Gå til innhold

Jordmor-jeg er SÅ bekymret!

Anbefalte innlegg

Gjest angrer nå

Hei! Jeg er ei jente på 25 år som i dag er akkurat 18 + 0!! Skal på UL på mandag, og gleder meg veldig, samtidig som at jeg gruer meg, fordi jeg er redd noe kan være galt...

Har hatt en blødning i uke 6, rødt, ferskt blod. Det var kun en gang kraftig, men blødde rosa i ei uke. Legen fant ikke ut hvorfor eller hvor blodet kom fra. Er det større sjangs for at jeg får et "skadet" barn? Drakk også masse alkohol, 4 fester før jeg fant ut at jeg var gravid!! Huff..

Og her kommer det jeg tenker masse på, og angrer. I uke 12 vasket jeg kjøkken med salmiakk, MEGET sterk, + at vi hadde tett avløp, og jeg brukte plumbo. Var vel noen sekunder i plumbolukta for jeg rakk ikke å smette ut. Men 5 minutter i salmiakklukta, minst... Er det mulig jeg har skadet baby'n min med dette? Er så bekymret, så jeg håper inderlig du kan/vil svare meg!!

På forhånd tusen takk, og tusen takk for et flott forum!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33074-jordmor-jeg-er-s%C3%A5-bekymret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror du kan være ganske trygg på at du ikke har utsatt barnet ditt for noen fare, hverken ved å være i salmiakk eller plumbo- lukt. At du drakk alkohol tidlig i svangerskapet, er faktisk noe de fleste gravide angrer på. Den lille blødningen du hadde, er faktisk ganske normalt å ha. Noen ganger er dette starten på en abort, mens andre ganger vet man ikke helt hvor blodet kommer fra. Den kommer ihvertfall ikke fra fosteret. Du har nå sansynligvis blitt relativt stor i magen, og det er tegn på at barnet er der og vokser. Man har aldri noen garanti for at barnet er friskt eller at man ikke skal oppleve komplikasjoner senere i svangerskapet, men utifra det du forteller, tror jeg ikke du har noen større grunn til bekymring. Det å gå gravid er noe av det mest spennende vi kan gjøre, vi har liten kontroll over utfallet, og det gjør oss ekstremt sårbare. At du er engstelig, kan jeg forstå, men hadde noe av det du har gjort ( som man vanligvis anbefaler gravide å holde seg unna), vært ekstremt skadelig, så hadde du kanskje abortert allerede. Prøv nå fremover å leve normalt sunt, hold deg unna røyk og alkohol og medikamentbruk (uten i samråd med lege), så har du ditt på det rene. Hverken du eller barnet er tjent med at du skal engste deg alt for mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...