marimy Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Da jeg fødte sist for litt over to år siden, hadde ikke hodet festet seg da fødselen startet. Vannet gikk heller ikke før laaangt ut i fødselen, og det hele tok tid! Jeg er nå litt redd for at min neste fødsel (oktober) skal bli like langvarig, og lurer på om det har med størrelsen på bekkenet å gjøre? Jeg er ganske brei over hoftene, og lurer på om dette er årsaken til at hodet ikke hadde festet seg? Kan jeg i så fall vente meg noe lignende igjen? Er det et poeng å be om at de tar vannet? Går "ting" raskere da? ps. Jeg født på terminen. Takker og bukker for svar:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33076-festet-hode-stort-bekken-langvarig-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 10. august 2001 Del Skrevet 10. august 2001 Nå er ikke jeg jordmor, men svarer likevel mens du venter på svar fra jordmor. :-) Hodet har ikke festet seg før i selve fødselen hos meg ved mine fødsler, og jeg har i hvertfall stort nok bekken til at jeg kunne føde vanlig da eldstemann lå i seteleie noen dager før fødselen. Heldigvis snudde han seg igjen i løpet av de siste dagene, noe som også tyder på stort bekken. Vannet går heller aldri før akkurat like før babyen kommer ut. Men altså til tross for stort bekken, hode som ikke fester seg og veldig sein vannavgang føder jeg kjapt, så dette ser ikke ut til å ha noen sammenheng i seg selv. Førstemann tok normale 8-10 timer fra aller første ri, men jeg har seinere vært nede i 70 min fra første ri til babyen var ute og da var heller ikke hodet festet på forhånd. Det er jo slett ikke sikkert at neste fødsel tar så lang tid som nr. 1. Det er jo veldig vanlig at det er første fødsel som er den lengste, spesielt hvis den er _lang_. Ingen regel uten unntak så klart, men det er langt vanligere at fødsel nr. 2 er kortere enn nr. 1 enn motsatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33076-festet-hode-stort-bekken-langvarig-f%C3%B8dsel/#findComment-128931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 12. august 2001 Del Skrevet 12. august 2001 Det er ganske vanlig at man har et langtrukkent fødselsforløp første gang man føder, men de aller fleste opplever at det går lettere neste gang. At du har brede hofter, behøver ikke bety noen ting, men det kan innebære at dine indre mål er såpass vide at det er årsaken til at hodet var bevegelig helt til vannet gikk. Når det gjelder spørsmålet om å ta vannet, så gjør man nesten aldri det før hodet har festet seg. Det kan innebære en risiko for at navlesnoren kommer foran hodet ned i fødselskanalen. Når vannet har gått, er det vanlig at fødselen går litt raskere, men dette bør gå spontant, eller at man hjelper til litt senere i forløpet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33076-festet-hode-stort-bekken-langvarig-f%C3%B8dsel/#findComment-129217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.