Gå til innhold

infeksjon

Anbefalte innlegg

Gjest Brasken

Jeg er en kvinne på 60år som har levd i et samboerforhold siden2003.For ca.6mnd siden fikk jeg to store blemmer på venusberget,som etterpå ble sår.Så forsvant det,men nå har jeg igjen fått samme type sår,5stk på venstre side av venusberget og det svir og gjør skikkelig vondt.Er det noen form for kjønnssykdom?Allmentilstanden er også dårlig som en følge av dette.Jeg har ikke vært sammen med noen andre enn min samboer.Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330859-infeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er selvfølgelig umulig for meg å stille en sikker diagnose uten undersøkelse. Med dette forbehold vil jeg allikevel antyde at din beskrivelse passer ganske godt med herpesinfeksjon. Det betyr ikke nødvendigvis at du er blitt infisert med herpes NÅ. Det er nemlig slik at etter en førstegangsinfeskjon , som kan være meget mild eller til og med uten symptomer, forblir virus i organismen. Av og til kan det senere aktiveres. Hos noen forekommer slik aktivering relativt ofte, hos andre sjelden eller aldri. Det er mange mulige utløsende årsaker til en slik aktivering, fra hormonelle forandringer til infeksjon med andre agens. Ofte er det ikke mulig å finne noen sikker årsak. Det er altså meget mulig at du har fått denne infeksjonen for mange år siden og det er først nå den gir symptomer. Selvfølgelig er det smittefarlig for din partner mens utbryddet varer. Hvis det gjentar seg bør den kunne behandles med et anti-herpes middel (acyklovir). Det er en viktig forutsetning at behandlingen igansettes meget tidlig, helst når du føler at det er noe på gang. Når utbryddet er kommet så langt som du beskriver er det svært lite å gjøre med det. Du bør konsultere en gynekolog som kan gi deg resept på acyklovir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330859-infeksjon/#findComment-2771533
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...