Gjest Kjekt å vite!! Skrevet 14. juni 2009 Skrevet 14. juni 2009 "Legevaktslegen kan gi deg opiater eller legge deg inn for smertebehandling" skriver du litt lenger ned. Hva er og hvordan fungerer opiater på kroppen under og etter en slik behandling?? Hva slags smertebehandling får man ved innleggelse?? 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 14. juni 2009 Skrevet 14. juni 2009 Det lurer jeg også på. Og hva kommer egentlig migrene av,er det psykisk eller fysisk? 0 Siter
Gjest ha en god kveld Skrevet 14. juni 2009 Skrevet 14. juni 2009 Det lurer jeg også på. Og hva kommer egentlig migrene av,er det psykisk eller fysisk? Migrene kan vel skyldes så mange faktorer, og flere ting kan trigge anfall. Som oftest finner legen vel ikke ut årsak tror jeg. Fysisk kan vel være en årsak, også sammen med psykisk. Stress kan være med på å gi anfall. Arv kan kanskje også spille inn? 0 Siter
Gjest Hoggormen Skrevet 14. juni 2009 Skrevet 14. juni 2009 Det lurer jeg også på. Og hva kommer egentlig migrene av,er det psykisk eller fysisk? Jeg har ikke funnet ut hvilken tråd dette har kommet opp i, men når det gjelder migrene vet man ikke helt eksakt hva som forårsaker det. Man regner det som en nevrologisk form for anfallshodepine med sine tilhørende plager som kan være ulike fra person til person. Mange får f.eks. kvalme og kaster opp. Man blir sensitiv for lys og lyd (selv får jeg bare lyst til å grave meg ned under de verste migrenekulene mine) Det er visst noe med at de "sentrene i hjernen" som ligger nerme blir påvirket - deriblant det som regulerer kvalme. Når er jeg ikke noe nevrolog... Men den vanlige antagelsen er at blodårene i hodet utvider seg unormalt ved et migreneanfall. Dermed virker migrenemedisinene ved å få årene til å trekke seg sammen, dempe smerte og evt kvalme. Det er forskjellige ting som kan utløse migreneanfall - som vi kjenner til. Tilbøyligheten til migreneanfall er arvelig. Man kan reagere på: Stress, søvnmangel, for mye søvn, rødvin, sjokolade, lagret ost, mesnsyklus/hormoner, lavt blodsukker/gå lenge uten mat, enkelte medisiner... Det er gjerne forskjellig fra person til person hva som utløser anfallene. For min del er det mest psykiske ting som stress/søvnmangel. Jeg reagerer ikke på f.eks. ost eller sjokolade. I det hele tatt ikke noe mat. Så min oppfatingner helt klar: Migrene er en fysisk sykdom som kan utløses ved psykisk stress. Sliter man for øverig veldig mye med migrene, så er det mulig å få forebyggende behandling mot det. 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg har ikke funnet ut hvilken tråd dette har kommet opp i, men når det gjelder migrene vet man ikke helt eksakt hva som forårsaker det. Man regner det som en nevrologisk form for anfallshodepine med sine tilhørende plager som kan være ulike fra person til person. Mange får f.eks. kvalme og kaster opp. Man blir sensitiv for lys og lyd (selv får jeg bare lyst til å grave meg ned under de verste migrenekulene mine) Det er visst noe med at de "sentrene i hjernen" som ligger nerme blir påvirket - deriblant det som regulerer kvalme. Når er jeg ikke noe nevrolog... Men den vanlige antagelsen er at blodårene i hodet utvider seg unormalt ved et migreneanfall. Dermed virker migrenemedisinene ved å få årene til å trekke seg sammen, dempe smerte og evt kvalme. Det er forskjellige ting som kan utløse migreneanfall - som vi kjenner til. Tilbøyligheten til migreneanfall er arvelig. Man kan reagere på: Stress, søvnmangel, for mye søvn, rødvin, sjokolade, lagret ost, mesnsyklus/hormoner, lavt blodsukker/gå lenge uten mat, enkelte medisiner... Det er gjerne forskjellig fra person til person hva som utløser anfallene. For min del er det mest psykiske ting som stress/søvnmangel. Jeg reagerer ikke på f.eks. ost eller sjokolade. I det hele tatt ikke noe mat. Så min oppfatingner helt klar: Migrene er en fysisk sykdom som kan utløses ved psykisk stress. Sliter man for øverig veldig mye med migrene, så er det mulig å få forebyggende behandling mot det. Takk for bra svar. Det med at det henger sammen med mensen gir mening for meg,pleier å få det rundt de tider. Merker også som deg at det kommer av psykisk stress,og hvis jeg spiser store mengder krydder. Det med mat er enkelt å forebygge,verre med psykisk stress. Har migrene så ofte nå,og skulle gjerne ha blitt kvitt det. 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Migrene kan vel skyldes så mange faktorer, og flere ting kan trigge anfall. Som oftest finner legen vel ikke ut årsak tror jeg. Fysisk kan vel være en årsak, også sammen med psykisk. Stress kan være med på å gi anfall. Arv kan kanskje også spille inn? Arv stemmer nok,flere i min famile har migrene. 0 Siter
Gjest Svangerskap! Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Takk for bra svar. Det med at det henger sammen med mensen gir mening for meg,pleier å få det rundt de tider. Merker også som deg at det kommer av psykisk stress,og hvis jeg spiser store mengder krydder. Det med mat er enkelt å forebygge,verre med psykisk stress. Har migrene så ofte nå,og skulle gjerne ha blitt kvitt det. ''Har migrene så ofte nå,og skulle gjerne ha blitt kvitt det.'' Jeg ble kvitt migrenen for godt da jeg ble gravid første gang for over 10 år siden. Var kjempeskeptisk til å bli gravid, fordi medisinene mine ikke kunne tas under svangerskap. Så jeg grudde meg, var veldig plaget de siste årene før jeg ble med barn. Har ikke hatt antydningen til migrene heller etter det svangerskapet, så jeg kan jo anbefale å bli gravid? :-) 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 ''Har migrene så ofte nå,og skulle gjerne ha blitt kvitt det.'' Jeg ble kvitt migrenen for godt da jeg ble gravid første gang for over 10 år siden. Var kjempeskeptisk til å bli gravid, fordi medisinene mine ikke kunne tas under svangerskap. Så jeg grudde meg, var veldig plaget de siste årene før jeg ble med barn. Har ikke hatt antydningen til migrene heller etter det svangerskapet, så jeg kan jo anbefale å bli gravid? :-) Så bra du er kvitt det,må være herlig :-) Å bli gravid? Hmf,jeg er snart 37 år og har to barn fra før. 0 Siter
Gjest Svangerskap! Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Så bra du er kvitt det,må være herlig :-) Å bli gravid? Hmf,jeg er snart 37 år og har to barn fra før. Det var nesten slik at jeg ikke trodde det, gikk i grunnen bare og venta på anfall de første månedene. Da det ikke kom, så grudde jeg meg til svangerskapet var over, for jeg tenkte at da får jeg vel alt jeg ikke har hatt i snart 9 måneder. Men neida, ingenting kom tilbake. Så ja, det er helt herlig, jeg var nærmest invalid av dette i perioder. Nå har du vel allerede prøvd dette med svangerskap, da, med to barn, så da fungerte ikke det for deg... Har du fått ordentlig medisiner, da? (Det har du sikkert, måtte liksom bare spørre...) 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Det var nesten slik at jeg ikke trodde det, gikk i grunnen bare og venta på anfall de første månedene. Da det ikke kom, så grudde jeg meg til svangerskapet var over, for jeg tenkte at da får jeg vel alt jeg ikke har hatt i snart 9 måneder. Men neida, ingenting kom tilbake. Så ja, det er helt herlig, jeg var nærmest invalid av dette i perioder. Nå har du vel allerede prøvd dette med svangerskap, da, med to barn, så da fungerte ikke det for deg... Har du fått ordentlig medisiner, da? (Det har du sikkert, måtte liksom bare spørre...) Har relpax,det lindrer men tar ikke bort migrenen. Synd det skal oppta så mye tid dette her,åh du er heldig som er kvitt det ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.