Gå til innhold

Paranoid personlighetsforstyrrelse

Gjest Fortvilet og utslitt pårørende

Anbefalte innlegg

19 desember 2002 svarte dere på et spørsmål angående paranoid personlighetsforstyrrelse [PP]. I svaret dengang var det trekt fram 7 ulike indikasjoner på denne diagnosen. Et familiemedlem har en alvorlig kronisk sykdom; cerebellar atrofi/ataksi. For oss som er rundt er det vanskelig nok å leve med denne diagnosen og dens fysiske følger. Men som ikke det var nok, virker det som om denne sykdommen også suppleres med diagnosen PP, med minst 5 av de 7 indikasjonene. Derfor har jeg noen spørsmål angående PP: - Vet man selv at man har en slik lidelse, eller er det bare de nærmeste som merker det? - Dersom den syke ikke selv er ser sykdommen sin; hvordan kan andre sørge for at vedkommende får nødvendig hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330477-paranoid-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mange vet ikke at de har en slik lidelse. Derimot kan mange få innsikt i det om de blir forklart det av en kompetent person. Dette er inngangen til behandling som er små doser antipsykotika (=antiskeptika).

Mange vet ikke at de har en slik lidelse. Derimot kan mange få innsikt i det om de blir forklart det av en kompetent person. Dette er inngangen til behandling som er små doser antipsykotika (=antiskeptika).

Jeg vil gjerne omformulere ett av spørsmålene angående PP stilt i går, 16/6. Dersom den syke selv fornekter både påvist sykdom og muligheten for psykisk følgesykdom: hvordan kan jeg da som nærmeste pårørende sørge for at ektefelle blir underlagt nødvendig undersøkelse/behandling? Er det slik at den syke selv må ta initiativ til behandling? Kan jeg som nærmeste pårørende kreve at ektefelle undersøkes (mot vedkommendes egen vilje)? Eller må jeg bare finne meg i sykdommen og dens påvirkning av familien? Er er spesielt bekymret for virkningen av situasjonen i forhold til barnet vårt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...