Gå til innhold

Legevakt angående innleggelse

Anbefalte innlegg

Gjest legevakt eller?

Hvordan fungerer det å kontakte legevakta angående innleggelse? tenker på nå i helga. Er det noen andre man må kontakte i stede for?Det blir vel gjort en vurdering av en psykiater eller andre som har den kompetansen?Vil man bli tatt seriøst, eller avvist "i døra"?(det kommer vel litt an på)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330332-legevakt-ang%C3%A5ende-innleggelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være forskjellige ordninger i forskjellige kommuner, men i utgangspunktet er det legevakta du må kontakte. Oftest er det den vanlige legevakta som i første omgang vurderer om en akuttinnleggelse er nødvendig, men det er sykehuset som har siste ord. Noen steder finnes det psykiatrisk legevakt, men da tror jeg du må innom den vanlige legevakta først. Sånn var det i hvert fall her.

Hvordan du blir møtt er nok veldig avhengig av hvilken lege som er på vakt. Jeg tror det er lurt å ta en telefon til legevakta og forklare situasjonen. Og så har det vist seg at det er lettere for pårørende enn for den syke å nå frem.

Gjest legevakt eller?

Det kan være forskjellige ordninger i forskjellige kommuner, men i utgangspunktet er det legevakta du må kontakte. Oftest er det den vanlige legevakta som i første omgang vurderer om en akuttinnleggelse er nødvendig, men det er sykehuset som har siste ord. Noen steder finnes det psykiatrisk legevakt, men da tror jeg du må innom den vanlige legevakta først. Sånn var det i hvert fall her.

Hvordan du blir møtt er nok veldig avhengig av hvilken lege som er på vakt. Jeg tror det er lurt å ta en telefon til legevakta og forklare situasjonen. Og så har det vist seg at det er lettere for pårørende enn for den syke å nå frem.

Takk for svar! Ja, regnet litt med at det varierte. Jeg lurte fordi jeg fikk beskjed om å kontakte legevakta hvis det ble like vanskelig i natt som foregående natt. Tror bare ikke at jeg blir tatt seriøst nok, så da er det vel ingen vits å evt. kontakte dem heller.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er bare Oslo og muligens noen av de andre større byene som har psykiatrisk legevakt. Alle andre steder er det den vanlige legevakten du må kontakte.

Alle skal mottas seriøst. Hva som blir resultatet av kontakten, kommer selvsagt an på diagnose/tilstand/alvorlighet. For å bli innlagt, må det vurderes som avgjørende at du blir innlagt i helgen i stedet for å vente til mandag.

Gjest legevakt eller?

Det er bare Oslo og muligens noen av de andre større byene som har psykiatrisk legevakt. Alle andre steder er det den vanlige legevakten du må kontakte.

Alle skal mottas seriøst. Hva som blir resultatet av kontakten, kommer selvsagt an på diagnose/tilstand/alvorlighet. For å bli innlagt, må det vurderes som avgjørende at du blir innlagt i helgen i stedet for å vente til mandag.

Takk for svar!

Jeg får se hva som skjer- foreløpig er kvelden bedre idag enn igår og jeg har levert fra meg endel diverse oppsamla medisin. Turte ikke ha dem i hus lenger.

Så jeg kan nok vente til mandag.(det var ikke jeg som egentlig ønsket innleggelse heller, det var oppfølgingstjenesten som sa jeg sterkt måtte vurdere det nå i kveld)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...