Gå til innhold

Splittet personlighet?

Anbefalte innlegg

Snille og omsorgsfulle familiemenn som lever et hemmelig liv som går på å utnytte svakerestilte, kan de sies å ha en splittet personlighet?

Med snill og omsorgsfull mener jeg også: Til stede for familien, stabil og hengiven. Elsker sin kone. Aldri aggressiv på hjemmebane, heller i overkant nevrotisk. Lyver tydeligvis en del. Blir unntaksvis kald og lukket om han synes det blir mye mas.

Med svakerestilte mener jeg unge jenter helt ned i 13 år og voksne kvinner som er spesielt sårbare etter store traumer som mishandling, incest eller voldtekt.

Med utnytte mener jeg gå inn for å opparbeide et tillitsforhold, "forelske seg", ha sex over et lengre tidsrom, også med 13-åringer. Lyver om sivilstatus. Lover gull og grønne skoger. Kan så snu om til å bli veldig ubehagelig mot jentene om de står i fare for å avsløre han og hans trygling ikke har ønsket effekt.

Han blir veldig skamfull når han til slutt blir tatt, og ser på seg selv som 100% fæl. Så kan han si han har lært, og skylder på en livskrise eller en depresjon.

Mannen i gata skulle tro at den høye graden av nevrotisisme på hjemmebane skulle utelukke psykopati. Stemmer dette?

Skamfølelsen de opplever når de blir avslørt for familie og venner, er den i de fleste tilfeller ubehagelig nok til å hindre gjentakelse? Har han lært?

Ligger det her kanskje til grunn en godt skjult storhetsfølelse? Hva er i såfall grunnen til at det bare er de "svake" som får se denne, og ikke familie eller venner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330760-splittet-personlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...