Gå til innhold

Standpunktkarakter


Gjest sahoda

Anbefalte innlegg

Gjest sahoda

Litt tanker rundt dette fra dere er hva jeg trenger nå. Og kanskje det sitter noen lærere her og leser også. Vi vurderer altså å klage på en standpunktkarakter, men vil gjerne vite om det er noe grunnlag for å gjøre det og vil derfor gjerne vite på hvilket grunnlag en karakter settes.

I dette tilfellet handler det om en engelskkarakter som blir stående, da dette er siste året vår ungdom har engelsk på videregående. Karakterer til jul var 4 i både skriftlig og muntlig. Alle prøver dette halvår har gitt karakteren 4, pluss et prosjektarbeid som ga 4+. Så skriftlig eksamen 3+ og avsluttende karakter settes til 3 i skriftlig og 4 i muntlig. Hvor mye skal en eksamenskarakter telle i forhold til arbeid lagt ned og prøvesvar i løpet av siste halvår? Hva tas med i betraktning når denne karakteren settes? Er det noen grunn for å klage på denne karakteren i skriftlig og evnt på hvilke grunner kan man da oppgi for klagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ulvinnen

Var det skriftlig eksamen eller prøveeksamen som ga 3+?

Prøveeksamen skal telle med på standpunkt (og teller ganske mye), men ikke skriftlig eksamen som står for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sahoda

Var det skriftlig eksamen eller prøveeksamen som ga 3+?

Prøveeksamen skal telle med på standpunkt (og teller ganske mye), men ikke skriftlig eksamen som står for seg selv.

Skrivefeil der ja :) Prøvetentamen 3 + og den skal da gjelde ved standpunkt. Eksamenskarakteren er ennå ikke satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Skrivefeil der ja :) Prøvetentamen 3 + og den skal da gjelde ved standpunkt. Eksamenskarakteren er ennå ikke satt.

Tentamen teller en god del, det er nok den som har trekt ned karakteren. Dere kan prøve å klage, og hevde at prosjektoppgaven må telle like mye som tentamen. Men det er ikke sikkert dere får gjennomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærermor

"I dette tilfellet handler det om en engelskkarakter som blir stående, da dette er siste året vår ungdom har engelsk på videregående. Karakterer til jul var 4 i både skriftlig og muntlig. Alle prøver dette halvår har gitt karakteren 4, pluss et prosjektarbeid som ga 4+. "

Nå er jeg riktignok ikke lærer i engelsk men norsk, men prinsippet er det samme. Som standpunkt er det karakteren gjennom hele året som er gjeldende. Med fire til jul og fire på alle prøver er det helt naturlig at dette skal gi 4 i st.punkt.

"Så skriftlig eksamen 3+ og avsluttende karakter settes til 3 i skriftlig og 4 i muntlig. Hvor mye skal en eksamenskarakter telle i forhold til arbeid lagt ned og prøvesvar i løpet av siste halvår?"

Ingenting. Eksamenskarakteren teller IKKE på standpunkt, det er en helt egen karakter som kommer i tillegg på vitnemålet.

Hva tas med i betraktning når denne karakteren settes? Er det noen grunn for å klage på denne karakteren i skriftlig og evnt på hvilke grunner kan man da oppgi for klagen ?

Jeg ville absolutt klaget på denne karakteren. Det erjo en mulighet for at det foreligger en tastefeil. Begrunnelsen for klagrn må jo være karakteren til jul og karakterene han har oppnådd gjernnom terminen. Dety hadde jo vært ekstra fint om dere kunne dokumentert dette gjennom utskrift av skolens protokoll, eller kopi av prøvesbesvarelsene.

Selv fikk jeg forandret en kroppsøvingskarakter for min sønn for et par år siden, bare ved et brev til skolen, og begrunnelse for klagen.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lærermor

Rettelse: Tentamen ga 3+. Skriftlig eksamenskarakter er ennå ikke satt.

Da stiller jo saken seg litt annerledes, men likevel hadde jeg prøvd en klage. En prøveeksamen/tentamen skal måle den kompetanse eleven har opparbeidet seg gjennom året. Men prøver og oppgaver tidligere i år er jo også en test på den kompetansen eleven har oppnådd. Som lærer vurderer jeg aldri kun en karakter til standpunkt, jeg har minst tre, helst flere. Og om klagen ikke blir tatt til følge så har dere iallefall forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sahoda

Tentamen teller en god del, det er nok den som har trekt ned karakteren. Dere kan prøve å klage, og hevde at prosjektoppgaven må telle like mye som tentamen. Men det er ikke sikkert dere får gjennomslag.

Ok, takk for svar :) Vi sender nok en klage basert på 4'erne skriftlig og muntlig til jul og 4'ere på prøver gjennom vårsemesteretmog 4+ på prosjektet. Den føles ikke riktig at tentamen skal alene trekke ned for arbeidet som er lagt ned gjennom hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sahoda

Da stiller jo saken seg litt annerledes, men likevel hadde jeg prøvd en klage. En prøveeksamen/tentamen skal måle den kompetanse eleven har opparbeidet seg gjennom året. Men prøver og oppgaver tidligere i år er jo også en test på den kompetansen eleven har oppnådd. Som lærer vurderer jeg aldri kun en karakter til standpunkt, jeg har minst tre, helst flere. Og om klagen ikke blir tatt til følge så har dere iallefall forsøkt.

Takk for svar. Vi prøver oss på en klage, som du sier basert på 4'ere til jul og 4'ere på prøver gjennom våren og prosjektarbeidet. Det som er litt synd er at de har hatt så litt prøver, faktisk bare 2 i tillegg til prosjektet. Så det er litt lite å vise til. Derfor trekker selvsagt tentamen ned her, men allikevel bør den ikke telle alene for standpunkt. Takk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Ok, takk for svar :) Vi sender nok en klage basert på 4'erne skriftlig og muntlig til jul og 4'ere på prøver gjennom vårsemesteretmog 4+ på prosjektet. Den føles ikke riktig at tentamen skal alene trekke ned for arbeidet som er lagt ned gjennom hele året.

Lykke til! Det skader ikke å prøve. Dere vil uansett ikke risikere at karakteren blir satt enda lavere, så dere har ikke noe å tape på å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sahoda

Lykke til! Det skader ikke å prøve. Dere vil uansett ikke risikere at karakteren blir satt enda lavere, så dere har ikke noe å tape på å forsøke.

Takk :) Ja, vi prøver. Som du er inne på har vi ingenting å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Vi var i en lignende situasjon med mattekarakteren til min sønn, men vi oppdaget det før han fikk vitnemålet. Karakterene ble lagt ut på fronter i god tid før vitnemålsutdelinga.Jeg tok kontakt med hans lærer. Hun gikk gjennom papirene og sa seg helt enig i at karakteren var feil, noe forresten også eksamen viste godt. Det ble rettet opp i.

Lærerene kan gjøre feil så mange elever som de har, så jeg ville absolutt forsøkt å klage. Ingenting å tape på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Diskuterte det litt med kjæresten min i går, han er lærer. Det er jo umulig å vite hvilke kriterier læreren til sønnen/datra di har lagt til grunn. Det som antagelig trekker ned, er at sluttresultatet ikke står i stil med det som er prestert resten av året, slik at læringskurven blir "feil vei". Kan jo hende læreren har tenkt slik. En heldagsprøve teller jo relativt mye.

Men dere taper jo ingenting på å klage, så det kan være verd forsøket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Diskuterte det litt med kjæresten min i går, han er lærer. Det er jo umulig å vite hvilke kriterier læreren til sønnen/datra di har lagt til grunn. Det som antagelig trekker ned, er at sluttresultatet ikke står i stil med det som er prestert resten av året, slik at læringskurven blir "feil vei". Kan jo hende læreren har tenkt slik. En heldagsprøve teller jo relativt mye.

Men dere taper jo ingenting på å klage, så det kan være verd forsøket. :)

''Det er jo umulig å vite hvilke kriterier læreren til sønnen/datra di har lagt til grunn.''

Nja, helt umulig skal det ikke være. Med K07 skal jo vurderingskriteriene være både målbare og tydelige - og elevene skal informeres om dem.

En helt annen ting er selvfølgelig at ikke alle lærere ønsker eller makter å oppfylle akkurat dette, og heller vurderer på "gamlemåten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Det er jo umulig å vite hvilke kriterier læreren til sønnen/datra di har lagt til grunn.''

Nja, helt umulig skal det ikke være. Med K07 skal jo vurderingskriteriene være både målbare og tydelige - og elevene skal informeres om dem.

En helt annen ting er selvfølgelig at ikke alle lærere ønsker eller makter å oppfylle akkurat dette, og heller vurderer på "gamlemåten".

''Nja, helt umulig skal det ikke være. Med K07 skal jo vurderingskriteriene være både målbare og tydelige - og elevene skal informeres om dem.''

Selvfølgelig - kompetansemålene ligger jo i læreplanen helt tydelig, og elevene skal vurderes ut fra disse. Likevel mener jeg det er vanskelig å vite for "mannen i gata" hvordan vurderingskriteriene er, og spesielt hva som skiller en 4'er fra en 3'er. Det er jo opp til hver enkelt skole og lærer hvordan de velger å legge opp pensumet, f.eks.

Jeg har akkurat lest læreplanteori til eksamen, og i bøkene står det presisert gang på gang hvor viktig det er at elevene er klar over vurderingskriteriene, og hva som ligger til grunn når læreren skal vurdere dem, samt at det gjennom året bør være samsvar mellom vurdering og arbeidsmetoder som benyttes.

Men jeg hører stadig historier fra forskjellige hold som viser at det spriker mellom teori og praksis på akkurat dette området. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Nja, helt umulig skal det ikke være. Med K07 skal jo vurderingskriteriene være både målbare og tydelige - og elevene skal informeres om dem.''

Selvfølgelig - kompetansemålene ligger jo i læreplanen helt tydelig, og elevene skal vurderes ut fra disse. Likevel mener jeg det er vanskelig å vite for "mannen i gata" hvordan vurderingskriteriene er, og spesielt hva som skiller en 4'er fra en 3'er. Det er jo opp til hver enkelt skole og lærer hvordan de velger å legge opp pensumet, f.eks.

Jeg har akkurat lest læreplanteori til eksamen, og i bøkene står det presisert gang på gang hvor viktig det er at elevene er klar over vurderingskriteriene, og hva som ligger til grunn når læreren skal vurdere dem, samt at det gjennom året bør være samsvar mellom vurdering og arbeidsmetoder som benyttes.

Men jeg hører stadig historier fra forskjellige hold som viser at det spriker mellom teori og praksis på akkurat dette området. ;)

Det er helt klart store sprik mellom teori og praksis der, ja - og det er dessuten klart at enkelte fag er mer oversiktlige enn andre når det gjelder lettfattelige og lettfølgelige vurderingskriterier.

I tilfellet over her virker det unektelig litt ullent vurdert, såfremt denne eleven faktisk har gitt foreldrene all korrekt informasjon om vurderingene gjennom året - erfaringsmessig er det ikke alltid sånn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det er helt klart store sprik mellom teori og praksis der, ja - og det er dessuten klart at enkelte fag er mer oversiktlige enn andre når det gjelder lettfattelige og lettfølgelige vurderingskriterier.

I tilfellet over her virker det unektelig litt ullent vurdert, såfremt denne eleven faktisk har gitt foreldrene all korrekt informasjon om vurderingene gjennom året - erfaringsmessig er det ikke alltid sånn. ;)

'' tilfellet over her virker det unektelig litt ullent vurdert, såfremt denne eleven faktisk har gitt foreldrene all korrekt informasjon om vurderingene gjennom året - erfaringsmessig er det ikke alltid sånn. ;)

''

Det er et godt poeng. ;)

I dette tilfellet tenkte jeg også at det kunne hende prosjektarbeidet telte mest muntlig (vanskelig å si, siden man ikke veit hva slags prosjekt det var, men det er ofte man har en større muntlig fremføring i forbindelse med et slikt), og at eleven ikke har klart å overbevise på heldagsprøven, siden h*n endte opp med 3+. Dermed er det ikke sikkert det er så gæærnt vurdert av læreren likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Ja, vi prøver. Som du er inne på har vi ingenting å tape på det.

Husk å hold deg innenfor klagefristen..

Det kan også være gjort en "formell feil" som blir rettet opp med en gang og du slipper den lange klageprosessen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag i vei! Det er intet å tape.

Da jeg gikk på skolen (det begynner å bli noen år siden) var det sånn at alle lærerne møttes til et karaktermøte før standpunktkarakterene ble satt. Hvis man lå og vippet i noen fag, ble man gjerne vippet opp i det ene og ned i det andre. Kan det ha skjedd her? Uansett synes jeg det høres litt rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...