeg våkna om natta. Jeg klarte ikke å ta opp babyen når hun skulle ammes, men når jeg fikk varma dem opp og bevegd på dem, begynte de gradvis å fungere som normalt igjen. Dette ga seg etter en ukes tid(?). Jeg har generelt vært plaget av litt stivhet i fingrene og ellers i kroppen når jeg våkner om morgenen, men dette er ikke noe som plager meg annet enn at jeg konstaterer at jeg nok er litt mer morgenstiv i leddene enn det som er normalt. For omtrent ett år siden begynte jeg å få vondt i stortåleddene på begge føtter. Leddene var ikke vonde når jeg var i ro, men når jeg beveget dem kjente jeg at de liksom "knakk" eller at det føltes som "knivstikk" midt i leddene. Tåleddene ble bedre og jeg fikk akkurat samme plage i ringfingerleddene på begge hender. Når ringfingrene var bra, forflytta det seg til pekefingrene (tror jeg?). Det blir egentlig helt feil å kalle det "smerte". Det har ikke vært kjempevondt, men selvsagt noe som ikke har vært helt som det skulle.. Den siste måneden er det skulderleddene som har stått for tur. Først kjente jeg det nesten bare i høyre skulderledd og tenkte det bare var en slags belastningsskade (evt senebetennelse? Har aldri hatt det før, så aner ikke hvordan det kjennes ut) pga at jeg brukte høyrearmen så mye når jeg gikk med brukket venstrearm i vinter. Etterhvert merker jeg at jeg også har samme følelsen i venstre skulder, men denne er ikke like vond som den høyre. Når jeg holder hendene i normale posisjoner kjenner jeg ingenting, men jeg klarer ikke å svinge armene rundt f.eks.. På morgenene kjenner jeg den stikkende følelsen mye kraftigere og det skal ikke mye bevegelse til før det blir vondt. Dette går imidlertid ganske raskt over når jeg får stått opp og bevegd meg litt. Det rare er jo at vondtene så og si nesten alltid skjer på samme sted på begge sider av kroppen. Ellers er jeg frisk som en fisk Jeg antar dette kanskje kan være noe revmatisk og lurer på om noen har synspunkter på dette her og om noen har en anelse om hva som "feiler" meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei - jeg har også de siste årene begynt å få leddsmerter. Jeg har også de siste månedene fått veldig stive muskler av trening. som om jeg er helt utrent - men jeg har trent 2-4 ganger i uken "alltid". Jeg hadde også kraftig bekkenløsning og ble ikke god før 2 år etter siste fødsel. Det var fotsoneterapi som hjalp. Jeg kjenner smerter i bekkenet (symfysen helst) ved menstruasjonen - men får ikke nedsatt førlighet av det lenger. Leddsmertene mine begynte i storetærne og fingrene. Noen ledd var værre enn andre. Var en stivhetsfølelse, tannverklignende smerte tror jeg. Kjentes ut som om leddene var varme og hovne. Men de var ikke det, dvs jeg hadde faktisk litt varme og hovne ledd på fingrene. Gikk til lege og tok revmatismeprøver siden vi har mye i familien. Men prøvene slo ikke ut og jeg fikk ikke noen forklaring på hva det var. Men legen visste allikevel hva det var fikk jeg inntrykk av. Det var visst ganske vanlig? En slags revmatisme sa hun. Værre før menstruasjon og ved sterk vind. Jeg har også lenge vært ekstra trett og trenger mye søvn. Lite tiltakslyst og kjemper meg igjennom dagene. Men klarer jo det jeg må. Tvinger meg til trening selv om kroppen egentlig ikke vil. Man skal jo få så overskudd av det og det gjorde jeg jo alltid før. Leddsmertene flyttet seg lenger inn i kropen til håndledd, ankler og albuer. Jeg er morgenstiv i anklene, jeg føler jeg må knekke dem opp litt. Leddene føles stive, kalde. Har fremdeles også smerter i fingrer og tær. Vet ikke hva det er og har lyst til å finne mer ut av det. Men så lenge ikke prøvene slår ut og man ikke har kreft eller en annen alvorlig sykdom så bryr ikke legen min seg. Men det er jammen travelt med 2 barn, full ansvarsfull jobb og hus... Skulle jo helst vært i toppform ja. Jeg kan altså ikke hjelpe deg så mye men syns selv det er veldig greit å høre om andre lignende tilfeller. Det er så merkelig syns jeg.... Har tenkt på om det kan være fibromyalgi jeg har... Eller cøliaki siden jeg har en datter som har det. Har tatt blodprøver og den ene var litt forhøyet, men ikke den vesentligste blodprøven. Så jeg tror ikke jeg har det - men kanskje det ligger latent? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2765019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei - jeg har også de siste årene begynt å få leddsmerter. Jeg har også de siste månedene fått veldig stive muskler av trening. som om jeg er helt utrent - men jeg har trent 2-4 ganger i uken "alltid". Jeg hadde også kraftig bekkenløsning og ble ikke god før 2 år etter siste fødsel. Det var fotsoneterapi som hjalp. Jeg kjenner smerter i bekkenet (symfysen helst) ved menstruasjonen - men får ikke nedsatt førlighet av det lenger. Leddsmertene mine begynte i storetærne og fingrene. Noen ledd var værre enn andre. Var en stivhetsfølelse, tannverklignende smerte tror jeg. Kjentes ut som om leddene var varme og hovne. Men de var ikke det, dvs jeg hadde faktisk litt varme og hovne ledd på fingrene. Gikk til lege og tok revmatismeprøver siden vi har mye i familien. Men prøvene slo ikke ut og jeg fikk ikke noen forklaring på hva det var. Men legen visste allikevel hva det var fikk jeg inntrykk av. Det var visst ganske vanlig? En slags revmatisme sa hun. Værre før menstruasjon og ved sterk vind. Jeg har også lenge vært ekstra trett og trenger mye søvn. Lite tiltakslyst og kjemper meg igjennom dagene. Men klarer jo det jeg må. Tvinger meg til trening selv om kroppen egentlig ikke vil. Man skal jo få så overskudd av det og det gjorde jeg jo alltid før. Leddsmertene flyttet seg lenger inn i kropen til håndledd, ankler og albuer. Jeg er morgenstiv i anklene, jeg føler jeg må knekke dem opp litt. Leddene føles stive, kalde. Har fremdeles også smerter i fingrer og tær. Vet ikke hva det er og har lyst til å finne mer ut av det. Men så lenge ikke prøvene slår ut og man ikke har kreft eller en annen alvorlig sykdom så bryr ikke legen min seg. Men det er jammen travelt med 2 barn, full ansvarsfull jobb og hus... Skulle jo helst vært i toppform ja. Jeg kan altså ikke hjelpe deg så mye men syns selv det er veldig greit å høre om andre lignende tilfeller. Det er så merkelig syns jeg.... Har tenkt på om det kan være fibromyalgi jeg har... Eller cøliaki siden jeg har en datter som har det. Har tatt blodprøver og den ene var litt forhøyet, men ikke den vesentligste blodprøven. Så jeg tror ikke jeg har det - men kanskje det ligger latent? Interessant... Jeg tror nok du er mer plaget enn det jeg er. Jeg har heller ikke nedsatt førlighet pga bekkenløsningen, men "tannpinelignende" smerter i hoftebeinet på begge sider. Smertene kommer når jeg har mensen, eggløsning eller er har nedsatt allmenntilstand. De kan også komme hvis jeg har gått mye på hardt underlag. Jeg opplever ikke at leddene mine er varme eller hovne. Smertene kan egentlig bare beskrives som stikkende smerter - akkurat som om jeg må knekke på plass beinet. Moren min utredes nå for fibromyalgi, og vi har noen slike tilfeller i slekta og er nok arvelig belasta. Jeg tror jeg bør fortsette å trene i moderate mengder og helst unngå å "ta den helt ut".. Legen vet jeg ikke om jeg gidder å kontakte foreløpig iallefall. Tviler på at det er noe de kan gjøre på et så tidlig stadium, og mine smerter er ikke vondere enn at de bare er en smule irriterende iblant 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2765028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvyM Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Interessant... Jeg tror nok du er mer plaget enn det jeg er. Jeg har heller ikke nedsatt førlighet pga bekkenløsningen, men "tannpinelignende" smerter i hoftebeinet på begge sider. Smertene kommer når jeg har mensen, eggløsning eller er har nedsatt allmenntilstand. De kan også komme hvis jeg har gått mye på hardt underlag. Jeg opplever ikke at leddene mine er varme eller hovne. Smertene kan egentlig bare beskrives som stikkende smerter - akkurat som om jeg må knekke på plass beinet. Moren min utredes nå for fibromyalgi, og vi har noen slike tilfeller i slekta og er nok arvelig belasta. Jeg tror jeg bør fortsette å trene i moderate mengder og helst unngå å "ta den helt ut".. Legen vet jeg ikke om jeg gidder å kontakte foreløpig iallefall. Tviler på at det er noe de kan gjøre på et så tidlig stadium, og mine smerter er ikke vondere enn at de bare er en smule irriterende iblant Hei - nå har jeg fått et tips om å prøve å ta tilskudd av magnesium. Kan visst hjelpe på så mange ting - ihvertfall kramper og muskelrykninger. Men leste også om ei som var blitt god av leddsmerter. Så det skal jeg prøve - håper det hjelper :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2767161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hei - nå har jeg fått et tips om å prøve å ta tilskudd av magnesium. Kan visst hjelpe på så mange ting - ihvertfall kramper og muskelrykninger. Men leste også om ei som var blitt god av leddsmerter. Så det skal jeg prøve - håper det hjelper :-) Takk for tips! Dette må jeg prøve ut også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2767175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det høres jo litt revmatisk ut og jeg tror kanskje jeg ville tatt en tur til legen. Ellers er trening til smertegrensen alltid anbefalt ved revmatiske lidelser og tilskudd av omega-3 kan også hjelpe. Jeg bruker Møllers Godt for Leddene og merker forskjell hvis jeg en periode ikke tar det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2767185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det høres jo litt revmatisk ut og jeg tror kanskje jeg ville tatt en tur til legen. Ellers er trening til smertegrensen alltid anbefalt ved revmatiske lidelser og tilskudd av omega-3 kan også hjelpe. Jeg bruker Møllers Godt for Leddene og merker forskjell hvis jeg en periode ikke tar det. Mener du at jeg bør trene såpass hardt at jeg kjenner det godt, men ikke slik at det blir vondt? Altså, bedre med litt for mye trening enn for lite? Omega 3 har jeg alltid kjent behov for. Har hatt lett for stive nakkemuskler uten tilskudd av dette. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2767267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Mener du at jeg bør trene såpass hardt at jeg kjenner det godt, men ikke slik at det blir vondt? Altså, bedre med litt for mye trening enn for lite? Omega 3 har jeg alltid kjent behov for. Har hatt lett for stive nakkemuskler uten tilskudd av dette. Takk for svar Du kan lese litt her: http://www.revmatikerguiden.no/(S(ohl1d445w4duxozmnwxdwriw))/Default.aspx?PagId=34 Egen erfaring er at relativt hard trening er bra så lenge det ikke gjør mer vondt under og etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2767287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Du kan lese litt her: http://www.revmatikerguiden.no/(S(ohl1d445w4duxozmnwxdwriw))/Default.aspx?PagId=34 Egen erfaring er at relativt hard trening er bra så lenge det ikke gjør mer vondt under og etterpå. Takk for info! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330328-vonde-ledd/#findComment-2767291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.