Gjest mayya Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 hei jeg har hvite flekker på halsen, magen,armene, litt over alt men værst er det på halsen har hatt det i ca 3 år har prøvd alt fra krem til spray som jeg har blitt annbefalt av legen min, det klør ikke eller irreterer.. er det noe jeg kan gjøre for å få det bort???? er av utlandsk opprinnelse med asiatsik hud... har ikke vært på varme strøk på lenge 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330548-hudsopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hei ! Slik du beskriver det , kan det være 3 miligheter; sopp, eksem eller pigmenttap. Hvis det er sopp, er flekkene tørre flassende og varierer noe i utbrdelse, gjerne på kroppen også og kan bli lysebrune dersom huden blir blek om vinteren. Da kan det være en sopp som heter pityriasis versicolor som egentlig finnes i talgkjertlene men som koloniserer på huden når det er varmt og man svetter mye. Dette behandles med bl a soppshampo. Det finnes også en form for eksem som kan komme med litt spettete lyse skjeoldete flekker på hals , kinn og skuldreY/ overearmer , mest om sommderen og mest i familier med barneeksem og høysnue; kalles pityriasis alba og kommer mest frem om sommeren spes i forbindelse m sol og vind. Har er behandlingen fuktighetskrem og litt hydrocortison. Den siste muligheten er et reelt pigmenttap som vi ikke vet årsaken til og som kan vedvare og spre seg gradvis utover. De flekkene er ikke tørre eller fllassende, helt glatte som huden ellers og gjerne symmetriske. Det kalles for vitiligo, vi vet ikke hva det kommer av og har heller ikke noen sikker effektiv behandling. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/330548-hudsopp/#findComment-2774080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.