Gå til innhold

Hvordan skal psykiatrisk legevakt brukes?

Anbefalte innlegg

Gjest efexora
Skrevet

Min psykofysioterapeut ringte opp til dem etter at jeg hadde vært hos dem og spurte dem om de kunne hjelpe meg ( med mitt samtykke). Jeg har vært plaget av ekstremt tankekjør den siste tiden, pluss mange paranoide tanker som jeg ikke aner hvor kommmer i fra. Jeg har vært redd for at dette har vært begynnelsen på en hypoman/manisk fase. jeg har ikke følt meg deprimert, bare veldig sliten.

svaret fra legevakta, slik han oppfattet det, var at de ikke kunne gjøre noe før jeg var i krise. Alt før det, måtte fastlegen ta seg av. Problemet er at han ikke er noen psykiater og vanligvis sender meg videre til noen andre ved slike problemstillinger.

Skal ikke legevakta forebygge kriser også? Kan de ikke ta meg inn til konsultasjon og vurdere om dette kan være begynnelsen på en manisk fase eller noe annet? hvis de tror det er en manisk fase på vei så kan de veilede fastlegen med hensyn til medisinering.

Men det er kanskje ikke deres jobb?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

(Psykiatrisk) legevakt skal brukes kun ved ø.hj. der det medfører fare for helsen å vente til en får tak i fastlege/fast behandler.

I dette tilfellet skulle du brukt fastlegen. Denne kan ringe og spørre om råd dersom h*n trenger det.

Gjest Kimmie
Skrevet

(Psykiatrisk) legevakt skal brukes kun ved ø.hj. der det medfører fare for helsen å vente til en får tak i fastlege/fast behandler.

I dette tilfellet skulle du brukt fastlegen. Denne kan ringe og spørre om råd dersom h*n trenger det.

Mener du seriøst at legevakten (ikke psykiatrisk) kun skal brukes ved øyeblikkelig hjelp?

Må le,da er det mange som bruker legevakten unødvendig!

Skrevet

Mener du seriøst at legevakten (ikke psykiatrisk) kun skal brukes ved øyeblikkelig hjelp?

Vanlig legevakt skal kunne brukes ved sterke smerter også, selv om ikke er livsfare å vente til dagen etter.

Gjest Kimmie
Skrevet

Vanlig legevakt skal kunne brukes ved sterke smerter også, selv om ikke er livsfare å vente til dagen etter.

En skulle tro det ja :)

Skrevet

S: Ja, det mener jeg, alle andre leger og helsemyndighetene.

S: Ja, det er dessverre det. En studie som nylig ble fremlagt viste at 40% var helt unødvendig bruk.

PS: Meget sterke smerter, som nyrestein, migrene, isjias, er ø.hj. DS

Gjest oppfølgingsspørsmål
Skrevet

S: Ja, det er dessverre det. En studie som nylig ble fremlagt viste at 40% var helt unødvendig bruk.

Jeg må bare spørre. Du nevner migrene som et av de smerteområdene en kan søke øyeblikkelig hjelp for. Nå hadde jeg torturliknende anfall som varte i tre døgn. Det høres melodramatisk ut, men jeg har ikke ord for hva jeg led meg gjennom titt og ofte. Jeg sov ikke de to første døgnene, og kan ikke beskrive smerten. Kastet opp og var rimelig dehydrert til tider. Hva kan en legevakt gjøre? Jeg prøvde mange triptanener, stort sett til ingen nytte.

Nå er jeg bedre. Migrenen forsvant av ulike årsaker. Men var det noe de kunne gjort, og kan de hjelpe noen av mine nærmeste når de er selvmordet nær av smerter av migrene. Vær så snil og ikke tro at jeg overdriver smertgreaden. Hva kunne de gjort?

Er det bare ved første anfall hvor en mistenker andre farlige lidelser?

Skrevet

Jeg må bare spørre. Du nevner migrene som et av de smerteområdene en kan søke øyeblikkelig hjelp for. Nå hadde jeg torturliknende anfall som varte i tre døgn. Det høres melodramatisk ut, men jeg har ikke ord for hva jeg led meg gjennom titt og ofte. Jeg sov ikke de to første døgnene, og kan ikke beskrive smerten. Kastet opp og var rimelig dehydrert til tider. Hva kan en legevakt gjøre? Jeg prøvde mange triptanener, stort sett til ingen nytte.

Nå er jeg bedre. Migrenen forsvant av ulike årsaker. Men var det noe de kunne gjort, og kan de hjelpe noen av mine nærmeste når de er selvmordet nær av smerter av migrene. Vær så snil og ikke tro at jeg overdriver smertgreaden. Hva kunne de gjort?

Er det bare ved første anfall hvor en mistenker andre farlige lidelser?

Jeg mistenker deg ikke for noe som helst hva gjelder overdrivelse. Migrene ligge på topp på WHOs liste over "Jævlighet".

Legevaktslegen kan gi deg opiater eller legge deg inn for smertebehandling.

Ja, suicid er ikke sjelden hos migrenepasienter. Dette er dødsens alvorlig.

Skrevet

Jeg mistenker deg ikke for noe som helst hva gjelder overdrivelse. Migrene ligge på topp på WHOs liste over "Jævlighet".

Legevaktslegen kan gi deg opiater eller legge deg inn for smertebehandling.

Ja, suicid er ikke sjelden hos migrenepasienter. Dette er dødsens alvorlig.

Takk for at du opplyser om dette :-D

Jeg har selv takk og lov blitt lagt inn i to tilfeller av migrene. Og jeg blir fryktelig provosert over dem som har "migrene" hver eneste dag, men klarer fint å arbeide for det. Når jeg har migrene, kan gjerne folk se at ansikte mitt er anderledes, synet blir redusert, og øynene renner. Men det er jo forskjell fra en til en annen også.

Jeg kjenner godt forskjell på migrene og hodepine, for å si det slikt, og takk og lov er heller ikke alle migreneanfall like ille.

Og nå skle det skikkelig langt ut her, men, men.....

ps. en stor fordel med å være gravid, er å se ut som migrenen min har forsvunnet, i alle fall foreløpig :-)

Skrevet

Det at 40 % av tilfellene hos legevakt ikke er "legevakt-saker" skyldes nok også at pasienter blir oppfordret til å kontakte legevakt når det er fullt på dagtid. Sånn skjer i allefall i den kommunen jeg bor i. Noen ganger setter også fastlegen opp pasienter i legevakttiden sin.

Gjest Kimmie
Skrevet

Så mye som 40 % ja,vel det overrasker jo ikke.

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg har selv takk og lov blitt lagt inn i to tilfeller av migrene. Og jeg blir fryktelig provosert over dem som har "migrene" hver eneste dag, men klarer fint å arbeide for det. Når jeg har migrene, kan gjerne folk se at ansikte mitt er anderledes, synet blir redusert, og øynene renner. Men det er jo forskjell fra en til en annen også.

Jeg kjenner godt forskjell på migrene og hodepine, for å si det slikt, og takk og lov er heller ikke alle migreneanfall like ille.

ps. en stor fordel med å være gravid, er å se ut som migrenen min har forsvunnet, i alle fall foreløpig :-)

Uff ja migrene er helt forferdelig. Har nettopp hatt det i tre dager,begynte på torsdag og først i dag er det borte. Det går ikke an å ha migrene og fungere normalt,da tror jeg ikke det er migrene. Hva tar du for det?

Jeg tar relpax men migrenen forsinner jo ikke,men håper på at den lindrer.

Gjest uten nick på dette
Skrevet

Jeg deler migrenen inn i grader; 1 er svak og 3 er den sterkeste. Jeg kan gå på jobb om jeg har svak migrene (svak grad 1). Det er alikevel mye sterkere enn vanlig hodepine, men jeg kan klare å holde meg oppe. Det er om migrenen f.eks. er på vei å forsvinne, eller bare er av den typen den gangen. Men heldigvis pleier tablettene å virke da.

Gjest Hoggormen
Skrevet

Uff ja migrene er helt forferdelig. Har nettopp hatt det i tre dager,begynte på torsdag og først i dag er det borte. Det går ikke an å ha migrene og fungere normalt,da tror jeg ikke det er migrene. Hva tar du for det?

Støtter dere med-migrenepasienter på det der med de som klager og tror at spenningshodepinen er migrene.... De som finner på å si at "ta deg et par kopper kaffe, så blir du bedre." Migrene er da bare bare hodepine. Er så mange dusteholdninger. Jeg likte NHD's betegnelse jævlighet. Jeg har selv hatt tredagersanfall omtrent uten søvn, spydd som en gris, blitt dehydrert..... Alt triptaner gjør er å dempe det litt. For meg tar de aldri knekken på migreneanfallet. De smertene jeg får under ee verste migrenekulene får meg til å vri meg rundt i senga - klarer ikke ligge i ro. Modern kjørte meg på legevakta med noe sånt en gang. Husker ikke hva jeg fikk, men det hjalp i alle fall. Så folk kan spare seg egentlig. Man vet ikke hva et migreneanfall er før man virkelig har hatt et. Seff er det verre for noen enn for andre, men likevel. Det er IKKE bare hodepine likom. Man blir jo helt ødelagt. Kvalm, trøtt, svimmel, renneøyne, synsforstyrrelser, utkørt... Hvis jeg sammenligner et skikkelig kraftig og langt migreneanfall med en kraftig omgangssjuke, vil jeg si at migreneanfallet er verst.

Når triptaner feiler og man stadig har migrene, så er det på tide å forsøke noe forebyggende. Det hjalp meg, og har sikkert spart legevakta litt.

Gjest Kimmie
Skrevet

Støtter dere med-migrenepasienter på det der med de som klager og tror at spenningshodepinen er migrene.... De som finner på å si at "ta deg et par kopper kaffe, så blir du bedre." Migrene er da bare bare hodepine. Er så mange dusteholdninger. Jeg likte NHD's betegnelse jævlighet. Jeg har selv hatt tredagersanfall omtrent uten søvn, spydd som en gris, blitt dehydrert..... Alt triptaner gjør er å dempe det litt. For meg tar de aldri knekken på migreneanfallet. De smertene jeg får under ee verste migrenekulene får meg til å vri meg rundt i senga - klarer ikke ligge i ro. Modern kjørte meg på legevakta med noe sånt en gang. Husker ikke hva jeg fikk, men det hjalp i alle fall. Så folk kan spare seg egentlig. Man vet ikke hva et migreneanfall er før man virkelig har hatt et. Seff er det verre for noen enn for andre, men likevel. Det er IKKE bare hodepine likom. Man blir jo helt ødelagt. Kvalm, trøtt, svimmel, renneøyne, synsforstyrrelser, utkørt... Hvis jeg sammenligner et skikkelig kraftig og langt migreneanfall med en kraftig omgangssjuke, vil jeg si at migreneanfallet er verst.

Når triptaner feiler og man stadig har migrene, så er det på tide å forsøke noe forebyggende. Det hjalp meg, og har sikkert spart legevakta litt.

Jeg likte også den betegnelsen,for det er det det er "jævlig".

Man må bare vente til det går over,jeg vil forebygge men hvordan forebygger man stress?

Skrevet

Jeg deler migrenen inn i grader; 1 er svak og 3 er den sterkeste. Jeg kan gå på jobb om jeg har svak migrene (svak grad 1). Det er alikevel mye sterkere enn vanlig hodepine, men jeg kan klare å holde meg oppe. Det er om migrenen f.eks. er på vei å forsvinne, eller bare er av den typen den gangen. Men heldigvis pleier tablettene å virke da.

Jeg betegner sikkert svak migrene, for migrene som ikke har brytt ut enda, og som jeg kan klare å stagge med medisiner, om jeg har flaks ;-) Da er jeg også på jobb. Kjenner at "kroppen er i migrene modus", men di sterke smertene er stagget av medisiner, ikke brytt ut.

Så har jeg migreneanfall jeg ikke klarer å jobbe, kjøre bil etc. meisinene tar det ikke bort, jeg kaster opp (kvalmedempende hjelper), da er jeg hjemme.

Så har jeg noen anfall, som medisiner ikke hjelper, verken kvalmedempende eller noe annet. Tar Imigran og 800mg med Ibux (etter avtale med lege), og blir jeg bare ytterligere værre da, så farer jeg inn på legevakt, og får sprøyte der. Hva jeg får, nei det vet jeg jammen ikke, en gang kom jeg ut etter 6 timer, en annen gang lå jeg nesten 2 døgn, men da var jeg dehydrert i tillegg.

Men bank i bordet, nå er jeg gravid, og jeg har ikke hatt ett anfall siden helt i starten av desember :-D

Skrevet

Jeg tar Imigran nesespray, kvalmedempende (husker ikke navnet), og opp til 800mg Ibux. (800mg etter avtale med legen)

Blir jeg enda dårligere da, kontakter jeg legevakt.

Ha en flott dag :-D

Gjest Kimmie
Skrevet

Jeg tar Imigran nesespray, kvalmedempende (husker ikke navnet), og opp til 800mg Ibux. (800mg etter avtale med legen)

Blir jeg enda dårligere da, kontakter jeg legevakt.

Ha en flott dag :-D

Ok,ha en fin kveld ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...