Gjest Fortvilet og utslitt pårørende Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 19 desember 2002 svarte dere på et spørsmål angående paranoid personlighetsforstyrrelse [PP]. I svaret dengang var det trekt fram 7 ulike indikasjoner på denne diagnosen. Et familiemedlem har en alvorlig kronisk sykdom; cerebellar atrofi/ataksi. For oss som er rundt er det vanskelig nok å leve med denne diagnosen og dens fysiske følger. Men som ikke det var nok, virker det som om denne sykdommen også suppleres med diagnosen PP, med minst 5 av de 7 indikasjonene. Derfor har jeg noen spørsmål angående PP: - Vet man selv at man har en slik lidelse, eller er det bare de nærmeste som merker det? - Dersom den syke ikke selv er ser sykdommen sin; hvordan kan andre sørge for at vedkommende får nødvendig hjelp? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Mange vet ikke at de har en slik lidelse. Derimot kan mange få innsikt i det om de blir forklart det av en kompetent person. Dette er inngangen til behandling som er små doser antipsykotika (=antiskeptika). 0 Siter
Gjest Fortvilet og utslitt pårørende Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Mange vet ikke at de har en slik lidelse. Derimot kan mange få innsikt i det om de blir forklart det av en kompetent person. Dette er inngangen til behandling som er små doser antipsykotika (=antiskeptika). Jeg vil gjerne omformulere ett av spørsmålene angående PP stilt i går, 16/6. Dersom den syke selv fornekter både påvist sykdom og muligheten for psykisk følgesykdom: hvordan kan jeg da som nærmeste pårørende sørge for at ektefelle blir underlagt nødvendig undersøkelse/behandling? Er det slik at den syke selv må ta initiativ til behandling? Kan jeg som nærmeste pårørende kreve at ektefelle undersøkes (mot vedkommendes egen vilje)? Eller må jeg bare finne meg i sykdommen og dens påvirkning av familien? Er er spesielt bekymret for virkningen av situasjonen i forhold til barnet vårt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.