Gjest minimani Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Lurer på om min sønn kan være feildiagnostisert. Han har nemlig siden 2. klasse hatt diagnosen ADHD og Tourette. I begynneslen mente BUP at han ikke hadde ADHD fordi han ikke var like "turbo" hele tiden, men plutselig eksploderte det med tics og tvangshandlinger og han fikk diagnosen Tourette. I tillegg viste det seg at han hadde konsentrasjonsproblemer - altså periodevis hyperaktiv med konsentrasjonsproblemer. Endte derfor med ADHD diagnose likevel. Så begynte han med Ritalin og deretter Conserta. Han gikk på medisiner helt til han ble 17 år. I løpet av denne tiden ble han mer og mer passiv. Endte med at han satt mest på rommet foran pc´en. Tynn og blek var han også. Orket ikke å være sammen med venner og isolerte seg mer og mer. For et år siden tenkte jeg at dette egentlig ikke kunne være noe liv for en 17 - åring. Jeg foreslo at han tok en pause fra Conserta og så hvordan det gikk. Han forandret seg umiddelbart. I begynnelsen var han trøtt og uopplagt, men etterhvert ble han mye mer sosial. Han var mye sammen med venner og sluttet å mure seg inne foran pc´en. Med frisk mot begynte han på sitt andre år på vg. Før sommerferien hadde det vært mye skulk og konflikter - han strøk i flere fag. Nå var han imidlertid topp motivert og kom seg velflidd og godt forberedt på skolen hver dag i litt over en mnd. Plutselig raknet alt! Han orkert ikke å stå opp om morgenen, orket ikke maset til mor (meg) og begynte å forsvinne om natten slik at han skulle slippe problemen. Alt ble bare surr, og etter en tid sluttet han på skolen. I begynnelsen var han mye ute, han festet en del og surret oppe store deler av natten. Så kom en periode hvor han murte seg inne på rommet igjen. Plutselig en dag fant han ut at han ville jobbe. Klarte etter mye styr å skaffe seg en jobb. I begynnelsen jobbet han alt han kunne - av og til doble skift. Plutselig brast det - han satte seg til på rommet igjen. Slik fungere han nå også. Han jobber i perioder, er blid og utadvendt - for deretter å mure seg inne. Alle tics og tvangsgreier som hørte til touretten er borte. Nå lurer jeg på følgende: Kan man vokse av seg tourett? Kan det være at han har en bipolar lidelse isteden for ADHD? Jeg lurer fordi jeg selv har fått diagnose og det slår meg stadig at jeg og min sønn er ganske like (typisk periodiske). Hva mener NHD (og andre) om dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330431-til-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Din sønn kan godt være feildiagnostisert. Jeg har ikke lyst til å gi annet råd enn å få han rediagnostisert hos en psykiater eller psykologspesialist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330431-til-nhd/#findComment-2766119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.