Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på ultralyd i dag hvor det ble oppdaget en hvit flekk på hjertet til fosteret. Alt annet var helt normalt. Ifølge hun som undersøkte behøvde ikke dette bety noe som helst. Samtidig mente hun at det kunne være en slags indikator på at noe annet var galt (kromosomfeil). Dette skapte selvfølgelig en frykt i oss at barnet skulle være sykt. Lurer på om dette er et tegn på at det kan være en skade på barnet eller om dette er helt normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33063-hvit-flekk-p%C3%A5-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan dessverre ikke hjelpe til her med noe klokt svar. De som driver med ultralyddiagnostikk er spesialutdannet og vi vanlige jordmødre har altså ikke erfaring i å tolke slike funn, som du beskriver. Jeg håper du fikk beskjed om å komme tilbake til videre kontroll, eller ble henvist videre. Hvis dere føler at dere overhodet ikke får noen videre oppfølging, synes jeg dere skal ta kontakt med vedkommende som tok ultralyd får å få en samtale for å få avklart hva som evt. kan være galt.

Lykke til.

Hei!

Jeg har ei datter som nå er straks 1 år.

Da jeg var på ultralyd med henne ble det konstatert en hvit flekk på hjertet.

Ekkorik struktur het det vist.

Vi ble også veldig spent og engstlig selv om de ikke kunne si om det var noe galt eller ikke.

Vi fikk en ny ultralyd 14 dager etter denne, slik at en spesialist kunne se på det.

Vi fikk da veldig fin forklaring på hva det kunne være.

Men for å være helt ærlig så husker jeg ikke så mye av hva hun den gang sa. Men hun målte ekstra mye på fosteret og vi fikk beskjed om at alt så bra ut.

De sa det ikke var mange som hadde dette, men de oppdaget flere og flere med det, kanskje fordi de nå er mere obs på det.

I dag er hun altså snart 1 år og en kjekk og fin jente,som altså ikke har tatt skade av den hvite flekken.

Det har aldri vært snakk om den fra legehold i ettertid heller.

Vi er i veldig mye kontakt med helsepersonell, da hun er ekstremt prematur. Så hadde den betydd noe hadde de vel vært interessert i den i ettertid også, tenker jeg.

Kos deg med graviditeten, det går nok sikkert bra skal du se.

Lykke til da:-)

Hei. Jeg er i 33 uke, jeg fikk også konstatert en hvit flekk på hjertet. Fikk en hjertespesialist til å se på dette 14 dager etter den første ultralyden, alt så bra ut.

De tror denne flekken er en mineralisering i litt av vevet i hjerteklaffen slik at den vises ved ultralyd. Hvorfor noen har dette vet de ikke. Det de vet er at ca 30 prosent av den asiatiske befolkningen har dette. Her i Trøndelag hvor jeg bor er det ca 8 prosent som har denne hvite prikken.

Nå har de forsket en del på dette og ikke funnet noe som er galt, så snart regner de med at de sansynligvis ikke kommer til å kommentere denne flekken når de ser den.

Husk at apparatene de bruker til ultralyd blir bedre og bedre. Stadig nye ting dukker opp på skjermen, kanskje har de alltid vært der. Men når det dukker opp noe nytt prøver de å finne ut av hva dette er. Ikke bekymre deg over dette, alt er normalt :-)

Lykke til videre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...