Gå til innhold

Plager urinveiene, men negative prøver

Anbefalte innlegg

SlitenOgFrustrert

Jeg har slitt med plager fra urinveiene i to år nå, med perioder hvor jeg er helt bra. Har ikke hatt utslag på urinen de siste to årene, men blir blir bra av visse antibiotika. Vært gjennom en hel rekke antibiotika, spesielt mange typer høsten 2007 (Bactrim, Selexid, Trimetoprim m.fl) Sist jeg ble dårlig var for tre uker siden, og fikk da en Ciproxinkur i 14 dager, samt en tre dagers kur Azitromax. Blærespreng ble borte etter to dager på Ciproxin, mens svien fra urinrøret ble borte etter tredje dagen med azitromax. Fikk disse medisinene fordi jeg ba om dem selv, siden de av erfaring hjalp meg i fjor da jeg var spesielt ille. Da hadde jeg like ille symptomer som nå sist, og ble mye bedre i omtrent ett år, med kun mildere tilbakefall som jeg har brukt Selexid og Azitromax mot. I fjor fikk jeg også Diclocil på grunn av egen mistanke om gule stafylokokker (etter sykehusopphold, og brystbetennelse). Hadde ekstrem kløe i underlivet -og Diclocil hjalp på dette. Har vært hos gynekolog, samt Olafiaklinikken. Kjønnsykdommer er utelukket. Nå kjenner jeg symptomene kommer gradvis tilbake igjen, og jeg gremmes over nok en tur til leger for å få det som hjelper. Hadde jeg bare hatt utslag på noen tester så jeg kunne fått vite hva som er galt. Har tatt urografi og påvist dobbeltanlegg urinledere h.s, 1 mm stor forkalkning i v. nyre. Tok cystoskopi i 2007, og blæren var helt fin, kapasitet 500 ml. Har også tatt ultralyd, uten at noe galt ble påvist. Hva kan dette være? Hadde noen få symptomer den første uken på Ciproxin-kuren, mens andre uken var helt symptomfri, helt til jeg sluttet på tablettene. Nå kommer det tilbake igjen virker det som. Skal til fastlege om en uke for å få mer hjelp til mer utredning. Regner med jeg trenger en ny tur til urolog, men er det andre ting jeg kan gjøre? Noen ide om hva dette kan være? Det er aldri blitt tatt prøver fra urinrøret -kanskje det burde vært gjort i stedet for bare å se på urinprøver?

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er vanskelig å komme med noe løsning med kun en sammenfatning av din sykehistorie ug undersøker som underlag. Det er overveiende sannsynlig at du har et eller annet forandringer i blæren, urinrøret eller urinlederne som ligger under. Gjentatte urinveisinfeksjoner forekommer i hovedsak ved slike forandringer, f. eks. blærestein, anatomiske forandringer i bære eller urinrør, forsnevringer, ufullstendig tømning av bæren eller noe lignende. Er det tatt bakteriologisk undersøkelse? Du nevner at du selv hadde mistanke om stafylokokker, men ble de påvist? Ble det tatt kontroll etter avsluttet behandling? Ble urinen undersøkt for sopp?

Men det er vanskelig å komme med nye forslag, etter som du er blitt undersøkt med rtg, cystoskopi, ultralud og alle de riktige undersøkelser. Det skjer selvfølgelig at man misser noe ved slike undersøkelser og at det kommer frem noe ved å gjenta den. Jeg har lite tro på at prøve fra urinrøret vil gi noe ekstra. Det er vanlig å gjøre det på den måten at man tar prøve fra de første dråpene, separat fra resten av urinen. Men som sagt det vil neppe forklare at du stadig får tilbakefall.

Hvis du føler at du har symptomer på begynnende infeksjon bør du kanskje ta noen antibiotika (hvis du har hjemme), istedenfor å vente en uke til du kommer til fastlegen.

SlitenOgFrustrert

Det er vanskelig å komme med noe løsning med kun en sammenfatning av din sykehistorie ug undersøker som underlag. Det er overveiende sannsynlig at du har et eller annet forandringer i blæren, urinrøret eller urinlederne som ligger under. Gjentatte urinveisinfeksjoner forekommer i hovedsak ved slike forandringer, f. eks. blærestein, anatomiske forandringer i bære eller urinrør, forsnevringer, ufullstendig tømning av bæren eller noe lignende. Er det tatt bakteriologisk undersøkelse? Du nevner at du selv hadde mistanke om stafylokokker, men ble de påvist? Ble det tatt kontroll etter avsluttet behandling? Ble urinen undersøkt for sopp?

Men det er vanskelig å komme med nye forslag, etter som du er blitt undersøkt med rtg, cystoskopi, ultralud og alle de riktige undersøkelser. Det skjer selvfølgelig at man misser noe ved slike undersøkelser og at det kommer frem noe ved å gjenta den. Jeg har lite tro på at prøve fra urinrøret vil gi noe ekstra. Det er vanlig å gjøre det på den måten at man tar prøve fra de første dråpene, separat fra resten av urinen. Men som sagt det vil neppe forklare at du stadig får tilbakefall.

Hvis du føler at du har symptomer på begynnende infeksjon bør du kanskje ta noen antibiotika (hvis du har hjemme), istedenfor å vente en uke til du kommer til fastlegen.

Takk for rask tilbakemelding. Det ble ikke tatt noen prøver i forkant av Diclocil kuren, men jeg fikk resept likevel på grunn av mistanken -og all kløe/svie forsvant en lang periode. Hadde rett før jeg fikk Diclocil fått diagnosen vestibulitt, men syns det er rart at det kan være vestibulitt når jeg responderer så bra på antibiotika. Det beste hadde kanskje vært å få en langtidskur med antibiotika som f.eks Ciproxin? Siden den hjalp så bra? Men jeg må kanskje til urolog for å få det? Føler jeg ofte må krangle meg til resepter på antibiotika, siden urinprøvene er ok. Og det gjør tilstanden så utrolig mye mer smertefull rent psykisk, for jeg gruer meg til neste gang jeg får symptomene og må forklare alt på nytt og argumentere for at antibiotikaen hjelper til tross for negative prøver. Leser fra notatet til urologen at h. nyre er noe større 12 cm lengde mot 10,4 v.s. Usikkert om det er to separate innmunninger evt en innmunning ekstravesicalt. Fra cystoskopi: Litt trang i urethra til tross for scop 17. 100 ml klar resturin i blæren etter nylig rømning. Har ikke undersøkt urinen for sopp, men skal be de om å gjøre det. Har dessverre ikke mer antibiotika her hjemme nå, så hvis symptomene forverres må jeg bestille hastetime. Er det urolog man helst bør henvises til for disse plagene? Eller kan man få henvisning til spesialist i mikrobiologi?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...