Gå til innhold

Hvor mye "skolearbeid " i sommerferien?


isbe

Anbefalte innlegg

Hvor mye skolerelaterte ting gjør dere i sommerferien - da tenker jeg på om dere setter av tid der ungene skal lese (3.-4.-5. klasse), evt. holde matematikk og engelsk ved like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    5

  • isbe

    4

  • Lillemus

    3

  • Speak

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Ingenting...

Ungene leser bøker uansett, evt at vi leser for dem. I naturlige settinger kan vi snakke om ting som har med matematikk, samfunnsfag etc med dem, men dette skjer helt ubevisst.

Hadde ungene slitt med lesing/skriving og/eller matematikk, så er det mulig vi hadde jobba mer bevisst med det i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest absolutt ikke

Absolutt ingen tid, og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller. Jeg er lærer og synes det _ikke_ skal jobbes med slikt i ferien. Livet er mer enn skolefremgang i ulike fag.

Man kan oppfordre til lesing av blader og bøker og legge til rette for det ved lange bilturer og slikt.

Jeg blir litt forskrekket av slike innlegg egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest absolutt ikke

Ingenting...

Ungene leser bøker uansett, evt at vi leser for dem. I naturlige settinger kan vi snakke om ting som har med matematikk, samfunnsfag etc med dem, men dette skjer helt ubevisst.

Hadde ungene slitt med lesing/skriving og/eller matematikk, så er det mulig vi hadde jobba mer bevisst med det i ferien.

Hadde ungene slitt med lesing/skriving og/eller matematikk, så er det mulig vi hadde jobba mer bevisst med det i ferien.

Synes du det?

Jeg synes de som har slitt ekstra virkelig må få ta helt time out i ferien. Enten har du spirer til flink pike eller guttsyndrom, hvis eleven vil det selv. Hvis eleven ikke vil det selv , kan det lett bli opplevd som en form for straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal da ikke behøve å gjøre "skolearbeid" i sommerferien?

Det nærmeste jeg kom var å sluke bøker og spille yatzy på regnfulle dager. (Tilbragte en del ferier på hytte uten tv, og så er jeg så utgammel at pcer slett ikke var vanlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hadde ungene slitt med lesing/skriving og/eller matematikk, så er det mulig vi hadde jobba mer bevisst med det i ferien.

Synes du det?

Jeg synes de som har slitt ekstra virkelig må få ta helt time out i ferien. Enten har du spirer til flink pike eller guttsyndrom, hvis eleven vil det selv. Hvis eleven ikke vil det selv , kan det lett bli opplevd som en form for straff.

''Jeg synes de som har slitt ekstra virkelig må få ta helt time out i ferien''

Jeg synes ikke det er å være snill med et barn.

For noen år siden da min og naboens sønn gikk på barneskolen i samme klasse, sa jeg til naboen min at om jeg var henne ville jeg brukt hver kveld i sommerferien til å la gutten lese høyt for henne.

Dette fordi han slet hardt og fordi at hun som alenemor hadde lange arbeidsdager og lite overskudd til å ta seg gutten og lekser når hun kom hjem.

Gutten ble flinkere til å lese i løpet av sommerferien.

Henger man etter i lesing, blir man hengende etter i alt annet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest absolutt ikke

''Jeg synes de som har slitt ekstra virkelig må få ta helt time out i ferien''

Jeg synes ikke det er å være snill med et barn.

For noen år siden da min og naboens sønn gikk på barneskolen i samme klasse, sa jeg til naboen min at om jeg var henne ville jeg brukt hver kveld i sommerferien til å la gutten lese høyt for henne.

Dette fordi han slet hardt og fordi at hun som alenemor hadde lange arbeidsdager og lite overskudd til å ta seg gutten og lekser når hun kom hjem.

Gutten ble flinkere til å lese i løpet av sommerferien.

Henger man etter i lesing, blir man hengende etter i alt annet også.

"Henger man etter i lesing, blir man hengende etter i alt annet også."

Barn er ikke like, og enkelte barn blir hengende etter både på det ene og det andre området på skolen. Det må enkelte foreldre akseptere. Og så jobbe for at tiden på skolen blir utnyttet maks med hensyn til tiltrettelegging slik at barnet kommer så langt som mulig. Man kan ikke bruke helger og ferier på å ta igjen det faktum at ikke alle lærer alt eller like langt. Oppe i dette skal det sosiale og barnets selvfølelse tas vare på. Mang en balansegang å ta hensyn til.

Noen foreldre spør ikke om barnet har venner på skolen, eller om det ser ut som om barnet har god selvfølelse og gode arbeidsvaner. De ser seg blind i nivået på lesing og matte, og man må ta vare på helheten skal det bli gode resultater på sikt.

Mitt barn sliter med matte, og ligger langt etter av ulike grunner. Jeg har ikke tenkt å pugge gangetabellen med han i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hadde ungene slitt med lesing/skriving og/eller matematikk, så er det mulig vi hadde jobba mer bevisst med det i ferien.

Synes du det?

Jeg synes de som har slitt ekstra virkelig må få ta helt time out i ferien. Enten har du spirer til flink pike eller guttsyndrom, hvis eleven vil det selv. Hvis eleven ikke vil det selv , kan det lett bli opplevd som en form for straff.

Det kommer selvsagt an på hvordan man gjør dette ;)

Hadde jeg hatt et barn som sleit med lesingen, så hadde jeg sikkert vært bevisst på å lese mer sammen med barnet. Vi kunne gjort det til en lek - jeg leste første avsnitt, barnet andre avsnitt etc. Hadde jeg hatt en førsteklassing som ikke hadde knekt lesekoden, så kunne vi lett etter skilt med navn på og prøvd å lese når vi var på biltur etc. Det er veldig mange måter å øve på, og man kan øve slik at barnet ikke skjønner at det er "øving" ;)

Når et skolebarn kanskje akkurat har begynt å lese litt, så er det litt lenge å vente i to mnd på å lese mer. Det er slett ikke alle barn som setter seg ned med lesing uten å få en liten "dytt" ;)

Ellers er jeg enig i at dette ikke må føles skolerelatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest absolutt ikke

Det kommer selvsagt an på hvordan man gjør dette ;)

Hadde jeg hatt et barn som sleit med lesingen, så hadde jeg sikkert vært bevisst på å lese mer sammen med barnet. Vi kunne gjort det til en lek - jeg leste første avsnitt, barnet andre avsnitt etc. Hadde jeg hatt en førsteklassing som ikke hadde knekt lesekoden, så kunne vi lett etter skilt med navn på og prøvd å lese når vi var på biltur etc. Det er veldig mange måter å øve på, og man kan øve slik at barnet ikke skjønner at det er "øving" ;)

Når et skolebarn kanskje akkurat har begynt å lese litt, så er det litt lenge å vente i to mnd på å lese mer. Det er slett ikke alle barn som setter seg ned med lesing uten å få en liten "dytt" ;)

Ellers er jeg enig i at dette ikke må føles skolerelatert!

Er ikke uenig i det. Noen foreldre kunne sikker fått det til å bli greie økter, ikke skadelige, og jeg ville som jeg har skrevet før også lagt til rett for lesing og muligheten for det. Men ikke av typen at nå skal vi lese et kvarter hver dag i ferien for å rekke igjen de andre elevene. Dessuten knekker de den ofte raskt når tiden er moden og skolen starter opp igjen. Det spørs om de synes det er kjekt selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

"Henger man etter i lesing, blir man hengende etter i alt annet også."

Barn er ikke like, og enkelte barn blir hengende etter både på det ene og det andre området på skolen. Det må enkelte foreldre akseptere. Og så jobbe for at tiden på skolen blir utnyttet maks med hensyn til tiltrettelegging slik at barnet kommer så langt som mulig. Man kan ikke bruke helger og ferier på å ta igjen det faktum at ikke alle lærer alt eller like langt. Oppe i dette skal det sosiale og barnets selvfølelse tas vare på. Mang en balansegang å ta hensyn til.

Noen foreldre spør ikke om barnet har venner på skolen, eller om det ser ut som om barnet har god selvfølelse og gode arbeidsvaner. De ser seg blind i nivået på lesing og matte, og man må ta vare på helheten skal det bli gode resultater på sikt.

Mitt barn sliter med matte, og ligger langt etter av ulike grunner. Jeg har ikke tenkt å pugge gangetabellen med han i sommer.

''Mitt barn sliter med matte, og ligger langt etter av ulike grunner. Jeg har ikke tenkt å pugge gangetabellen med han i sommer.''

Klart du ikke skal gjøre det, men matte kan man få inn på helt andre og mer lekbetonte måter. Ungene mine spør ofte ved frokostbordet om vi ikke kan spørre dem om mattestykker. Da begynner vi lavt slik at de skal føle at de mestrer dette godt og får ros. Etterhvert kan vi prøve med litt mer kompliserte oppgaver. De synes dette er mye mer spennende enn jeg og pappaen synes det er ;-)

Når du kjøper en pakke med ti is i butikken kan du "lure på" hvor mange is det blir til hver hvis dere er tre eller fire i familien f.eks. Det er slike konkrete ting som kan inspirere til matematikkglede - ikke pugging av gangetabeller (iallefall ikke i ferien ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Er ikke uenig i det. Noen foreldre kunne sikker fått det til å bli greie økter, ikke skadelige, og jeg ville som jeg har skrevet før også lagt til rett for lesing og muligheten for det. Men ikke av typen at nå skal vi lese et kvarter hver dag i ferien for å rekke igjen de andre elevene. Dessuten knekker de den ofte raskt når tiden er moden og skolen starter opp igjen. Det spørs om de synes det er kjekt selv også.

Det er jeg helt enig i! Ferie er ferie, så eventuelt skolearbeid må smyges inn uten at barnet skjønner at det er en hensikt med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

"Henger man etter i lesing, blir man hengende etter i alt annet også."

Barn er ikke like, og enkelte barn blir hengende etter både på det ene og det andre området på skolen. Det må enkelte foreldre akseptere. Og så jobbe for at tiden på skolen blir utnyttet maks med hensyn til tiltrettelegging slik at barnet kommer så langt som mulig. Man kan ikke bruke helger og ferier på å ta igjen det faktum at ikke alle lærer alt eller like langt. Oppe i dette skal det sosiale og barnets selvfølelse tas vare på. Mang en balansegang å ta hensyn til.

Noen foreldre spør ikke om barnet har venner på skolen, eller om det ser ut som om barnet har god selvfølelse og gode arbeidsvaner. De ser seg blind i nivået på lesing og matte, og man må ta vare på helheten skal det bli gode resultater på sikt.

Mitt barn sliter med matte, og ligger langt etter av ulike grunner. Jeg har ikke tenkt å pugge gangetabellen med han i sommer.

Du får det til å høres ut som en lesestund om kvelden er en styggedom som unger kan ta skade av.

Hva er det som gjør at du mener at unger ikke har sommerferie og fri selv om de må bruke 15-20 minutter om kvelden til å lese?

De kan vel ha en fin sommerferie av den grunn vel?

Noen ganger foreldrene gjøre mer en det lærerer kan, da de får konsentrert seg om bare ett barn.

En gang vi var utenlands i 4 uker da sønnen vår var i tidlig barneskolealder og vi hadde god tid, benyttet vi muligheten til å hjelpe sønnen vår til å bli flinkere i matte og norsk Vi fikk konsentrert oss om han, vi satt under palmene og gjorde matte, på terassen og gjorde matte, ved svømmebassenget og gjorde matte. Han måtte skrive dagbok fra ferien hver kveld. Dette for å få skrivetrening. Jeg tror han synes det var gøy.

Selvfølgelig var det mest kos og ferie og jeg kan ikke skjønne at han skulle ha noen dårligere ferie fordi om han måtte yte litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er jeg helt enig i! Ferie er ferie, så eventuelt skolearbeid må smyges inn uten at barnet skjønner at det er en hensikt med det ;)

''Ferie er ferie, så eventuelt skolearbeid må smyges inn uten at barnet skjønner at det er en hensikt med det ;)''

Du som er lærer. Hvorfor skal ikke barnet skjønne at det er en hensikt med det?

Man må jo ikke fremstille det som at lærdom er en straff mener jeg. Går godt an heller å fremstille det slik at kunnskap er gøy og at det å mestre fagene er til barnets beste og at barnet vil ha glede av dette i timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest absolutt ikke

''Ferie er ferie, så eventuelt skolearbeid må smyges inn uten at barnet skjønner at det er en hensikt med det ;)''

Du som er lærer. Hvorfor skal ikke barnet skjønne at det er en hensikt med det?

Man må jo ikke fremstille det som at lærdom er en straff mener jeg. Går godt an heller å fremstille det slik at kunnskap er gøy og at det å mestre fagene er til barnets beste og at barnet vil ha glede av dette i timene.

Så hvis du liker jobben din kan du ta den med deg litt på ferie da. For jobbing og kunnskap er jo alltid bra og man kan hele tiden utvikle seg litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Så hvis du liker jobben din kan du ta den med deg litt på ferie da. For jobbing og kunnskap er jo alltid bra og man kan hele tiden utvikle seg litt mer...

Jeg elsker å lese bøker og jeg vil heller fremstille det som en glede til ungene enn som en straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Ikke noe bevisst. Vi leser jo, noe sammen, noe leser han alene. Matte glir naturlig, han har gjerne spart lommepenger, og vi regner sammen, eller han alene.

Engelsk faller seg naturlig dersom vi er på tur til utlandet.

Så ikke noe bevisst skolearbeid fra vår eller hans side, men naturlig videreføring av det han kan, eller spør om for å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Ferie er ferie, så eventuelt skolearbeid må smyges inn uten at barnet skjønner at det er en hensikt med det ;)''

Du som er lærer. Hvorfor skal ikke barnet skjønne at det er en hensikt med det?

Man må jo ikke fremstille det som at lærdom er en straff mener jeg. Går godt an heller å fremstille det slik at kunnskap er gøy og at det å mestre fagene er til barnets beste og at barnet vil ha glede av dette i timene.

Jo, men det er en hårfin balanse her.. Barn skjønner kjapt hva de sliter med faglig og jeg tror slike barn kan bli lei av "mas" og krav om å prestere. Da er det godt å slippe dette i perioder..

Ikke alt dreier seg om skole og prestasjoner. Det er sikkert godt å koble av iblant, og kanskje spesielt for de som sliter.

Innlæring gjennom lek kan være moro, selv i ferien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg elsker å lese bøker og jeg vil heller fremstille det som en glede til ungene enn som en straff.

Ja, men her har vi det poenget jeg prøver å komme fram til. Ungene vil bli lest til fordi de synes det er koselig, ikke fordi de tenker at de da vil bli flinkere lesere. Det at du leser til dem handler ikke om å prestere, men om å kose seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, men her har vi det poenget jeg prøver å komme fram til. Ungene vil bli lest til fordi de synes det er koselig, ikke fordi de tenker at de da vil bli flinkere lesere. Det at du leser til dem handler ikke om å prestere, men om å kose seg :)

Jo, men nå tenker jeg helst på at de leste for meg.

Jeg mener det går å si til et barn at det som føles som jobb nå, får man glede for senere. At det er en stor glede å være en god leser og lære seg i å bli glad i bøker.

Jeg synes Aleksander Rybak er et godt eksempel.

Foreldrene satte strenge krav, men i dag takker han dem.

Det samme gjør forresten min datter nå. Hun måtte øve på piano 1 time hver dag. Hun var ikke glad for det alltid, men hun innrømmer at hun er glad for det nå. Nå koser hun seg med spillingen og har stor glede av sette seg ned med pianoet å spille for venner og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til en gutt som sliter litt

Absolutt ingen tid, og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller. Jeg er lærer og synes det _ikke_ skal jobbes med slikt i ferien. Livet er mer enn skolefremgang i ulike fag.

Man kan oppfordre til lesing av blader og bøker og legge til rette for det ved lange bilturer og slikt.

Jeg blir litt forskrekket av slike innlegg egentlig.

''Absolutt ingen tid, og det synes jeg ikke andre skal gjøre heller. Jeg er lærer og synes det _ikke_ skal jobbes med slikt i ferien. Livet er mer enn skolefremgang i ulike fag.

Man kan oppfordre til lesing av blader og bøker og legge til rette for det ved lange bilturer og slikt.

Jeg blir litt forskrekket av slike innlegg egentlig.''

Hvorfor er andres valg så forskrekkelig? Ulike barn har ulike behov, ikke nå å bli sjokkert over.

Barnet vårt skal jobbe noe med skolearbeid i sommer. Hovedgrunnen er at han har blitt hengende etter i flere fag pga. han har en synsfeil som først ble oppdaget i år. Med denne synsfeilen var det helt naturlig at h*n hadde lesevansker. Nå som denne feilen har blitt korrigert må h*n trene mer enn de andre for å ta igjen de andre på sitt nivå. Lesevanskene h*s har også gått ut over andre fag, både i forhold til at h*n har blitt usikker og ikke minst at h*n har blokkert mye på tekstoppgaver. Vedlikehold og kunne få tilbake følelsen av mestring er kjempeviktig for at barnet vårt skal få en bedre skolehverdag neste år.

Sommerferien er lang, noen økter i ny og ne skader de ikke.

Så ikke skjær alle over en kam selv om de ikke tenker akkurat som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...