Gå til innhold

er det mange selvmord som skjer spontant?

Anbefalte innlegg

Gjest selvmord og spontanitet

Søstera til en bekjent av meg tok livet av seg etter å ha strøket på en avgjørende eksamen. Så langt noen kan se så var hun ikke suicidial, men slet en del med angst (prestasjonsangst).

For hennes behandler og hele hennes omgangskrets så kom det som en stor bombe at hun hadde tatt livet av seg. Det rare var at hun like før selvmordet hadde vært og handlet mat. Trenger man å handle mat hvis man skal ta livet av seg etterpå?

Nå kan jo denne jenta være en stor skuespiller, det får vi jo aldri svar på. Kan hende hun hadde planlagt dette også.

Er det også mulig at hun kan ha blitt overmannet av så sterke følelser av å mislykkes at hennes eneste tanke var å kaste seg ut av blokka hun bodde i? og at denne følelsen bare kan oppstå en dag?

Hva tenker NHD om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330715-er-det-mange-selvmord-som-skjer-spontant/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En etterlatt

Min mann tok livet sitt tilsynelatende plutselig. Det kom som en total overraskelse for alle.

Han oppførte seg helt normalt hjemme og på jobb - helt til han tok sitt liv. Fylte tanken på bilen samme morgen.

Så det går an at slikt skjer selvom alt virker normalt. Det skjedde helt uventet for oss rundt ham, men i etterkant kan en se at alt var nøye planlagt fra hans side...

Nils Håvard Dahl, psykiater

OBS. Jeg har ikke statistikken på dette nå, så det følgende er kun min erfaring.

Vi har ca 10 selvmord per år i "mitt" område. Jeg hører kanskje om et slikt selvmord i året. Jeg tror dette er et område vi vet svæt lite om. Det er selvsagt også særdeles vanskelig å få forsket på det.

Gjest høstvintervår

Jeg er en av dem som går rundt med en konstant semi-sucidalitet selv om jeg lever ganske normalt mht. sosialt liv og jobb. Dvs at jeg selv på gode dager ønsker at jeg ikke eksisterte. Normalt er "dødsangsten" større enn livsangsten slik at jeg ikke har mot/vilje nok til å gjøre alvor av det. Når man blir overveldet av sterke følelser kan nok dette styrkeforholdet endres og et selvmord i en slik situasjon ville dermed virket overraskende for omverdenen til tross for at det er noe man lenge har tenkt på.

Det finnes sikkert 100% spontane selvmord også, men jeg tror det finnes flere som meg der ute.

Mennesket har et ekstremt sterkt overlevelsesinstinkt som slår inn selv når man intellektuelt sett har et sterkt dødsønske. Heldigvis. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...