Gå til innhold

Er dette en sf eller et spiseproblem?

Anbefalte innlegg

Gjest bipjente28

Jeg er en tjueåtte år gammel kvinne. Helt fra jeg var liten så har jeg vært veldig sensitiv ovenfor lukt,lyd og smaksinntrykk. Jeg klarte ikke å spise mat som var for søt, for salt, for surt for bittert etc. Juice og saft klarte jeg aldri å drikke uten å tynne den ut med vann.

Jeg opplever at jeg har et lite variert kosthold fordi jeg stadig føler averasjon mot visse matvarer, mens jeg omtrent spiser andre matvarer til alle andre måltider. En måned spiser jeg bare pasta, mens jeg føler averasjon mot fisk og blir kvalm bare jeg ser den i hyllene. Neste måned kan det være omvendt, da er det feks bare kylling jeg vil ha. Samme med pålegg. Jeg klarer ikke å variere, jeg vil bare spise det ene til jeg får avsmak av det.

Jeg er vant til at det er sånn, men får stadig bemerkninger pga matvanene mine, noe jeg synes er sårende til tider selv om jeg forstår at folk kan stusse litt.. Jeg synes det er litt flaut å vise kollegaer at jeg nesten bare spiser kanelboller på jobb for tiden. Noe annet klarer jeg ikke å få i meg. Romkameratene mine er vant til at jeg bare spiser pasta til middag.

Til tider har jeg hatt en del vitaminmangel, og må ta tilskudd. Jeg lurer på hva denne avskyen mot visse matvarer kommer av. Forrige gang jeg stekte noe kylling ble jeg så veldig kvalm av lukta og måtte bare kaste kyllingen. Mange ganger går jeg til sengs uten kveldsmat fordi jeg ikke finner noe jeg klarer å spise.

Må legge til at jeg for noen år siden ble operert i tarmen etter en misdannelse som hadde vært der i flere år. I den perioden hvor jeg ikke ble diagnostisert så besto min kost nesten utelukkende av riskjeks og pannekaker med boghvetemel og ris, samt noen få andre matvarer. I de årene med den dietten som jeg fikk på en naturlegeklinikk så spiste jeg bare de få matvarene og glemte nesten hvordan ”normal” mat smakte. Å introdusere normal mat igjen har vært en lang prosess. Jeg er normalvektig, er innenfor normal BMI, er ikke opptatt av å bli tynn, men vil samtidig ikke bli tykk. Jeg synes jeg har en normal vekt slik den er nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330727-er-dette-en-sf-eller-et-spiseproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er ikke en sf i psykiatrisk forstand - dvs etter diagnosekriteriene.

Hva det er, diagnose, kan jeg dessverre ikke si. Jeg har hørt om slike tilstander, men aldri lest at det er en diagnose/sykdom.

Gjest bipjente28

Jeg er også slik :-) En måned eller to med pasta, to-tre måneder med fiskepinner... Kun nudler, mais og yoghurt på jobb :-) Så lenge du ikke blir undervektig og syk er det vel ikke så mye å bry seg om .

men har du det også sånn at du føler avsky mot visse matvarer i perioder? at du kan bli uvel bare du ser en kethupflaske? eller blir uvel av lukten av fisk? Jeg synes det blir problematisk i de periodene jeg ikke får i meg mat fordi jeg ikke finner noe å spise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...