Gå til innhold

Psykisk sykdom, funksjonshemming?

Anbefalte innlegg

Gjest juni09

Hei!

Jeg skal søke om noe på særskilt grunnlag på grunn av psykiske vansker/sykdom/lidelse, eller hva det heter nå for tiden, og lurer på om jeg skal kalle det for en funksjonshemming?

Mao, er folk inneforstått med at hvis man søker om noe på særksilt grunnlag og skriver at det er på grunn av funksjonshemming, er det inneforstått at det kan gjelde både fysiske og psykiske plager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330523-psykisk-sykdom-funksjonshemming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Takk!

Jeg vil også råde deg til å være forsiktig med å skrive psykisk funksjonshemming, for det får folk til å tenke psykisk utviklingshemming. Det er bedre å si det på mer infløkt vis som "betydelig funksjonsnedsettelse på grunn av psykisk sykdom." Jeg anbefaler også at dettte blir spesifisert - så er det ikke tvil :)

Gjest balansekunstneren

Bruk funksjonsnedsettelse, så unngår du at folk automatisk assosierer til bevegelseshemming.

oj, da har jeg misforstått noe, eller ikke fulgt ordentlig med. Jeg trodde at det var det som de bevegelseshemmede ønsket å bli omtalt som. Vil de fortsatt hete funksjonshemmede?

oj, da har jeg misforstått noe, eller ikke fulgt ordentlig med. Jeg trodde at det var det som de bevegelseshemmede ønsket å bli omtalt som. Vil de fortsatt hete funksjonshemmede?

Det er ulike oppfatninger om hva som er de mest egnede betegnelser; noen foretrekker å si "mennesker med funksjonsnedsettelse" andre anser "funksjonshemmede" som best.

Enkelte tenderer til umiddelbart å tenke på bevegelseshemmede når man snakker om funksjonshemmede eller mennesker med funksjonsnedsettelser, men det er liten grunn til å skille mellom hva som er årsaken til funksjonsnedsettelsen, dvs. om det er manglende førighet i beina eller sterk og kronisk sosial angst som gjør at du ikke klarer å reise med trikken. I beggel tilfeller foreligger funksjonsnedsettelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...