Gjest meeeg Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 hei! du jeg har et spørsmål ang roaccutan behandlingen jeg går på. har nå rundet to måneder og tar 1 og 2 tabeletter annen hver dag, det jeg har begynt å tenke på er at om jeg må opp i 400 tabeletter vil jo dette ta over 8 måneder!? er det normalt gå på roaccutan så lenge, og i det hele tatt bra?=S veier litt over 50 kg og er 1,68 høy, vet ikke om dette har noe å si men.. hvis jeg evt øker dosen til 2 tabeletter om dagen, vil jeg da risikere få en ny oppblomstring? hadde en temmelig kraftig oppblomstring langt ut i den første måneden å vet ikke om jeg orker gå gjennom det en gang til.. mitt andre og kanskje viktigste spørsmål er; hovedproblemet mitt er små klumper i huden å når man klemmer på de kommer det enten hvitt ut eller bare blank veske. noen blir betente mens andre bare er der, for evig og alltid virker det som!! hvis man ikke klemmer ut det som er inni disse klumpene vil de da forsvinne av seg selv eller er det sånn at man må klemme de ut for at de skal forsvinne? det er ikke spesielt fint å gå med de klumpene i pannen og skinna, men er heller ikke spesielt fint med langvarige arr heller.. merka meg at arra og merkene er der mye langre nå som jeg går på roaccutan å er redd for at noen blir der permanent.. evt hvis klumpene forsvinner av seg selv etter en stund, hvordan går dette til? gjør kroppen det innifra? hvis jeg får svar på dette hjelper det meg mye til å holde meg unna mer klemming tror jeg =) lurer og på om hvis jeg soler meg med høysolfaktor, er dette skadelig? går det ann få litt brun farge selv om man er på kuren? har du forresten noen tips til hudkrem jeg burde gå på under kuren? har ikke veldig tørr hud og går nå på en som heter la roche effeclar k eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330329-roaccutan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Hei ! Roaccutane er ganske "sterke" tabletter som brukes for kviser når ikke andre ting hjlper, gjerne dersom det er byllaktig eller hudproblemene vedvarer i voksen alder. Vanlig dosering er 120-140 mg pr kg kroppsvekt totalt og blir det 3-400 tbl for en i din vektklasse for at risikoen for tilbakefall skal være minst mulig. Jeg anbefaler alltid å starte litt forsiktig(med 1 tbl) og øke gradvis til 2 evt alternerende 2-3 tbl daglig dersom man tåler det i forhold til de doseavhengige sideeffektene som tørr hud, tørr lepper, av og til tørre øyne stølhet i muskler mm . Også viktig alltid å huske på for kvinner et tablettene er fosterskadelige og aldri må inntas under svangerskap og det må gå minst 1 mnd før kuren før et slikt kan påbegynnes. Depresjon pga tablettene kan forekomme ,så ved avvik i stemningsleie må dette tas opp med legen evt kuren avsluttes. etter at man har holdt på noen uker kan doseringen øke gradvis uten at det kommer noen vesentlig oppblomstring av kvisene, da blir også varigheten av kuren kortere. Med småkviser og nupper i huden tror jeg ikke det hjelper å klemme ut, det blir nok heller verre og varer lengre. La heller kuren få virke så kan du bli mye bedre. Dafår også tildl merker og arr ro til å hele. Og tilbring kortere tid enn tidligere ved speilet Dersom du er rød og tørr i huden , vil du tåle sol dårligere under kuren og må ta hensyn til det med høy faktor og mindre soleksponering enn du kanskje pleier. Men du kan få litt farge. Dersom du skal reise eller være mye eksponert i ferien kan du evt ta en liten pause på 2-3 uker akkurat i ferien. Den hudkremen du bruker er egentlig bra under kuren, evt bare en lotion av samme merke om det er tørt. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330329-roaccutan/#findComment-2765068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.