Gå til innhold

Mens vi snakker om navn..

Gjest morisommer

Anbefalte innlegg

Gjest morisommer

.. hva syns dere om navnet Cedric? Kjempefint syns jeg!

Men er vel kanskje mange som kaller sine små poder for det om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

12

• Lotte :o)

12

• Colette

9

• Luska

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest morisommer

Ja, dillete da. Men så liker jeg generelt ikke C-navn. :o)

Merkelig holdning..INGEN navn på C? Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig holdning..INGEN navn på C? Hvorfor ikke?

Vet ikke helt, synes bare det er dillete. Noen navn skrives jo kun i C-form, som Cedric og Cecilie, men f.eks. Kristian, Kristoffer, Kristin/e/a er mye finere med K enn med C synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morisommer

Vet ikke helt, synes bare det er dillete. Noen navn skrives jo kun i C-form, som Cedric og Cecilie, men f.eks. Kristian, Kristoffer, Kristin/e/a er mye finere med K enn med C synes jeg.

Syns helt omvendt jeg da.

Generelt er ikke glad i typisk norske navn, det verste er norrøne navn a la Storm, Loke, Ylva osv.

Syns det er viktig å gi barna internasjonale navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Generelt er ikke glad i typisk norske navn, det verste er norrøne navn a la Storm, Loke, Ylva osv.

Mine barn har navn som lett kan uttales av engelsktalende, men det betyr ikke at jeg ikke liker norske navn :)

Hvorfor er det viktig at navn er internasjonale? Navn kan være med på å gi et menneske særpreg og det er moro at folk har ulike navn når de kommer fra ulike land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Her er det ikke vanlig, i hvert fall. I mine ører klinger det engelsk overklasse og "stiff overlipp", etter Lille Lord Fountelroy. Dessuten krever navnet mye av etternavnet. Cedric Johansen.... Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Der har jeg motsatt synspunkt. Jeg syns det er viktig å ta vare på det norske, også navn. Men jeg styrer unna Æ, Ø, Å av praktiske grunner.

Hvorfor skal barn ha internasjonale navn, med mindre de har foreldre fra ulike nasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morisommer

Her er det ikke vanlig, i hvert fall. I mine ører klinger det engelsk overklasse og "stiff overlipp", etter Lille Lord Fountelroy. Dessuten krever navnet mye av etternavnet. Cedric Johansen.... Nei!

Vi har et etternavn som kun vi heter i Norge, og det er heller ikke norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bikku

Vi har et etternavn som kun vi heter i Norge, og det er heller ikke norsk.

Da stiller saken seg alltid anderledes. Et navn er en helhet, som skal passe i kombinasjon med etternavn, kanskje med øvrige navn i familien osv. Men først og fremst til den som bærer det.

Derfor er det vanskelig å si "hva syns du om navnet Simen"? Hva hvis ungen blir hetende "Simen Bank" og bor i et engelsktalende område? Da blir det vel noe sånt som "sædbank" i betydning, og ikke engang språklig korrekt. Så derfor: Navn må alltid ses i en kontekst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Der har jeg motsatt synspunkt. Jeg syns det er viktig å ta vare på det norske, også navn. Men jeg styrer unna Æ, Ø, Å av praktiske grunner.

Hvorfor skal barn ha internasjonale navn, med mindre de har foreldre fra ulike nasjoner?

Jeg ser litt poeng med det. Selv har jeg et navn som knapt nok kan uttales av andre enn nordmenn, selv om det er et relativt ordinært, norsk navn. Ikke engang svenskene takler det. Og når jeg da arbeider i en internasjonal kontekst og er mye ute og reiser, så ser jeg at det blir mye forvirring omkring navnet. Både at det ikke signaliserer kjønnsmessig tilhørighet (står ofte som Mr. på deltakerlister...) og fordi det ikke kan uttales rett og jeg ofte må mases på fordi jeg ikke forstår de henvender seg til meg.

Når det er sagt, så er det viktig å ta vare på gode, gamle navn. Det å forklare bakgrunnen for eget navn, det å utfordre folk med andre språk til å uttale "rare navn", og det å selv anstrenge seg for å uttale andres navn riktig har vi bare godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller saken seg alltid anderledes. Et navn er en helhet, som skal passe i kombinasjon med etternavn, kanskje med øvrige navn i familien osv. Men først og fremst til den som bærer det.

Derfor er det vanskelig å si "hva syns du om navnet Simen"? Hva hvis ungen blir hetende "Simen Bank" og bor i et engelsktalende område? Da blir det vel noe sånt som "sædbank" i betydning, og ikke engang språklig korrekt. Så derfor: Navn må alltid ses i en kontekst ;)

ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...