Gå til innhold

Flere kan nå få Husbankens bostøtte!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Opptatt av saken

Klarte ikke helt å se så mye nytt her, men den konsentrasjonsevnen min er noe vaklende om dagen...

Fikk bare lyst til å si at jeg synes bostøtta burde være lik - uavhengig av ytelse, eller berde sagt rettferdig i forhold til ytelse. Minstepensjonister burde få mer bodstøtte - jeg har sett flere få alvorlige psykiske problemer som følge av å ha blitt gjort til sosialklienter. Jeg har opplevd folk si til meg at "jeg kan dessverre ikke besøke deg, for jeg har ikke penger til bussen." Dette var en som fikk utbetalt 8000 i mnd, og måtte ut med 7500 i leie. Kommunalt!!!!! Seriøst - hva tror dere det gjør med folk? Selv om de får to tusen i bostøtte. Personlig må jeg totalt sett legge av minst 2000 til utgifter som er faste, + sånt som kommer kvartalsvis og årlig. Hvis jeg da fikk åtte lapper.... Det hadde jo ikke funket! Minstepensjonister burde nesten hatt krav på dobbel bostøtte. At folk på femti år skal måtte si at "jeg har ikke råd til bussen....."

Tidsbegrenset uførestanad burde gi samme rett på antall kr i bostøtte som vanlig permanent uføretrygd. Her kan jeg bruke meg selv som eksempel: Da jeg flytta inn i kommunalbolig for halvannet år siden, sto jeg på tidsbegrenset uførestønad. Stort ble sjokket da jeg så at jeg fikk en bostøtte på hele 800-noe kroner og husleia var på 6500 (da ser jeg bort fra alt annet av faste utgifter, denne leia er selvsagt eksl. strøm). Dette var for leiligheten på 60kvm som jeg nå fortsatt bor i. Det var en eller annen dusteregel som gjorde at man plutselig hadde krav på nesten tre x så mye om man var på permanent uføretrygd! Jeg synes det er en helt uspiselig regel! Det var ett eller annet skrivebordstull at dersom man hadde mer enn noen og 50 000 i samlet husleie årlig - ja da var man rik og fikk ikke mer enn det jeg fikk da. Men jeg var nå en gang dømt. Nå er jeg uførepensjonert på varig, og da har jeg plutselig krav på stive 2 lapper, når leia er skrudd opp på litt under sju lapper.

Dette burde de gjøre noe med. Hvorfor skal samfunnet gjøre folk til sosialklienter som går på supplerende livsopphold i evigheter? Meningen med denne suppleringen er jo at man skal ha den over en kort tid - ikke at man skal leve av den. Med dagens samfunn er det flere som lever på sossen. Jeg bor sammen med en som har attføring. Fyren har jo knapt nok penger igjen etter husleia. Den er noe mindre for han, men sett i forhold til min husleie og hva jeg hadde igjen før bostøtta ble skrudd opp? Han har ikke råd til stort mer enn det man må sette av til en del ting som vi mennesker gjerne betaler for. Sossen må ta flere regninger, han må søke om ekstra penger til klær. Hadde jeg ikke vært psyk fra før - så ville jeg blitt det da. Hva med å gi han en tusing mer i bostøtte da - siden han får mindre utbetalt i måneden? Samfunnet må kanskje ut med penger, men samtidig tror jeg man ville fått en god del langt verdigere liv hos folk. Det er ille når man er så aavhengig av noen at dersom vedkommende er sykemeldt og regninger ikke blir tatt hånd om... Den jeg kjenner har ved TO anledninger fått sperret mobilabonnementet sitt fordi "saksbehandleren ikke har vært der." Dette er jo en feilpraksis ved stedet, men det skal ikke være sånn. Dette er en som har psykiske problemer og kan få et akutt behov for telefonen sin!!!

Jeg sier bare... Hadde jeg ikke vært psyk, hadde jeg blitt det om jeg f.eks. gikk på attføring. Jeg tør ikke en gang tenke på å gå på det nå jeg! En ting er at jeg har flere grunner til å gå på uførepensjon.... Men om jeg skulle bli i stand til noe.... Jeg hadde tenkt meg godt om, for slik jeg ser min situasjon nå - så har jeg ikke råd til å gå på attføringspenger om jeg ikke fant en jobb jeg kunne tjene "lite nok" til at det ikke gikk utover det jeg fikk utbet. Noe av det siste jeg vil bli er sosialklient som følge av at samfunnet er fullt av skrivebordsregler som medfører devaluering av folks menneskeverd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...