Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Oivind

Mitt spørsmål går på tåreproduksjonen, som er altfor høy. Jeg er mann på vel 50, og problemet virker å være tiltagende. Det ser ut som jeg gråter hele tiden. Det er verst når jeg kommer innefra, og kommer ut i sterkt lys. Virker også som det er visse miljøer som er verre enn andre, men jeg har ingen andre symptomer på allergi, så jeg tror ikke det er dette, selv om problemene nok er størst på våren/sommeren. Fastlegen sier huden er veldig rød, og at det er betennelse. Har av og til slike små verkekuler, så jeg går ut fra at det er en form for betennelse som er årsaken. Legen ga meg for litt siden resept på en salve og en væske (som jeg også kan kjøpe på apoteket, uten resept). Dette hjelper ikke. Har sett etter medisiner mot våte øyne på aptoteket, men det fins bare midler mot tørre øyne. Er det mulig å gi noen råd ut fra dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330409-v%C3%A5te-%C3%B8yne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Paradoksalt nok er rennende øyne ofte forårsaket av redusert produksjon av tårefilm. Øyet vil kompensere med rikelig produkson av en mer "rennende tåretype". Problemer er ofte værst i sterkt lys, i tørr luft, i sol og vind. De små ømme kulene du får på øyelokkene er nok talgkjertler eller hårsekker som blir irriterte av så mye renning. Viktig å beskytte øynene med tettsittende solbruller. Kunstig tårevæske kan gi lindring; særlig en salvetype som du bør bruke nattlig.

Noen ganger er det andre årskar; kronisk/ lavgradig betennelse, eller trange tårekanaler. I og med at plagene dine har vedvart så enge er det rimelig at du får en sjekk hos øyelege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330409-v%C3%A5te-%C3%B8yne/#findComment-2765604
Del på andre sider

Paradoksalt nok er rennende øyne ofte forårsaket av redusert produksjon av tårefilm. Øyet vil kompensere med rikelig produkson av en mer "rennende tåretype". Problemer er ofte værst i sterkt lys, i tørr luft, i sol og vind. De små ømme kulene du får på øyelokkene er nok talgkjertler eller hårsekker som blir irriterte av så mye renning. Viktig å beskytte øynene med tettsittende solbruller. Kunstig tårevæske kan gi lindring; særlig en salvetype som du bør bruke nattlig.

Noen ganger er det andre årskar; kronisk/ lavgradig betennelse, eller trange tårekanaler. I og med at plagene dine har vedvart så enge er det rimelig at du får en sjekk hos øyelege.

Takk for raskt svar. Det du skriver stemmer bra. Jeg kontakter øyelege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330409-v%C3%A5te-%C3%B8yne/#findComment-2766300
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...