Gå til innhold

Cipralex-abstinens

Anbefalte innlegg

Gjest Scwimmel

Hei. Jeg begynte på 10 mg Cipralex for fire-fem år siden. Har forsøkt å slutte to ganger: den første gangen sluttet jeg tvert og ble forferdelig dårlig; svimmel, kvalm, ute av stand til å tenke, ukontrollerte gråtetokter, hypersensitiv ovenfor alt, skjelvinger, synsforstyrrelser. Jeg begynte på medisinen igjen etter litt over en uke fordi jeg ikke skjønte hva som foregikk. Omtrent et år senere begynte jeg å trappe ned i samråd med lege, jeg brukte over et halvt år på å trappe helt ned. Men den siste lille kneiken, den fra 2 mg om dagen eller noe sånt (deler en 5 mg pille i tre) var like jævlig, og jeg begynte atter en gang på 10 mg. For et og et halvt år siden ble jeg dårligere og økte dosen til 20 mg om dagen. Nå planlegger jeg å bli gravid og har derfor trappet ned i seks mnd. Tok siste "kneik" for ni dager siden, gikk da fra 2 mg til ingenting. Og igjen er jeg i mildest talt elendig form: igjen er det umulig å holde en tanke, jeg er vanvittig svimmel, blir rasende og supertrist av ingenting, og "fremmedgjøringsfølelsen" kan kanskje sammenlignes med en smertefri migrene. Bortsettfra at jeg har hodepine, da (men ikke migrene). Snakket med legen min om dette før jeg begynte nedtrappingen, hun hadde ikke hørt om slike symptomer før. Og mente at det ikke kunne skje hvis jeg trappet så pent ned. Men nå har jeg altså gått på Cipralex ganske lenge fordi abstinensene er for jævlige, ikke fordi jeg er deprimert og trenger dem lengre. Så spørsmålet er: hvor lenge varer abstinensene? Jeg har ikke noe lyst til å gå tilbake til 2 mg eller noe, ser ingen grunn til å repetere de første pillefrie dagene en gang til, og kan ikke se hvor liten dose det er mulig å trappe ned til. Men hvis dette skal vare lenge må jeg muligens revurdere. Noen råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330357-cipralex-abstinens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest begge deler

Har du prøvd noen form for SSRI? De er like jævlige som benzo. Men legene skriver det ut fordi det er et C-preprat...

Jeg har prøvd begge deler, og det er mange ganger verre å slutte med benzo. At noen få har det motsatt betyr ikke at det kan settes opp som fakta eller regel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330357-cipralex-abstinens/#findComment-2765358
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke en gang til

Jeg har sluttet på Cipramil uten problemer, men på Efexor med de problemene du har nå. Det var jævlig. Det ble gradvis bedre over en to års-periode. Vil du slutte, må du nok gjennom det. Det verste for meg var en forferdelig uro. Leger sier jo at det bare er de opprinnelige problemene som kommer tilbake, dvs at en ikke er frisk, men slike problemer hadde jeg ikke før jeg begynte på Efexor, så det kunne ikke stemme. Ikke har jeg hatt det etterpå heller.

Lykke til! Hold ut, det blir bra etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330357-cipralex-abstinens/#findComment-2765543
Del på andre sider

ink1365380698

Prøvd begge deler jeg også.

Jeg hadde forferdelige abstinenser på cipralex. psykiateren min sa at det jeg opplevde nå nok var værre enn en bezoav-venning fordi flere synapser? var innvolvert. Har ikke blitt meg selv etter cipralex etter tre år.Masse plager, og ute av stand til arbeid m.m. Har bråsluttet med benzo etter 14 års bruk pga svangerskap, men det ikke daglig bruk. Men kanskje fire 5 mg i uka. Det gikk helt greit.

Nå (etter cipralex) bruker jeg mere, og helt fast. - så har ikke noe behov for å utsette meg for mer ubehag. Skal bruke de resten av livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330357-cipralex-abstinens/#findComment-2766065
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...