Gå til innhold

NHD - å "produsere" noe i timene

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et innlegg for en god stund siden skrev NHD om at en etter 8-10 behandlingstimer burde klare å snakke litt/produsere noe i timene. Og at en kan bruke "behandlingsdagbok" i de tilfellene en ikke klarer å snakke noe...

Jeg har gått i behandling i ca 1 år nå og klarer fremdeles ikke å "produsere" noe. (selv med nedskrevne ord). Det har ikke noe med behandler å gjøre, jeg er slik med alle mennesker (bortsett fra når jeg tar på meg masken og spiller frisk og fin - noe jeg stort sett gjør).

Jeg er livredd for å være til bry og for at jeg opptar plass, siden jeg ikke klarer å produsere noe. Alt jeg klarer er å si hm, nikke eller riste på hodet, og av og til si noen få setninger. Det må være forferdelig for behandler når jeg er slik... :-( Når jeg blir spurt om noe kan jeg tenke hva jeg skal svare, men jeg får det ikke til å si det høyt... og jeg faller inn i min egen verden og blir der...

Har du hatt pasienter som har hatt det slik NHD? Og blir du lei? Jeg prøver virkelig, men er redd jeg ikke prøver nok - for jeg får det ikke til... Er det bare å gi meg opp? Si at sorry, dette går ikke, og slutte å gi meg timer? Eller finnes det håp? Akkurat nå føles det som jeg har mistet alt håpet...

Mvh

Videoannonse
Annonse
Gjest balansekunstneren
Skrevet

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? kanskje det kan være en start for å få ut følelser?

Skrevet

Har du forsøkt psykomotorisk fysioterapi? kanskje det kan være en start for å få ut følelser?

Psykomotorisk fysioterapi er jeg akkurat begynt med. Er fryktelig vanskelig... men skjønner at jeg må "stå i det"...

Skrevet

Snakk med behandleren din om akkurat dette og hva du føler, og drit i om nhd mener man bør produsere noe eller hva det var etter så så lang tid.

Ett år er ikke så lenge.

upopulær hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykoterapi går ut på å utveksle tanker vha ord. Hvis en ikke greier å snakke, har det ingen hensikt med psykoterapi.

En skal absolutt ikke gi opp deg, men sannsynligvis skal en gi opp denne typen behandling i denne omgang. Du bør heller forsøke kunst og uttrykksterapi eller psykomotorisk fysioterapi.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Snakk med behandleren din om akkurat dette og hva du føler, og drit i om nhd mener man bør produsere noe eller hva det var etter så så lang tid.

Ett år er ikke så lenge.

upopulær hilsen

I prinsippet har du rett. Dette bør tas opp med terapeuten. Det er dog to forhold du bør tenke på:

1. Du ber henne snakke med terapeuten. Hun skriver selv at det er nettopp det hun ikke får til.

2. Noen har behov for en "second opinion". Jeg har åpnet for det på dette forum. Vil fortsette med det.

Gjest bar lurer, jeg...
Skrevet

Ett år er ikke så lenge.

upopulær hilsen

''Snakk med behandleren din om akkurat dette og hva du føler,''

Et veldig godt og enkelt råd til en person som formidler at det en ikke får til er å snakke?

Gjest kan også skrives
Skrevet

Et veldig godt og enkelt råd til en person som formidler at det en ikke får til er å snakke?

Forslag.

Jeg synes det er vanskelig å snakke i timene. Jeg har ting jeg kunne sagt, men det er vanskelig for meg å si dem.

Jeg er redd for at det da ikke skal være vits i at jeg går her. Men jeg trenger hjelp.

Skrevet

I prinsippet har du rett. Dette bør tas opp med terapeuten. Det er dog to forhold du bør tenke på:

1. Du ber henne snakke med terapeuten. Hun skriver selv at det er nettopp det hun ikke får til.

2. Noen har behov for en "second opinion". Jeg har åpnet for det på dette forum. Vil fortsette med det.

''1. Du ber henne snakke med terapeuten. Hun skriver selv at det er nettopp det hun ikke får til.''

Vedkommende skrev at hun fikk til å si noen få setninger. -Dette var mitt beste tips; å snakke om at man ikke får til å snakke. Og jeg syns egentlig det er et ganske godt råd. Om det passer for hun som skrev innlegget vet jeg ikke, og hvis det ikke gjør det, er det bare å overse det jeg skrev. Verre er det ikke.

''2. Noen har behov for en "second opinion". Jeg har åpnet for det på dette forum. Vil fortsette med det.''

Dette forumet har også åpent for innlegg fra vanlige folk.

Helt unødvendig å ta det jeg skrev som kritikk eller hva det var, så det kan du slappe helt av på.

Skrevet

Det var da voldsomt.

Ja, jeg syns det er et godt råd.

Skrevet

Av og til kan det være nettopp et godt råd i en slik situasjon å fokusere på ett enkelt tema, nemlig hvor vanskelig det er å få sagt noe om viktige ting. Det kan være en start på å gradvis nærme seg det som er vanskelig.

Skrevet

''1. Du ber henne snakke med terapeuten. Hun skriver selv at det er nettopp det hun ikke får til.''

Vedkommende skrev at hun fikk til å si noen få setninger. -Dette var mitt beste tips; å snakke om at man ikke får til å snakke. Og jeg syns egentlig det er et ganske godt råd. Om det passer for hun som skrev innlegget vet jeg ikke, og hvis det ikke gjør det, er det bare å overse det jeg skrev. Verre er det ikke.

''2. Noen har behov for en "second opinion". Jeg har åpnet for det på dette forum. Vil fortsette med det.''

Dette forumet har også åpent for innlegg fra vanlige folk.

Helt unødvendig å ta det jeg skrev som kritikk eller hva det var, så det kan du slappe helt av på.

Å bruke ord som "drit i hva nhd mener" synes nå jeg ikke er så hyggelig sagt akkurat.... men, egentlig bør vel jeg "drite i" å skrive dette også ;;;

Skrevet

Å bruke ord som "drit i hva nhd mener" synes nå jeg ikke er så hyggelig sagt akkurat.... men, egentlig bør vel jeg "drite i" å skrive dette også ;;;

''Å bruke ord som "drit i hva nhd mener" synes nå jeg ikke er så hyggelig sagt akkurat....''

Jeg forsøkte ikke å være hyggelig. Jeg mente at det kan bli vanskelig hvis man føler man må produsere noe når man føler seg låst i terapi, og kanskje det hadde hjulpet å frigjøre seg litt fra hva andre mener og lignende.

''men, egentlig bør vel jeg "drite i" å skrive dette også ;;;''

Det er ditt valg.

Gjest bar lurer, jeg
Skrevet

Av og til kan det være nettopp et godt råd i en slik situasjon å fokusere på ett enkelt tema, nemlig hvor vanskelig det er å få sagt noe om viktige ting. Det kan være en start på å gradvis nærme seg det som er vanskelig.

Joda, det kan selvfølglig det, men jeg har vært i den situasjonen selv og om noen kom med det forslaget til meg ville jeg tenkt at de virkelig ikke forsto noen ting. Er du der at du knapt kan si hmm eller åpne munnen i det hele tatt i terapien (som det hørtes ut som var det trådstarter var) så får du faktisk ikke til å si til terapeuten at du synes det er vanskelig å snakke med vedkommende. For å si det så fordrer det faktisk at man snakker.

Nå er ikke jeg trådstarter og trådstarter kan selvfølgelig være helt annerledes enn meg. Men hadde noen gitt meg det rådet da jeg var i en slik situasjon ville jeg ment det viste så lite forståelse som det var mulig å vise.

Gjest bar lurer, jeg
Skrevet

Ser forøvrig nå at hun jo skriver at hun fikk til å si noen setninger, så det kan jo være mulig. Jeg fikk forøvrig også til det, men da slett ikke om ting som var vanskelig. Akkurat det gjalt forøvrig meg, og trenger selvfølglig ikke gjelde trådstarter. Det kan selvfølgelig hende vedkommende klarer å si noen setninger om det som er vanskelig og at det er helt andre ting vedkommende ikke klarer å si noe om. I så fall beklager jeg spørsmålet mitt. Selv om jeg egentlig ikke forstår hvorfor jeg skal beklage det heller, det var tross alt bare et spørsmål, og det må være lov å spørre.

Skrevet

Joda, det kan selvfølglig det, men jeg har vært i den situasjonen selv og om noen kom med det forslaget til meg ville jeg tenkt at de virkelig ikke forsto noen ting. Er du der at du knapt kan si hmm eller åpne munnen i det hele tatt i terapien (som det hørtes ut som var det trådstarter var) så får du faktisk ikke til å si til terapeuten at du synes det er vanskelig å snakke med vedkommende. For å si det så fordrer det faktisk at man snakker.

Nå er ikke jeg trådstarter og trådstarter kan selvfølgelig være helt annerledes enn meg. Men hadde noen gitt meg det rådet da jeg var i en slik situasjon ville jeg ment det viste så lite forståelse som det var mulig å vise.

Folk er forskjellige, og det finnes neppe en konkret løsning som fungerer for alle :-)

Har imidlertid sett mange ganger at folk tar utfordringer som formuleres tydelig. Har man vanskelig for å få snakket om viktige ting, så kan et nytte å bestemme seg for å få sagt noe om en eneste ting. Man bestemmer seg for en ting om gangen, og forplikter seg ikke til å ta opp alle de andre vanskelige temaene selv om man snakker om akkurat det å ikke få til å snakke.

Svært mange kan også klare å få sagt noen få setninger om et vanskelig tema - og så vil terapeuten evt. kunne bidra til å få samtalen til å dreie seg om nettopp dette litt mer enn disse få setningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...