Gå til innhold

PCO/habituelt aborterende og Metformin

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 40 år

Spørsmål om bruk av Metformin Jeg ble av min tidligere IVF-lege satt på 2 x 500 mg Metformin i november 2007, og har stått på denne dosen siden. Hensikten var å bli gravid og unngå spontanabort. Jeg oppfattet det slik at jeg skulle stå på metformin til vi er ferdige med «barneprosjektet», uavhengig av befruktningsmetode, men er usikker på om det er riktig oppfattet. Sykehuset mener jeg har en lett grad av PCO (særlig på høyre side), mens min faste gynekolog er mindre sikker på diagnosen. Det er ikke blitt tatt blodprøver for å sjekke insulinresistens, men jeg har uregelmessige menstruasjoner, noe problermer med acne og uønsket hårvekst, mellomblødninger og antatt sjeldne eggløsninger. Når jeg har eggløsning, kommer den velding sent i syklusen, ca. dag 20-22. Jeg er ikke overvektig. Jeg har hatt 3 SA og 1 MA før jeg begynte med Metformin og 1 MA nå nylig – jeg har ingen barn. Jeg har fått vanlig utredning for habituell abort, uten at det er funnet noe spesielt. Alle graviditetene har skjedd spontant, de tre IVF-forsøkene var negative. Vi har nå bestemt oss for å prøve eggdonasjon, da jeg snart fyller 41 år. Det kan jo også ta noen år å ev. lykkes med dette. Akupunktøren min, som er spesialist på infertilitet, sier jeg har lave nyrepulser, hvilket en lege som også er akupuntør har bekreftet. Spørsmål: 1 Hva risikerer jeg av helsemessige bivirkninger ved å stå på Metformin i flere år? 2 Er det større risiko å ta Metformin over lang tid dersom jeg ikke har insulinresistens? 3 Kan jeg ta blodprøver for å finne ut om jeg bør stå på M, mens jeg fremdeles tar medikamentet? 4 Hvilke blodprøver er det jeg ev. skal be om? 5 Kan jeg gå av og på denne medisinen slik at jeg kun bruker den når jeg er «i forsøk»? 6 Er det ev. sunnere for meg å gå ned til halv dose? 7 Jeg antar at i eggdonasjonsforsøk skal M ev. bare forhindre spontanabort? 8 Hva vil du råde meg til i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330570-pcohabituelt-aborterende-og-metformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1 Hva risikerer jeg av helsemessige bivirkninger ved å stå på Metformin i flere år?

Det finnes ingen opplysninger om effekt av Metformin gitt til ’friske’ personer over flere år, da det ikke er studert.

2 Er det større risiko å ta Metformin over lang tid dersom jeg ikke har insulinresistens?

Teoretisk sett skulle det være mindre risiko (frisk person), men spørsmålet kan ikke besvares da man ikke gir medisiner til ’friske personer’

3 Kan jeg ta blodprøver for å finne ut om jeg bør stå på M, mens jeg fremdeles tar medikamentet?

Det har ingen hensikt, men du burde ha en skikkelig utredning for om du har PCOS og om du har insulinresistens.

4 Hvilke blodprøver er det jeg ev. skal be om?

Det finnes ulike metoder for å påvise insulin-resistens, en prøve er C-peptid målt i blodprøve.

5 Kan jeg gå av og på denne medisinen slik at jeg kun bruker den når jeg er «i forsøk»?

Ja, det kan du

6 Er det ev. sunnere for meg å gå ned til halv dose?

Hvis du ikke har bivirkninger, er det vel ikke grunn til å redusere dosen.

7 Jeg antar at i eggdonasjonsforsøk skal M ev. bare forhindre spontanabort?

Foreløpig ja med bruk i 12 uker av svnagerskapet, men studier er på gang for å se om det hindrer ulike senere svangerskapskomplikasjoner.

8 Hva vil du råde meg til i denne situasjonen?

Jeg har snakket med kollega som er ekspert på området og hun sier at det ikke er hindrer for å bruke det til du er evt 12 uker inne i en graviditet. Du bør ta 2000mg daglig og ta dobbel dose av folat, dvs 800 mikrogram daglig i god tid før du evt blir gravid. Om et halvt års tid vet vi nok mer om det anbefales brukt i hele svangerskapet eller bra i de første måneder.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...