Gjest Knut Olav Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg er en mann på 49 som de 25 siste årene har slitt med smerter i korsryggen, samt stiv nakke og migreneanfall som følge av dette. Jeg har til det kjedelige fått høre at det ikke er noe som helst å gjøre med dette. Jeg har fått konstatert at nederste del av ryggen har slitasje på skivene mellom de nederste ryggvirvlene som er upprettelig. Jeg har gjennomgått det meste av. kiropraktor, naprapat, akkupunktur, og diverse medikamenter. (muskelavslappende og smertestillende) Jeg er i full jobb og har ikke sykefravær. Utfordringen min er at jeg bruker 30-40 min om morgenen til å myke opp/brekke opp rygg og muskler slik at den verste smerten gir seg. Jeg trener litt daglig, og går tur nesten hver dag. Gjennom hele dagen på jobb sitter smerten i korsryggen og virker som om jeg skulle hatt kontstant tannverk. Jeg skjønner selvsagt at dette ikke går i lengden og jeg har nå så store konsentrasjonsproblemer både på jobb og hjemme at noe må jeg foreta meg. Jeg hadde en psykisk smell for 10 år siden og var da helt sykemeldt i 6 mnd. Jeg føler meg sterk psykisk nå, men merker at det røyner på. Fastlegen min gjennom 35 år er nå pensjonist og ny fastlege viser liten interesse for mine utfordringer. Legen min sier at dersom jeg hadde hatt stort sykefravær pga. ryggsmertene kunne jeg kanskje fått delvis uførhet og derav lavere belastning i forhold til jobb. Jeg yter ikke lengre det jeg skal på jobb. Jeg selv ser ingen utvei. Jeg klarer meg relativt godt i ferier og friperioder når jeg får styre gjøremål og tidspunkt for disse helt selv. Når jeg kan hvile når det er på det verste og kan trene når jeg er på det beste. Dette er blir vanskeligere og vanskeligere når jeg må gå i full jobb. Har dere råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330478-kroniske-ryggsmerter-og-konsentrasjonsproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Med din problemstilling, og ønske om å være i full jobb, synes jeg det er rimelig at du får en vurdering hos ortoped. Med såpass smerte. og stivhetsproblematikk bør du få en grundig vurdering med hensyn til om kirurgi kan være en løsning. Uansett vil den viktigste behandling for deg være egentrening. Du bør ha spesieltilpassede øvelser. "Passiv behanling" på benk vil ikke hjelpe. Du kan prøve å få henvisning til en manuell terapeut, som er en fysioterapeut med etterutdanning på ryggsøyle. Også viktig at du får hjelp med ergonomi; sittestilling mm på jobben. Dersom kirurgi ikke er aktuelt, og du ikke kommer til målet med trening og medisiner, kan det være en løsning å få injeksjon som virker nerveblokkerende i nedre del av korsrygg. Enkelte smerteklinikker utfører dette, og en klinikk i Oslo som heter OMI-klinikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330478-kroniske-ryggsmerter-og-konsentrasjonsproblemer/#findComment-2767642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.