Gå til innhold

Egg i dvale?

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret høne

Hei, Har PCO (ikke PCOS) og prøvd en stund å få barn. Problemet har syntes å være ustabil eggløsning. Er 27 år, normalvektig (53 kg, 163 cm) og i grei form. En Spontanabort i 2006 i uke 9-10 og en missed abortion i januar 2009 like langt på vei. Nå er jeg gravid igjen etter bruk av dobbel Pergotime kur. Ifølge kuren og når jeg testet meg skulle jeg være 7 1/2-8 uker på vei nå men på UL i går viste den at jeg var i beg av uke 5. Dette får jeg ikke til å stemme med at jeg tok første positive graviditetstest for 3 uker siden og var ganske sikker på når jeg hadde eggløsning. Tok HCG med en ukes mellomrom for 2 og 1 uke siden som viste 35 000 og 104 000, mao fin stigning men unormalt høyt for å være da uke 3 og 4 som UL bildene viser. Kan forøvrig nevne at på første UL i forrige graviditet (rundt uke 7) ble jeg også satt tilbake 2 uker til uke 5. Har lest at det noen gang kan oppstå at embryoet går i dvale en stund før det begynner å dele seg men skulle gjerne likt å høre mer om dette. Og om så er tilfelle, kan dette påvirke graviditeten slik at en har høyere sjanse for abort?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330804-egg-i-dvale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre ikke alltid at moderen diagnostikk hjelper, det kan også gi bekymringer. Jeg er enig med deg i at det er vanskelig å tolkene funnene. Med pergotime kan eggløsningen bli forsinket. Om et embryo kan gå ’i dvale’, er det usikkerhet om. Økingen i HCG tyder på aktivitet. Nå vet jeg ikke hva ultralydfunnet viste ut over at graviditeten var 5 uker. Det stemmer ikke med at det var positiv test for to uker siden. Noen ganger kan det bli abort/missed abort mens morkaken arbeider videre og produserer HCG. Ofte vil det ses på ultralyd ved at det dannes blærer i morkaken. Jeg synes du skal be om ny ultralyd og ta ny HCG om en uke og håpe på det beste. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330804-egg-i-dvale/#findComment-2769880
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...